• Baby S

... Tills döden skiljer oss åt?!

Oj, här var det hett..

Jag hoppar bara in för detta är något jag också "hört". Inget jag har vare sig källor, fakta eller annat vetenskapliga belägg för.
    Men å andra sidan är ju tro något som skiljer sig från vetenskapen i flera avseenden.

Det handlar knappast om något gudomligt ingripande, MEN det finns nog många orsaker till att detta påstående kan ha en skvätt sanning i sig.
    Troligast helt enkelt som en del varit inne på redan, att man har den rätta kommunikationen i sin relation, delar detta mycket elemäntara intresse (för sin religion alltså) och då detta är grunden för ett lyckat äktenskap så kan man nog säga att de som ber ihop även håller ihop i större utsträckning.

Intressant tycker jag. Men vi behöver ju inte förkasta allt som vi själva omedelbart inte köper som framforskad fakta, utan se till de små guldkornen i detta påstående. Det är väl bra om bönen ses som något positivt vare sig man tror på detta eller inte.

• Baby S

Ts, jag håller med dig. Jag anser inte heller att kyrkan ska nyttjas enbart då folk känner att den platsar i deras tillvaro, dvs dop, konfirmation och vigsel. Det har alltid känts fel för mig.
    Men eftersom svenska kyrkan tillåter detta beteende tills vidare är det inget att göra åt, inte ens prästerna verkar ju bry sig om att paren inte nödvändigtvis respekterar tron och heligheten som kyrkan trots allt står för.
    Jeez menar att all mark är helig, och kanske är det så för de kristna. Men där skiljer sig religionerna åt och detta med bönen känns mer applicerbart på andra religioner där de troende faktiskt ber dagligen till skillnad från de kristna t.ex.

• Baby S
    Jeez skrev 2009-01-26 18:01:57 följande:
    Vem har sagt att kristna inte ber varje dag BabyS?
    Ingen kristen som jag känner gör det. Och såvitt jag vet är det heller inte något påbud inom kristendomen att dagligen be, men det är mycket möjligt att jag har fel. Du får hemskt gärna rätta mig.
  • Baby S
    MyochErlend skrev 2009-01-26 21:58:07 följande:
    Baby S skrev 2009-01-26 21:43:42 följande:Det är väl inget man måste.. utan mer än förmån...man missar ju ngt väldigt väsentligt om man inte gör det...känns lite konsigt på ett vis att vara kristen om man inte vill tillbringa tid med den du tror på...Det är som med vänskap...du måste ju vårda din relation med dina vänner om den ska hålla...och bli starkare...
    Hur går en kristen bön till? Väldigt nyfiken.
  • Baby S
    Jeez skrev 2009-01-26 22:50:31 följande:
    Min gissning är de flesta kristna ber dagligen. Men självfallet är det en definition både av kristen (är det alla döpta? alla som lever i sitt dop? alla som bekänner sig som kristna?) och av bön (hjärtats samtal? fritt formulerat i tanke? varje andetag man tar som tex jesuiterna beskriver? formulerad och uttalad? läst?)Baby S skrev 2009-01-26 21:43:42 följande:
    Jag blev inte mkt klokare. Men tack ändå!
  • Baby S
    MyochErlend skrev 2009-01-26 23:42:37 följande:
    Baby S skrev 2009-01-26 22:58:17 följande:förstod du vad jag menade?
    Absolut Tack för svaret förresten.
Svar på tråden ... Tills döden skiljer oss åt?!