• tesanpesan

    Endast bidrag till bröllopsresan som present?

    Vi önskar oss presentcheckar till vår bröllopsresa. Jag undrar om man även bör registerar sig på ex Duka? Har hört att vissa inte gillar att köpa presentlkort. Vad tror ni? Vi vill ju helst ha bidrag till vår smekmånad, och då vi har bott ihop i sju år har vi allt och lite till.

  • Svar på tråden Endast bidrag till bröllopsresan som present?
  • Villesmamma

    Vi har enbart önskat oss pengar till bröllopsresan. Jag hade olika tankar på hur folk skulle reagera men vi har inte hört något negativt över det. Vi ska göra en fin res väska där gästerna får lägga sina kuvert i. Vi ville inte ha rese checkar då man kanske får mer pengar än resan går på ( positiv) så vill vi gärna ha resten av pengarna till utflykter och fina middagar.
    Man repekterar vad paret vill ha. Det hoppas jag i alla fall.

  • metaley

    Vi kommer också att bara önska pengar till bröllopsresan, funderar typ på om man kan öppna ett konto så kan dom sätta in pengar =/

    Ska ni skriva d i ingjudan lr be nån säga d lr kanske säga d själva?

  • capu
    tesanpesan skrev 2009-01-22 09:31:51 följande:
    Vi önskar oss presentcheckar till vår bröllopsresa. Jag undrar om man även bör registerar sig på ex Duka? Har hört att vissa inte gillar att köpa presentlkort. Vad tror ni? Vi vill ju helst ha bidrag till vår smekmånad, och då vi har bott ihop i sju år har vi allt och lite till.
    Jag som jobbbar på Duka kan säga att våran önskebok sällan används. Många lägger upp en lista men få gäster köper presenter utifrån den. Antingen tyder det på att gästerna köper det dem själva vill eller så kanske brudparet har önskat sig annat som prioriteras.

    Själva tänkte vi önska oss pengar eller checkar, vill inte ha något som kommer från Duka
  • tesanpesan

    Vi ska skriva i inlagan till inbjudan att vi önskar oss presentkort på Globetrotter (vi vill åka på en kryssning). Vi har ett litet barn så en resa har inte varit på tal nu på senaste tiden. :)


    metaley skrev 2009-01-22 10:50:26 följande:
    Vi kommer också att bara önska pengar till bröllopsresan, funderar typ på om man kan öppna ett konto så kan dom sätta in pengar =/Ska ni skriva d i ingjudan lr be nån säga d lr kanske säga d själva?
  • Mirri

    Vi önskade oss pengar men öppnade inget konto vilket hade varit bra. Flera gäster bad om det och fick mitt konto av min mamma men det hade varit bra med ett särskilt. Min mans föräldrar öppnade ett bosparkonto till oss så då satte alla i hans släkt in pengar där istället för att ge till resa. Vi fick också en himla massa kontanter vilket inte är det smidigaste.

    Men vi hade som Villesmamma en resväska som var till bröllopsresebidrag. Det funkade bra men vi fick massa annat också. Man kan inte räkna med att alla ger pengar. Vissa ger vad de vill ändå för de tycker att pengar är tråkigt men jag misstänker att dessa inte heller kommer att kolla på någon önskelista på Duka

    Man kan skriva i inbjudan att den person som tex håller i anmälningar också kan svara på frågor om presenter eller kanske kan toastmaster ha hans om såna frågor?

  • Mrs Mommy

    Det "räcker" om ni önskar er bidrag.
    De som inte vill ge pengar kommer att köpa de vill ge er ändå

  • piggelinbride

    Vi ska önska oss pengar till vår bröllopsresa.
    Vi skrev såhär: "Vi önskar oss inga presenter, däremot får den som vill gärna bidra till vår bröllopsresa. Hur detta går till kan ni fråga våra föräldrar när ni anmäler er."

    Sen informerar våra föräldrar om att det finns ett konto att sätta in pengarna på.
    Såhär gjorde våra kompisar som gifte sig i somras och det funkade jättebra. De som vägrar ge pengar får väl köpa en present, men vi kommer inte att ha någon önskelista.

  • allehanda

    Här är något som jag inte fattar.NÄR började man skriva i inbjudan vad man önskar sig?Skall man verkligen göra så?Jag har varit på en del bröllop men har aldrig fått en skriven önskelista,när man osat så har jag passat på att frågat om brudparet önskar sig något speciellt.Det har aldrig varit något problem men vete katten vad jag tycker om detta sättet.Känns lite som nu bjuder vi dig så då får du se till att motprestera som vi vill.

  • längelevekärleken

    -Allehanda jag förstår hur du tänker, vi har skrivit i inbjudan för att bespara frågor hos toastmadame -det enda vi önskar är att ni kommer men vill ni trots allt ge en gåva, har vi allt till hemmet vill vi lova. Efter en stor fest med många gäster, har spargrisen vår tagit semester. Ett bidrag till bröllopsresan vore fint.

    Tänk gärna på ex cancerfonden annars...sen så klart får alla göra som de vill, vi vill inget ha men vet att de flesta vill ge något så då skrev vi det på inbjudan ..

  • tesanpesan

    De bröllop jag har varit på har, i inlagan, informerat om önskemål av present. Jag tycker att det har varit bra då det alltid är svårt att veta vad de önskar sig. Som längelevekärleken skrev så besparar ju det tid för värdpar el. dyl. Jag tycker inte det har kännts sniket, självklart är det ju också beroende på hur man formulerar sig.

  • Trulsa79

    Tycker inte det är konstigt att skriva i tex infobladet. Finns det verkligen ett brudpar som inte fått några presenter? Blir lite löjligt att låtsas att gästerna inte har med sig något, önskar man sig pengar kan ju folk ge en 20:a om de vill.

    Jag kommer att bygga en sån här till kuverten.

    www.projectwedding.com/photo/browse&tag=reception&thumbs_page=315

    www.projectwedding.com/photo/browse&tag=reception&thumbs_page=315

  • allehanda

    Jag skrev nog inte att man inte fick presenter men från min lilla vrå så vill jag GE en present jag vill inte bli påmind in på bara skinnet om att detta VILL vi ha.Eller det kanske bara är jag som ger presenter med hjärtat och inte med stora plånboken?
    Detta är min åsikt andra är fria att tycka annorlunda( kanske är jag ensam,kanske inte).

  • längelevekärleken

    Vad roligt, en tårta har jag också byggt, den är bara halvfärdig ännu men den är på gång :D Super snyggt

Svar på tråden Endast bidrag till bröllopsresan som present?