• MinSoulmate

CAMBRIDGE kuren - tråd nr 13. Alla nya & gamla se hit!!

Hej på er!! Hoppas jag får vara med "på ett hörn"!
    Så roligt att läsa er tråd, behöver verkligen lite info & pepp framöver, har idag min premiärdag för ren kur så det är mkt spännande läsning vad ni skriver.

Vem e då jag & framförallt vad gör jag här!?, Jo, efter att jag nått min målvikt för ett par år sedan kom kilona smygande tillbaka..Har varken haft motivation el karaktär att förändra ngt i min livshållning,men NU jäklar e det dax. Jag rör mig minimalt,kassa leder, så därav måste jag vara extra nitisk vad gäller matintag, ser CK som en kickstart för att sedan köra vv-tänk el annan lågkaloridiet."Diet", usch vad det lät 80,men ja ni förstår.

Börjar med att fylla i uppgifterna;

LÄNGD:169
    ÅLDER:30
    MAX VIKt: 64kg, har kört mjukstart med VV-käk 3v inför CK
    VIKT START C.K:62kg
    REN KUR EL. KOMBINERAD?:ren
    HUR LÄNGE GÅR DU PÅ KUR?:börjar med 14 dgr,kör ev 3-4 v
    SLUTMÅL:56
    DELMÅL:Beror på takten på viktnedgången, får se nu första omgången
    BELÖNINGAR:
    HUR SKA DU TRAPPA UPP?:ingen plan idagsläget,måste lära mig mer först
    MOTION: Snart 40 min/dag på rullband på gym om det funkar

Ni tjejjer som hållt på ett tag,som har erfaranhet om största misstagen/bästa tipsen/fällorna etc nu kurens första tid,och senare; uppskattar verkligen om ni skriver någon rad!

Ha en skön morgon, snart är det dax för min första shake!!

• MinSoulmate

Tokstolla, Okej då jag klampar in!! Tack.
    Jo precis det stämmer med 56, och ja,jag förstår att det låter som att jag ska försöka bli pinnsmal men så e det alltså inte,utan det är vad min kropp "normalt" borde väga,har alltid haft upp å nergångar i vikten beroende på livssituationen och för nått år sedan var jag nere vid 56kg och har aldrig mått så bra,allting kändes så "lätt"...pigg & glad,up for anything! Så är det inte precis idag.. Men under den tiden när jag vägde och såg ut så som jag verkligen trivdes med körde jag cambridge i form av att jag tex drack en shake mitt på dagen på jobb eftersom jag inte hann äta(eget café) vilket gjorde att vikten höll i sig ett tag. Tills jag insåg hur gott det va med bullfest varje dag...

Ja, hur som helst, nu tar jag tag i det, vill verkligen känna mig bekväm igen,framförallt vill jag kunna stå för hur jag ser ut vilket jag inte kan idag...

Tack TOKSTOLLA för att du inte dömde ut mig direkt..det e ju så som du säger, man vet själv vilket som passar en bäst.

Jodå för tusan, jag gillar verkligen cambridge-shakes, min första blev mintchokko.

Jag funderar dock över kaffet..kanske ni vet, händer det verkligen nåt med den kommande ketonfasen om man har en skvätt lättmjölk i kaffet? Jo,jag vet,det står överalt att man inte kan ha någonting alls i men e det nån här som testat?bara lite nyfiken.

En annan sak jag funderar på som kanske ni "mer erfarna" kan tro ngt om; Min förhoppning är ju som sagt att gå ner 6 kilo till, gick ner ca 2 kg nu precis med Viktväktar-tänk,på egen hand,inte inskriven, men vad bör det ta i tid? förstår klart att man aldrig kan säga si elller så lång tid tar det men ca bara? E jag ute å cyklar när jag har tänkt mig att köra ren kur 14 dgr först och sen nån form av lågkalorikost,typ VV eller nån annan typ, kanske kombinerad,kan det va nåt?

Mkt tacksam för era synpunkter,man känner sig lite villrådig såhär i början..

• MinSoulmate

Hej igen! Va skojj med så snabba svar!
    Jaa, jag kan tänka mig att det är tuffare att gå ner nu eftersom jag väger ca 62..men vafasen,har ju inte en ända muskel,haha, så allt e fett..typ. Men jag förstår, det är nog så individuellt vad det tar tidsmässigt,mnga faktorer som spelar in.. Jag får hoppa över mjölken i kaffet då, inte hela världen. Svårt som attans att få ner vattnet bara, men vad jag förstr så e det jätteviktigt att dricka..Normalt dricker jag inget vatten alls om dagarna, jojo jag vet,det e så idiotiskt men har aldrig gjort det.Nu har vi köpte en sodastream vilket gör det liiite lättare att få ner vatten, men huh jag tycker det e så äckligt..men jag gör mitt bästa. Hur mkt tror ni är minimumför att hela processen ska funka, e det 3-4 liter per dag eller?

