• Lowe06

Hur lång tid från vigseln tog det innan du fick nya efternamnet?

Ska gifta mig (borgerligt) den 14/2 - tar det lång tid innan man får nya efternamnet? Hur lång tid har det tagit för er?
    Har bokat vår bröllopsresa i nya namnet och inte ansökt om nytt pass än. Blir nervös om man inte skulle hinna.
    Ska resa 11/3
    Ringde skv och de svarade lite svävande att det borde inte ta mer än 2 v iaf! Om det tar 2v har jag en v på mig att få passet, känns lite snävt?

• Svar på tråden Hur lång tid från vigseln tog det innan du fick nya efternamnet?
  • Lowe06

okej, men kanske inga 2 veckor från skatteverkets sida då kanske?
    Om man ber VF skicka pappret på en gång så kan ju skv ha det på måndagen redan, 16/2. Det borde väl inte ta den 2v att skicka tillbaka ett papper till oss??
    Eller är det så? Man får en bekräftelse på att nu har man nya namnet?
    Vad ska man ha med sig till polisen för pass? För om registreringen går snabbt står det ju vad jag heter - men man ska ju ha med sig id-handling och på mitt körkort står ju mitt gamla namn...då funkar inte det eller?
    Vad krångligt det blev nu!

• Lowe06

oj nu blir jag ju nervös igen, jag som blev lugnad när jag pratade med skatteverket och folkbokföringen som sa att det brukar ta en vecka eller några dagar - men det KAN ta 2 veckor men det är ovanligt...Ja då kan ju han stå för ett pass då

Skatteverket och polisen ligger bredvid varandra hos oss så jag kan lätt gå till skv först och sedan över gatan till polisen.

Men nu fick jag lite ont i magen...hoppas verkligen det går nu!

• Lowe06

ang pass så har jag inget giltigt och detta står på polisens sida
    "Om du har ett gammalt giltigt pass ska det samtidigt lämnas in för makulering men får sedan behållas."

och med personbevis på nya och gamla namnet, det står ju såhär:

"Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, registrerad partner, förälder, mor- eller farförälder, myndigt barn myndigt syskon, vårdnadshavare, familjehemsförälder eller god man med egen legitimation styrka din identitet"

då måste ju min man kunna intyga att jag är jag trots körkort med gamla namnet!?

• Lowe06

anne på grönkulla skrev 2009-01-22 16:13:05 följande:

Fråga polisen du kommer söka hos hur de vill ha det, det där kan varje myndighet/handläggare antagligen avgöra på eget ansvar så att praxis kan vara lite olika.
    ja det är nog bäst

När jag kom hem idag väntade brev från SKV! (med a-post! de kan kryssa i vilket..)
    Skickade namnändring och hindersprövning i måndags till dem och det kom från dem idag! Det var ju supersnabbt! Vändande post bara!
    Gick det lika snabbt för er andra?
Svar på tråden Hur lång tid från vigseln tog det innan du fick nya efternamnet?