GiJa skrev 2009-03-18 19:34:44 följande:
hur ska jag sköta upptrappningen bäst med tanke på både vikten och omställningen från ren kur till att börja äta. Hur har ni andra gjort? Vad har passar er bäst?
Jag började kombinerad kur förra veckan. Jag följde schemat som jag fick med cambrige. Jag hade bara kört ren kur i ca 2 veckor, och de säger ju att ju längre tid man går på ren kur, desto längre tid bör upptrappningen ta... men jag vet inte hur "länge" man måste ha gått på kuren då... Jag trappade upp på ca fyra dagar: dag1: 100 g lax dag2: 100 g kyckling och lite ruccola dag3: 100 g kyckling och ruccola m. tomat dag4: 100 g köttfärsås och ytterst lite fullkornspasta m grönsaksallad. dag5: köttfärsås, lite mer fullkornspasta m grönsaker (mkt liten portion, halva tallriken grönsaker) och sedan har jag kört 2 påsar/dag med två små måltider. Istället för en vanlig stor middagstallrik kör jag med en liten tallrik man brukar typ ha sin macka på. Trappa upp långsamt och ÄT under inga omständigheter någon form av onyttig mat: chips, coca-cola, bakelser, godis m.m. för risken är stor att godissugen kommer som en baksmälla och du blir fast i ätandet igen. Ät "onyttigt" när du känner dig redo att kontrollera suget. Om du börjar trappa upp en vecka innan du åker tror jag att det blir bra :) Äter du mindre än vad du borde går du ju ändå ner i vikt. Lycka till och jag önskar dig all lycka på bröllopsdagen och framtiden därefter :) /E