• MinSoulmate

Hehe..nu fnissar säkert litegrann, men YIIIPII min första dag är avklarad!! Eftersom jag aldrig testat ren kur är jag stolt över "det lilla", måste man ju va!

Jag har förstått att man nog måste mentalt ställa in sig på att dag 3,4 kan bli tröskeln till att det sen förhoppningsvis går lite lättare, va det så för er med?, Ngt särskilt man ska tänka på som ni tycker man bör känna till?

Shit vad ni e duktiga, jag blir så himla peppad bara av at läsa om era prestationer, vilka bruttor!!

Nu ska jag pimpla lite mer vatten, det är svårt..
    Sleep tight!

• MinSoulmate

1augusti2009 & Tokstolla o andra! tack så mkt!! Jaa,jag får va lite tramsig såhär i starten o klappa mig lite extra på axeln,haha..Gjorde enligt er här en morgonshake med chokladsmak o lite kanel, det va ju kanongott!! precis som ni sa, ska lyssna extra noga på er erfarna jäntor,kan ju inte gå fel då haha..

Man funderar mkt kring denna metoden, inte Om den ska funka för det vetvi ju redan, utan Hur man utnyttjar den på absolut bästa sätt.Sen känns det så himla bra att man här kan fråga folk som faktiskt håller på att genomgå denna förändringen och inte bara konsulternas "säljsnack", nu har jag iofs bara erfaranhet från en skåne-konsult som jag tycker är helt oinspirerade och ärligt talat värdelös i detta ämnet..gamla flyers från 80-talet med ganska oseriös text..då blir man lite - meeen vafan! Hittade en sida från sthlm ,viktklubben eller nåt, med mer "nutida" info om kuren,ganska mkt mer inspirerande läsning. Men som sagt, jag höjjer denna tråden till skyarna!! Och er därmed! Ingenting kan vara så puschande som att läsa vad som Verkligen händer under kurens gilla gång, tackar er för att ni delar med er!!Kommer betyda jättemkt för mig!

Jo som jag sa,innan jag pladdrade iväg, så har jag funderat mkt på det här med ketonfasen..

citerar dig Tokstolla;
    "Jag hamnar inte i ketonfas längre med 3 påsar CBK därför har jag kollat runt och det som ger bäst tillskott för mig är just mitt val kvinna (som jag köpt på apoteket). Den kommer dock inte riktigt upp i fullt värde på Kalcium vilket jag måste tänka på när jag ska kombinera mitt mål. Broccoli t.ex innehåller mycket kalcium och lite kolhydrater Så jag ska köra 2 påsar CBK samt ett mål på max 300 kcal"

Det är precis detta som jag just förtillfället börjat snurra in mig i, Är det kanske så krasst att jag som startade min viktresa på 64,nu nere på 62 INTE kan hamna i keton på 3 ck-påsar/dag...? så borde det väl vara ...Känns lite trist klart men jag kanske får anpassa min kur.

Både jag o minkäre sambo kör ren kur,vilket är en himla tur haha(lika arga båda två) så jag känner inte att jag kommer kunna hålla koll på att tex som du,duktiga Tokstolla kan göra, att äta ett litet mål, kanske sen när jag också "kommit in i gemet" och lärt mig att ställa in hjärnan på vad som funkar o vad som har för högt kolhydratvärde men inte nu i början.

Så jag tänkte höra hur ni tror om att ta "mitt val kvinna" som jag gör regelbundet redan, och ta istället en halv påse på morgonen?

Alternativt att scoopa ut ca 1/3 av påsen varje mål, på så sätt ändå dricka samma mängd varje 3 mål men att man har lite mindre portioner bara..?

Eller så e jag heeelt ute och cyklar, så kanske man inte als kan göra men ja, jag måste fråga er vad ni tror.

Tvättdag som tur e så man har annat att tänka på(nog första gången jag GILLAT att tvätta) haha, POSITIVITETEN FLÖDAR!!

Ha en skön dag tjejjer!

• MinSoulmate

Tokstolla; Tack för dina råd & tips, okeej jag kör på som jag gör nu då 4 dgar, vad heter stickorna?så jag vet vad jag ska fråga efter på apoteket.. Beroende på vad dom visar kanske jag bör testa ditt tips med 6 ggr/dag, det får väl annars bli att jag kör ren kur lite längre bara så att jag kompenserar upp dessa "test-dagarna", iockmed att det kanske tar 4+4 dgr innan jag hittat den rätta metoden för mig..

