• solhatten

Egyptenfrågor! Någon som varit där?

Vi ville åka någonstans där man kan dyka (har dykcert. båda två). Men måste begränsa oss till en vecka (max tio dagar) eftersom vår dotter på nästan tre ska stanna hemma.

Valet föll då på egypten. Ska åka i augusti. Skulle vilja ha lite tips på var man ska bo. Hurgada eller El gouna (stavning?) Var i hurgada osv. Skulle ju vilja kunna gå lite i affärer, och gå ut och äta på kvällarna osv. Några tips på vad man borde hitta på??

• Svar på tråden Egyptenfrågor! Någon som varit där?
  • Gina83

Vi bodde i utkanten av Hurghada, där de fina all inclusive-hotellen med de bästra ständerna ligger. Kostade 14 kronor att åka taxi in till Hurghada centrum, typ nån kilometer.

Vi hade en jättehärlig semester, men det var lite småjobbigt med alla karlar som var på en hela tiden. Min sambo blev skitsur flera gånger, då han tyckte de var för närgångna mot mig. "Beautiful Swedish girl", you know... Man är ju van som blond tjej att man är "exotisk" men det var lite väl mycket med männen i Hurghada.

Vi har inte dykcert men vi testade snorkling för första gången - vilken upplevelse! Så fantastiskt att titta ner i fiskarnas värld!

När det gäller dykning har jag hört att Sharm el Sheik är bästa resmålet.

• anja1661

vi har oxå varit i hurghada.
    det bästa var nog det fina vattnet och alla korallrev och sånt!
    det sämsta var utan tvekan alla försäljare som villa locka in en i deras butiker och dricka te i ett par timmar för att sen få oss att köpa deras grejer dyrare än vad de egentligen kostade från början!!

vi åkte två dagars till kairo oxå. ett måste om man åker till egypten tycker jag. den resan var grymt häftig!!

kan rekommendera hurghada och egypten.....men vi känner att har man varit där en gång så räcker det.

• Therese 83

Var i El Gouna för tre år sedan, då vid nyår. Vid denna tidpunkt var det kallt i vattnet, så det var tur att poolen fanns. Det var ungefär 25 grader i luften.

Det låg ganska långt ifrån Hurghada vilket var ett minus. Det fanns ingen shopping runt omkring, då vi bodde på Tree Oceans View. El Gouna ligger väldigt fint. Lyxkryssare går in i den lilla hamnen och restaurangerna ligger däromking. Restauranger av bra kvalitet finns att tillgå och det var billigt. Har aldrig ätit så gott för så lite pengar.

Vi var inte ute på någon snorkling då min sambo blev sjuk. Fick te av de som sålde snorklingturen och tyvärr slutade med dåig mage.

• anja1661

vad e det med egypterna och deras te!?? överallt man gick så skulle man dricka te.
    till slut fick man ju bli otrevlig och nonchalant för att slippa stanna när man var på väg till stranden och så...

ett annat plus är att stränderna är fria för försäljare så där inne kan man ligga i lugn och ro!

• Therese 83

anja
    Ingen aning varför detta ständiga drickande...

Som tur var hade inte vi några försäljare på stranden :)

• solhatten

tack för era svar!
    någon mer?

• Suss o Jonas

Skulle jag åka igen (har varit i Hurgada och i Sharm El Shaik) så skulle jag utan tveka välja Sharm och Inte Hurgada.

Hurgada kändes mer kaotisk och snorklingen är bättre i Sharm och vad jag hörde från sambon så var dykningen i Sharm oxå bättre.

• Originalrosen

Te...*flinar glatt*

Det te som är gjort på Karkade (hibiskusblommor) är lite rött i färgen. Dricks både kallt och varmt. Det är milt ... hm, narkotiskt/lugnande eller vad man ska säga.

Serverades mest överallt när jag var i Egypten för många år sedan. Vi fattade först när vi kom hem vad vi hade druckit.

• anne på grönkulla

Fast man brukar få rätt mycket vanligt svart te också - karkade brukar det framgå när man får (varning - det är blodtryckssänkande!). När jag använde henna för att fixa håret bruakde jag blanda ut det med karkade-avkok, det förstärkte den röda färgen.

Det är ett tecken på gästfrihet att bjuda på nåt och artigt att göra.

Om jag ska sluta var OT så tror jag Sharm brukar sägas ha bäst dykning? Men jag dyker inte själv, så jag vet faktiskt inte...

• solhatten

men kan jag ha fel när jag tyckte att hon på resebyrån sa att man bara kan åka till Sharm på vintern??

Svar på tråden Egyptenfrågor! Någon som varit där?