• Duchess

CAMBRIDGE kuren - tråd nr 13. Alla nya & gamla se hit!!

*kikar in*
    Jag ska börja om med Cambridge igen imorgon. Kommer att köra kombinerad kur, dvs två Cambridgemål samt ett mål mat med extremt lågt kolhydratinnehåll (så att jag inte förstör ketosen). Det har funkat bra tidigare. I somras gick jag ner 4 kg på 10 dagar. Nu är målet 10 kg på 2 månader. Jag har iofs ingen absolut deadline, men det funkar bättre när jag sätter lite press på mig själv

• Duchess

Ja, jag har ätit någon slags vitamintillskott tidigare under CK-perioderna. Eftersom jag också äter ett mål mat (med protein, grönsaker och fett) så får jag ytterligare näring samtidigt som jag behåller ketosen. Men vitaminer är aldrig fel

Tokstolla skrev 2009-02-02 01:05:24 följande:
    Duchess: Hej och välkommen! Om du bara ska ta 2 CBKpåsar/ dag rekommenderar jag att du äter mitt val kvinna så att du verkligen får i dig allt du behöver
  • Duchess

Eh.. nej, det gör det inte. Var har du hittat den uppgiften?

cbk09 skrev 2009-02-04 15:54:15 följande:
    hujjedamejjSorry tjejen! Ingen sallad! Finns kolhydrater i de
  • Duchess

Ja, det är kolhydrater i sallad, men i så oerhört små mängder att de inte på något sätt stör din ketos. Det du vinner i form av vitaminer, fibrer och mineraler uppväger de stackars enstaka kolhydrater du äter. 100g sallad är för övrigt rejält mycket....

Jag har hållit på med både GI och LCHF-kost i några år. Att kombinera dem båda (som jag gör just nu) går utmärkt. Jag tar två påsar CK om dagen och äter ett mål mat. Maten är grönsaker (dock inte tomat) samt t ex harissakyckling eller någon annan form av protein med heta kryddor. Jag kollar hela tiden min ketos med stickor och kan lova dig att sallad i normala mängder inte förstör ketos.

Tokstolla skrev 2009-02-04 17:30:21 följande:
    Kolla in livsmedelsverkets hemsida. Det är visst kolhydrater i sallad- isbergssallad har exempelvis 2 gram /100g. OK. inte stor chans att äta 100 gram så lätt men visst innehåller de kolhydrater
  • Duchess

Tomater är den grönsak som innehåller mest kolhydrater. Inte mycket, men om man vill ligga på extremt låga doser av kolhydrater så brukar jag välja bort tomater. Jag brukar äta sallad, gurka, oliver, fetaost och annat gott istället

anna01 skrev 2009-02-04 19:31:26 följande:
    Duchess: Varför äter du inte tomat? Är du allergisk eller är de mycke kolhydrater?
  • Duchess

Precis! Helt rätt av dig om majsen. Jag är så van vid att avstå från majs att jag inte ens tänker på det. Broccoli äter jag däremot rätt mycket när jag kör LCHF.

Tokstolla skrev 2009-02-04 23:42:17 följande:
    Menar du då av de grönsaker du helst vill äta? För tomat innehåller ju 3,7 g kolhydrat/100 g och det finns massvis som har betydligt högre än så. Majskolv har exempelvis 22g kolhydrater/100g. Snacka om balla ur ketosen med bara några korn Hahaha
  • Duchess

*smyger in här igen*
    Det körde ihop sig för mig när jag hade tänkt börja om med CK för två veckor sedan, men nu är jag på gång igen

Jag kommer att köra kombinerad kur (2 cambridge och ett mål GI-mat om dagen) i två omgångar. Det har funkat bra tidigare, men så trillade jag ner i chipsträsket igen.

Lite mullig har jag alltid varit, men när jag väger runt 65 så mår jag bra och känner mig helt okej. Därför är det min målvikt. Jag har alltså 13 kilo att beta av....

LÄNGD: 162
    ÅLDER: 38
    MAX VIKT: (typ den jag har nu)
    VIKT START C.K: 78
    REN KUR EL. KOMBINERAD?: kombinerad
    HUR LÄNGE GÅR DU PÅ KUR?: så länge det behövs
    SLUTMÅL: 65
    DELMÅL: 70
    BELÖNINGAR: nya kläder och frisörbesök!
    HUR SKA DU TRAPPA UPP?: går på kombinerad
    MOTION: promenader till jobbet som vanligt men med omvägar

• Duchess

För övrigt finns det i princip bara tre cambridgesoppor/shakes som jag gillar. Det är mint/chokladshake, jordgubbshake och grönsakssoppan. Jag får också i mig tre liter vatten ganska enkelt om jag tar kolsyrat vatten och mixar det med slimbridgepulvret. (Visst hette det så?). Gillar speciellt citronsmaken. Känns som en fräsch läsk

• Duchess

Kul med fler som kör kombinerad kur Äter du något speciellt när du äter "vanlig" mat? Själv kör jag med GI, för att inte bryta ketosen.