Jaa, hherregud vad vi beter oss psyko!! Haha, jag bara skäller,jag e hemsk idag så jag håller mig lite för mig själv..

Har stött på ytterligare en fundering under dagen,
    - känner av lite halsbränna fast längre ner mot matstrupen...Ngt ni känner igen eller det kanske har med annat att göra.. Ajja ville iallafall höra m er.

- Vilka tider tycker ni är bäst att dricka? Förstår att man anpassar sig efter sna rutiner men hur gör ni, e bara lite nyfiken

Jag ska plöjja igenom era gamla trådar, lite varje dag, det ger mig sån himla "jävlarannamma"!!

• MinSoulmate

Garwin, Ditt låååånga inlägg var mkt inspirerande !! Kommer antagligen att ha många tankar kring kombinerad kur efter mitt avslut av ren, men det tar vi då,hoppas du fortf är aktiv här då..

Slimebridgedryck, kan man slurpa det även på ren kur?utan att gå ur ketonfasen då dvs(om jag nånsin hamnar i den..)

Fun light osv sa konsulten i min stad att man kunde dricka, men hon sa visserligen dessutom att det gick jättebra att värma shaken i micron, haha...

Eftersom att jag ändå väger relativt lite(på tok för mkt för min kroppsbyggnad dock)är jag ju redan nojjig att inte hamna i ketonfasen så jag bör väl inte ens fundera över lightläsk etc..?

Snart 2a dagen avklarad!! Sleep tight!

• MinSoulmate

Huh, idag e jag alldeles vimmelkantig!!! Jag e så yr i planeten...Förstår att det e fullt normalt dock. Igårkväll bad jag min sambo beskriva Hur han kände sig,vad som liksom hände i hans kropp(vi började ren kur i söndags,dvs 3e dagen för oss idag. Han som inte läst på, som jag gör här med hjälp av era trådar, vet ju inte riktigt vad som väntar en av kuren så jag tyckte det va så intressant när han började beskriva känslan i kroppen med att "jo, alltså, jag känner mig lätt som en fjäder"... Fnissade lite för mig själv då han ju är en "kill-kille", fjäderlätt haha.. Men jo, jag måste säga detsamma, ni förstår säkert precis vilken känsla han menade, jag förstod direkt eftersom det e precis så jag känner mig, men ja,samtidigt är jag så förundrad över att & hur det kan kännas just så. Jag e så tung i huvudet,har sån himla huvudvärk,orkeslös o frusen men ja, det spelar liksom ingen roll,jag känner mig ju så lätt! Inte viktmässigt,men ja, ni förstår.

Hursomhelst, en intressant grejj detdär.

Jo, jag frågar igen,tror inte nån svarade längre upp i tråden, denhär
    -Slimbridge-drycken någon pratat om, är det ngt som kan påverka om man hamnar i ketos eller inte tro? Vad har ni för erfaranhet omden?, funlight verkar inte funka för vissa tex. men somliga kan dricka den ibland..

- Vem mer härinne är på dag 2-4?? Vore kul att höra hur ni känner er från dag till dag!

-Keton-Stickorna, bör man mäta en viss tid på dygnet, tex morgonurin eller kan man mät närsomhelst?, tänkte om det blir mer utspätt under dagen av allt vatten..,vet ni?

• MinSoulmate

Cbk09 & Tokstolla;
    Ahaaa, tack för era snabbasvar! Ja,jag bör kanske gå o införskaffa slimbridge..svårt det där med att dricka vatten, tycker det e så förfärligt äckligt.

Jag har köpt stickor nu och ska för skojjs skull testa snart, det e ju bara början av min 3e dag men ändå, jag testar o lär mig hur dom funkar o hur man läser av dom.Och gör ett mer seriöst test imorgonbitti.Sounds like a plan.

Alltså, jag är så himla impad av er som redan en eller flera gånger genomgått denna proceduren OCH som ger er på det IGEN, HUR starka är inte ni då!!! My god, ni e så coola!!!

Jag e så glad att jag hittat in hit, jag har ingen konsultkontakt men känner att jag får min inspiration av er,här, så TACK till er alla! Ni är super!

• MinSoulmate

TOKSTOLLA, förresten, jag skulle vilja fråga dig en sakang mitt ketontest,jag blev så förundrad och undrar så om jag gjort ngt fel eller om detta verkligen kan stämma; Jag gjorde precis ett test,mitt premiärtest,och jag skulle behöva lite hjälp med att först, har du msn eller nån mail så kan jag visa en bild? om det vore ok för dig alltså

Svar på tråden CAMBRIDGE kuren - tråd nr 13. Alla nya & gamla se hit!!