• Hammerman

... Tills döden skiljer oss åt?!

Var hörde du det?

• Hammerman

Isåfall känner jag till ett par som är ett på hundratusen!

• Hammerman

Tro inte på allt du hör bara. Min magkänsla säger att det är charlataneri i farten. Dom tar säkert redigt betalt för den där kursen och använder "1 skilsmässa på 100,000" som lockbete.

Skiljer man sig likförbannat kan dom ju bara säga att man bad fel eller var svag i tron eller något annat som är omöjligt att motbevisa.

Mariya skrev 2009-01-23 21:57:34 följande:
    Ber till Gud, ja.Jag hörde det på en förberedelsekurs för äktenskapet för några veckor sedan. Kursen utgick från detta koncept (men på svenska): themarriagecourse.org/Jag kan inte svara på varför en troende skulle skilja sig i mindre utsträckning, så är det kanske inte heller. Alla troende par ber ju inte tillsammans heller. (Så undersökningen sa ju inte att troende par skiljer sig mindre, utan att de som ber tillsammans gör det).
  • Hammerman

Mariya skrev 2009-01-23 22:09:21 följande:

Vi har alltså inte problem, men tycker ändå att det är viktigt att vårda om sin relation. Det blir ju knappast sämre av att man funderar på vad sitt kärleksspråk är, hur man kan lösa konflikter, leva med olikheter, hur man kommunicerar på olika sätt och hur man skall leva i äktenskapslöftet.
    Självklart, men en skilsmässofrekvens om 1/100,000 känns som om det är taget ur luften, helt klart.
  • Hammerman

Mariya skrev 2009-01-23 22:20:14 följande:

Ja kursen var bra, och jag tycker också att det är viktigt att man trivs ihop. Men det var ju inte poägen, poängen var skilsmässoprocenten bland de par som ber tillsammans. Har du sett liknande siffor på de som spelar golf eller sjunger i kör tillsammans?
    Kan du länka till denna undersökning? Hur har man gått tillväga? Hur uppmättes resultatet? Vilken metod har man använt?
  • Hammerman

Visst är det jobbigt när mirakulösa påståenden granskas kritiskt?

• Hammerman

santana6 skrev 2009-01-26 09:09:36 följande:

Det är alltså inte okay att berätta om något man hört? Utan man måste genast prestera bevis på detsamma?
    Kommer man med ett sensationellt påstående får man räkna med att folk kommer att syna det. Blir man då stött och förnärmad är det bara larvigt, och är snarare ett prov på vederbörandes osäkerhet än påståendets korrekthet.
Svar på tråden ... Tills döden skiljer oss åt?!