Cinas1 skrev 2009-02-18 19:47:16 följande:
    Jag går på kombinerad kur sedan 1 januari och har gått ner 5 kg. Är ganska nöjd med det eftersom jag äter/dricker soppa 2 ggr/dag och äter 1 mål mat. Tycker att Cappucino-smaken är kanon eftersom det känns som jag får mitt kaffe direkt på morgonen. Till lunch och middag blir det kycklingsoppa eller grönsaksoppa. Har provat mintchoklad också och den är god.
  • Duchess

Så duktiga alla är!

Jag kikar in här ibland för att få lite inspiration. Jag har kört Cambrigde i några omgångar. Just nu har det blivit 2 CK + ett mål GI-mat under veckorna, och lite synder på helgerna. Har faktiskt gått ner 2,5 kg på två veckor på det viset. Oförtjänt mycket!

Jag har å andra sidan ingen deadline. Startade på 78,5 och vill ner till 70, så jag har ca 6 kg kvar. Funderar på att ta någon vecka med ren kur för att få fart på förbränningen...

• Duchess

hujjedanemejj:

Låter som att du och jag är inne i samma tänk. Jag ska köra blandat några dagar (2 CK + ett mål mat) och sedan ren kur en vecka. Jag har gjort så tidigare, och då har maten varit riktigt Low Carb. Det gör att jag hamnar i ketos ganska fort, och omställningen mellan blandad och ren kur blir inte så jobbig.

Igår åt jag t ex en gryta med kyckling (kryddad med het chili), blomkål, lök och lite matlagninsgrädde. Jättegott och nästan inga kolhydrater! Dessutom sätter de starka kryddorna fart på förbränningen.

Några siffror om mig:
    LÄNGD: 162
    ÅLDER: 38
    MAX VIKT: 79
    VIKT START C.K: 78
    REN KUR EL. KOMBINERAD?: Några dagar på kombinerad kur (2 CK+ett mål GI-mat), sedan minst en vecka på ren kur.
    HUR LÄNGE GÅR DU PÅ KUR?: 1 komb vecka + en vecka ren kur.
    SLUTMÅL: 65
    DELMÅL: 70
    BELÖNINGAR: Nya skor! Jag har knappt några snygga skor inför sommaren.
    HUR SKA DU TRAPPA UPP?: kombinerad kur
    MOTION: Långa promenader med min iPod :)

• Duchess

Kan bara hålla med om att helgern är svåra! Jag har ätit jordnötter. Alldeles för många

Imorgon ska jag iväg på en pryl med jobbet som gör att jag själv har svårt att styra vad jag äter. Ska försöka få en LCHF-lunch, om det går. Sedan blir det ren kur några dagar!

• Duchess

Jag ska också köra ren kur i en vecka framöver har jag tänkt. Nu gäller det bara att stå ut...

Är det förresten någon av er som vet om det går att beställa citrondryck hos någon återförsäljare? Jag beställer via Nails, Body&Beauty, och där står det att citrondrycken är slut och att de inte ens vet om den kommer i lager igen. Gaah! Det var ju den som gjorde det enkelt för mig att dricka tre liter om dagen!!

• Duchess

Näe, jag bor i Västerbotten. Men jag mailar dig!

Lillaztina skrev 2009-04-22 13:13:36 följande:
    Nu har jag varit och köpt en ny laddning påsar. Den här gången ska jag under 25 i BMI. Kan andra så kan jag. Ang citrondrycken så finns den att köpa hos min konsulent, men det hjälper ju tyvärr inte dig Duchess såvida du inte bor i örebro län?
  • Duchess

Nejdå, ingen fara. Jag har kört kombinerad kur = 2 Ck-mål och ett mål GI-mat om dagen. Kyckling innehåller inga kolhydrater så du halkar inte ur ketosen. Det hade varit värre om du ätit en smörgås

Själv åt jag lite grillad fläskfilé idag, men annars har det gått utmärkt.

oliveroebbasmamma skrev 2009-04-22 21:08:17 följande:
    Tror ni man sabbat allt när man nu har glufsat i sig en halv kycklingfilé????Fasen..när dag 4 kommer då är det precis som allt bara går åt skogen...Är den någon här inne som kört kombinerad kur och hur mycket gick man ner då ca?
  • Duchess

Ni är så duktiga! Jag blir inspirerad när jag läser om andras viktresor

Själv tar jag det sakta men säkert just nu. Jag är ju redan gift, så jag har ingen deadline för brudklänningsprovning eller liknande. 1,5 kg i veckan är mitt mål. Det känns överkomligt, och är hela 6 kg på en månad!

Svar på tråden CAMBRIDGE kuren - tråd nr 13. Alla nya & gamla se hit!!