... Tills döden skiljer oss åt?!
Om man nu ska granska ett dylikt påstående så är det väl flera saker att ta med i beräkningen.
För det första: VAR är det så? Usa? Sverige? Världen?
För det andra: NÄR var det så?
För det tredje: med tanke på att många kristna människor delar synen att skilsmässa inte är ett alternativ så är det väl inte heller konstigt om det skulle vara så att färre kristna skiljer sig? Vare sig de ber tillsammans eller inte.
För det fjärde: är statistiken intressant och relevant? Om nu kristna skiljer sig i mindre utsträckning än andra, betyder det att de automatiskt lever i goda, hälsosamma relationer?
Jag tror att det kan finnas siffror som visar på detta, men anledningen till att siffror och statistik är intressant är att man får veta något om ett visst sammanhang. Alltså är källorna viktiga. Om man har ställt frågan till 100 000 amish-kristna eller om man har ställt frågan till 100 000 medlemmar i Svenska kyrkan gör skillnad.
Vidare tror jag på bön, jag tror på bönesvar och jag tror att bön kan ena människor. Men också bedjande människor kan vara fullt upptagna med att lyssna på något annat (tex sig själva) och inte alls lyssna till Guds svar.
Men som flera påpekat -människor som samtalar med varandra, som delar värderingar, som gör för dem viktiga saker tillsammans verkar ha större förutsättningar för ett gott liv tillsammans.