• solhatten

Egyptenfrågor! Någon som varit där?

Vi ville åka någonstans där man kan dyka (har dykcert. båda två). Men måste begränsa oss till en vecka (max tio dagar) eftersom vår dotter på nästan tre ska stanna hemma.

Valet föll då på egypten. Ska åka i augusti. Skulle vilja ha lite tips på var man ska bo. Hurgada eller El gouna (stavning?) Var i hurgada osv. Skulle ju vilja kunna gå lite i affärer, och gå ut och äta på kvällarna osv. Några tips på vad man borde hitta på??

• Svar på tråden Egyptenfrågor! Någon som varit där?
  • feministbrud
    solhatten skrev 2009-01-24 20:03:56 följande:
    men kan jag ha fel när jag tyckte att hon på resebyrån sa att man bara kan åka till Sharm på vintern??
    Nej, det tror jag nog inte. Sharm är heller inte så väldans varmt på vintern. Har hört att man behöver jacka på kvällen.

Jag har varit i Sharm och kan rekommendera det. Utanför finns en nationalpark so heter Ras Mohammed och där finns helt fantastiska korallrev!
  • solhatten

hmm. men på fritidsresors hemsida kunde man iallafall inte välja säsong sommar 2009 utan bara vinter 2008/2009 vinter 2009

• solhatten

inte heller på ving kan man beställa på sommarmånaderna..=(

• solhatten

ja, jag preliminärbokade nämligen en vecka i augusti till hurgada idag, men är faktiskt lite mer intresserad av Sharm

• snaily

Hej Solhatten! Åååh vad härligt med Egypten, kan varmt rekommendera er att åka till Sharm el Sheik! Har själv varit där tre gånger (maj, augusti, september) och dykningen är hur bra som helst! Fått se de mest fantastiska korallrev, enorma muränor, napoleonfiskar, mantor, revhajar, sköldpaddor, spännande vrak, fina nattdyk, med mycket mera! Dessutom alltid soligt och fint. Colona divers (www.colona.com) har jag dykt med och tycker de varit superbra. Fördelen med Sharm är att det finns en massa annat att göra också, shopping, restauranger, nattliv, ökenutflykter, stränder, osv. Jag har även varit i Marsa Alam, men där är det BARA dykning som gäller. Hurghada har jag bara passerat med bil och flugit till och från, av det lilla jag såg verkade det vara ett ganska stort och jobbigt ställe. Finns det ingen som ordnar charter till Sharm när ni vill åka så går det utmärkt att flyga reguljärt också, det har jag gjort varje gång. Ett tips är att boka via en dykresebyrå, enkelt och smidigt.

• snaily

Hmmm, verkar inte som det går direktflyg Stockholm-Kairo med Egyptair längre som det gjorde för några år sedan när jag reste. Men, om man kan flyga till Hurghada går det ju nån slags båtförbindelse mellan Hurghada och Sharm, som jag tror inte tar så lång tid.

• solhatten

snaily: ÅH, nu vill jag ju ännu hellre till Sharm! hur ska jag nu bära mig år? jag är så dålig på sånthär=)

• Baby S

Hurghada suger. Däremot rekommenderas Alexandria Eller Cairo.

• solhatten

åhå? varför då baby S?

Svar på tråden Egyptenfrågor! Någon som varit där?