• Tokstolla

CAMBRIDGE kuren - tråd nr 13. Alla nya & gamla se hit!!

Du kan falla ur ketos men du är fortfarande (ursäkta uttrycket) en stor flicka. Nej, om du äter mer än de nämnda 100 grammen så går du ur ketosen på lång sikt. Men inte för en kväll!
    Har du mätt med stickor? Vad säger dessa isf? Ligger du precis på gränsen till icke existerande sånna så visst då kanske du inte håller din ketos alla 24 timmar men du är säkert tillbaka på 2-3 timmar.

Problemet med dessa konsulenter är att de har lärt sig en mall som de följer och glömmer att varje individ är individuell.

Vår konsulent trodde t.o.m att min kille kunde ta 4-5 påsar och fortfarande vara i ketos. (Men hon är inte något under hon heller för det är vi som lär henne näringslära när vi träffas )

• Tokstolla

Cbk09:

Har du hört talas om LCHF dieten? Den bygger på att man hamnar i ketos trots att man äter mer än 1000 kcal /dag och det man äter är typ max 40 g kolhydrater och massor av protein samt fett- Så på så sätt som sagt tror jag verkligen inte att du hamnar ur ketos.

• Tokstolla

Hallojsan!
    Visst är det en underbar dag!? Vi har Det verkar som de flesta haft problem med det ena eller andra och nu har vi kommit fram till hur vi ska lösa dem. Pentan, du med dina C-vitaminer. Cbk09, bra att du kommer att lyxa till det med dina räkor. (tror verkligen att man behöver känna att man kan unna sig något någon gång). Alla ni som varit sjuka och inte orkat köra som ni hade planerat: Välkomna tillbaka till 3 soppor om dagen
    Hur har ni klarat vikten under sjukperioden? Har ni ätit allround eller har ni tänkt på hålla ketosen?

Personligen har jag mått jättedåligt. Varit så ledsen så min m2b typ tvingade mig att äta 100g stekt fisk i måndags och igår bytte jag ut min ena soppa mot 250g stekt fisk. (Hade jag känt att det behövdes hade jag även tagit den sista soppan) Ja, det hjälpte verkligen! Nu känner jag mig råtaggad igen

Anja 19 juli 2008:
    Vad tråkigt att du inte hittar motivation. Ibland, är det inte det som behövs. Har du testat att bara ge dig fasiken på att göra det igen vare sig du vill eller ej? Så gjorde nämnligen jag. Motivationen dök upp lagom vecka två när jag hade tappat 5 kg men fortfarande så är den inte stor. Jag bara gör det. På rågen av allt tycker jag bara om chokladsmak (som jag dessutom kryddar med en nypa kanel). Om du läser de sista inläggen på vår förra tråd (länk finns längs upp vid TS) Så kan du se vad alla vägde, hur det gått de 3 första veckorna osv.
    Vad sägs om att testa 1 dag? Klarar du den tar du en till och en till... Här hemma har vi verkligen tagit en dag i taget. Det är det enda som funkar för oss.

• Tokstolla

Cbk09:
    Som sagt mår jättebra nu

Jag tar och testar NU så ska jag ge dig exakta resultat

Så, nu e jag här igen. Använder mig av Bayers ketostix och man kan ha (ett negativt resultat så klart, rest mäts i mmol/L)
    spår 0,5
    låg 1,5
    moderat 4
    stor 8
    och sedan finns ett *lika med eller mer tecken* 16

Jag har alltid legat mellan 4 och 8. Dock i förra veckan ökade det till max. Jag kanske inte mår så bra av att vara i "full ketos" för nu hade jag närmare 8 igen.
    (Jag drack också för lite- därav den höga koncentrationen ketoner). Som jag nämnt tidigare är ketosberäkningen gjord på 50 g kolhydrater till 73 kilo kropp. Jag äter 50,2 gram kh med mina påsar och vägde idag 77,6. Inte undra på att jag inte maxar ketonnivån
    Så, svar ja. Jag är fortfarande i ketos idag

Fin skillnad på vågen dessutom. 5 hg på 2 dagar. Vilket jag är dundernöjd med eftersom veckan innan gick ner samma på 7 dagar. Jag försöker inte stirra mig blind på alla andras siffror då jag ligger så nära normalviktsgränsen är min viktreducering långt ifrån säg t.ex Pentans

• Tokstolla
    Pentan skrev 2009-01-27 14:22:01 följande:
    Tokstolla & Cbk09 ni är tuffa brudar som kör på skitbra!!
    Hahaha, ska du säga med vitaminbrist och allt. Känner mig lite som en kapplöpningshund och du är min kanin (alltså morrot)Jag följer efter dig och ditt goda exempel

Såg just din blogg. Du satsar på 80! Du är ju typ snart där och januari är inte slut! Grymt jobbat! Jag håller tummarna för drömdröm dock
  • Tokstolla

1augusti2009

Tråkigt att höra. Ge varandra stödet ni behöver - man kan säga och agera konstigt i pressade situationer. Ge varandra förståelse och förlåtelse.

Får jag fråga om det var en olycka eller om det var väntat?

Stor kram till alla.

• Tokstolla

Heloise:
    Bra jobbat! Du ville verkligen få oss att förstå hur duktig du varit som tappat 7 kilo eller

Fast, forum-stamning är nog BT's sjukdom

• Tokstolla
    Pentan skrev 2009-01-28 08:01:44 följande:
    4 veckor på ren kur!! Totalt minus 12,2 kg!Vikt i dag 86,8 kg
    Får man fråga vad "damen" gör för att vara så extremt duktig på vågen? Eller är det en naturlig fallenhet?
  • Tokstolla
    MaLevi skrev 2009-01-28 10:01:34 följande:
    Någon här inne som vet hur man kan göra för att bota sådant tokigt infall???
    Hej MaLevi!
    Tja, om du verkligen har övervikt (BMI över 25) Så ska du egentligen kunna äta säg t.ex 100 gram (råvikt) fisk, fågel eller mittemellan utan att gå ur ketosen. Effekten borde bara vara ca 1 hg skillnad i veckan. Under förutsättning att du lagar allt utan fett. Dvs, kokar eller ungsbakar i folie

Jag har ätit STEKT fisk de sista 3 dagarna (ca 600 gram utspritt på dem 3) och mått mycket bättre så nu orkar jag äta helt rent igen. Är inne på min 26:e dag nu
    Som sagt, INGA kolhydrater (tänk att även gurka innehåller kolhydrater så om du bara måste äta något är det vit fisk, räkor, fågel, och rent kött (utan fett eller andra tillverkningssatser vill säga).

Fast, måste du äta ren kur då? Kanske du skulle äta 2 påsar/dag samt en liten tallrik med mat där du inte får i dig mer än ca 16 g kolhydrater för att hålla ketos??

Välkommen förresten
  • Tokstolla
    Pentan skrev 2009-01-28 10:43:48 följande:
    Vill bara flika in att även om man går på kombinerad kur ska man äta 3 st soppor om dagen.
    Absolut, men vad jag istället syftade på var att hon skulle få i sig max 50 g kolhydrater så att hon var kvar i ketosfas.
    Saken är den då att man behöver läsa på så man vet vad man stoppar i sig. Så att man får alla viktiga vitamineraler och mineraler.

Men du har så rätt så
Svar på tråden CAMBRIDGE kuren - tråd nr 13. Alla nya & gamla se hit!!