• altervattnet

hur många rispåsar ?

Tänkte beställa rispåsar men hur många ska man beräkna ?

Är det snål att beräkna 1 påsa / par?
    Och alla barn får en egen, oberoende på hur gamla dom är...

• Svar på tråden hur många rispåsar ?
  • anja1661
    LyckligaFrun skrev 2009-01-25 16:54:27 följande:
    men rispåsar - är inte det dåligt för fåglarna eller är jag helt ute och cyklar nu. Tycker mig ha hört att fåglarn äter dessa råa riskorn som sen sväller i deras magar. Eller är det bara en skröna? Jag var på ett bröllop och där använde de små utstansade pappershjärtan i samma färger som hennes brudbukett. Det var jättefint!
    det "ryktet" går nu...men det sista jag hörde var att det inte är någon som helst fara för småfåglarna då deras magar klarar av att smält riskornen....eller något sånt.

nån annan vet kasnke bättre varför det är ok...
  • Sommaren 09
    men rispåsar - är inte det dåligt för fåglarna eller är jag helt ute och cyklar nu. Tycker mig ha hört att fåglarn äter dessa råa riskorn som sen sväller i deras magar. Eller är det bara en skröna? Jag var på ett bröllop och där använde de små utstansade pappershjärtan i samma färger som hennes brudbukett. Det var jättefint!
    Det är enbart en skröna
    www.brollopstorget.se/Vigseln/riskastning.php
  • pavar

Jag har köpt på calliraphen, vitt hjärtris. Bra för fåglarna o smälter i vatten +superfint

ängsblomma skrev 2009-01-25 17:00:51 följande:
    Var hittar man hjärt-ris???
  • pavar

en påse kostar 250:-

pavar skrev 2009-01-25 17:19:05 följande:
    Jag har köpt på calliraphen, vitt hjärtris. Bra för fåglarna o smälter i vatten +superfint
  • Flise

Jag tänkte också bara ha en påse/par + ngr till kanske. Tänkte ha ganska lite ris i påsarna också.. Jag vill nämligen inte sitta under hela middagen och klia mig efter att fått fullt med ris i urringningen... Känns som att det är mer symboliskt och då gör det väl inget om folk får dela på kornen?

• Marie88

Vet att det är OT, men är det verkligen brudparets sak att fixa och bestämma över om man vill ha ris, eller är det gästerna som fixar detta?
    Har hört lite bland mina närmaste och de tycker absolut att det är gästernas sak att ta med sig det de vill kasta, oftast ris.

Ris är absolut inte farligt för fåglar att äta, så länge det är obehandlat med något giftigt ämne såklart. Vi slår kål på den skrönan direkt tycker jag!

Kärlek kan förflytta berg
  • altervattnet
    Flise skrev 2009-01-25 17:52:21 följande:
    Jag tänkte också bara ha en påse/par + ngr till kanske. Tänkte ha ganska lite ris i påsarna också.. Jag vill nämligen inte sitta under hela middagen och klia mig efter att fått fullt med ris i urringningen... Känns som att det är mer symboliskt och då gör det väl inget om folk får dela på kornen?
    håller med dig, känns lite onödigt på nått sätt. Tror nämligen att inte alla kommer att kasta ris på oss, vilket är ganska bra :)
  • Luucie
    men rispåsar - är inte det dåligt för fåglarna eller är jag helt ute och cyklar nu. Tycker mig ha hört att fåglarn äter dessa råa riskorn som sen sväller i deras magar. Eller är det bara en skröna?
    Japp det är en skröna! Annars skulle man ju bara behöva lägga ris i kroppstempererat vatten..och inte koka det
  • Luucie

Nackdelen med hjärtris är att det inte bara smälter på marken utan också mellan brösten..

• violla

uj.. då är vi riktigt snåla.. Tänkte ha en stor skål där alla får ta en näve ris när dom går ur kyrkan..

Kanske måste tänka om...

Svar på tråden hur många rispåsar ?