• BelleA

OT- Magsjuka

Min sambo har fått magsjuka, han spyr med ca 30-45 min mellanrum. Jag har hittills klarat mig helt och hållet. I lördags var vi och hälsade på min syster och hennes nästan tvååriga dotter. Dottern hade haft magsjuka i början av veckan men hade inte spytt på flera dagar men hade fortfarande feber. Så jag antar att det var där min sambo blev smittad.

Det lustiga är ju att jag höll henne och bar på henne mer än han gjorde och ändå har jag klarat mig. Jag sov bredvid honom hela natten medan han gick upp och spydde 3-4 gånger.
    Ändå mår jag inte ens illa.

Jag har hört att vissa människor inte får magsjuka för att de är resistenta eller nåt.

Men innebär det att jag inte heller smittar andra? Ska jag stanna hemma för att undvika att bära med mig smittan? Och finns risken fortfarande att det kommer bryta ut hos mig också?

Tacksam för erfarenhet från andra!

• Svar på tråden OT- Magsjuka
  • elle841

Ja eftersom att din man är sjuk så kan ju han om inte annat smitta dig!!!

• BelleA

Jo men jag har ju inte fått det hittills, kanske klarar jag mig? Egentligen undrar jag mest om jag riskerar att smitta andra även om jag inte själv är sjuk?

• BelleA

Snälla är det ingen som vet om man kan bära på magsjukesmitta utan att själv vara sjuk?

Jag är med i en teatergrupp och vill inte missa repetitioner i onödan, men inte heller smitta de andra i min grupp.

• Piggelinlover
    BelleA skrev 2009-01-26 14:30:24 följande:
    Snälla är det ingen som vet om man kan bära på magsjukesmitta utan att själv vara sjuk? Jag är med i en teatergrupp och vill inte missa repetitioner i onödan, men inte heller smitta de andra i min grupp.
    ring 1177 och fråga på sjukvårdupplysningen...
  • justagirl

Jag tror att man kan bära på smittan utan att bli sjuk själv. Vi (är förskollärare) brukar rekommendera att syskon till barn som är sjuka också hålls hemma för säkerhets skull. Men smittar tror jag mest att man gör under själva sjukan samt något dygn efteråt, så det är inte säkert att han blev smittad av din systerdotter...

• didis

Jo, du kan vara latent smittbärare utan att själv drabbas av kräkningar och därmed smitta andra. Chansen är dock mindre än om du själv hade varit sjuk.

• momi boki

nu är det så här du smittar enbart om du spytt haft diarre! det måste bryta ut innan du kan smitta! min bror är läkare så har forskat på om magsjuka för ett år sen

• BelleA

Jag har bestämt mig för att hålla mig hemma ikväll. Känns jättetråkigt för jag vill inte missa repetitionen, men samtidigt känns det taskigt att komma och säga att "Hej här är jag och jag kanske har med mig magsjukevirus!"

Nä...får sitta hemma, undvika sambon (fast det är svårt!) och hoppas att jag inte börjar kräkas under kvällen.

Ringde sjukvårdsrådgivningen och sköterskan sa att jag kan vara smittad redan, trots att jag inte spytt än. Och då kan jag även smitta andra sa hon. Det är inte heller helt säkert att jag kommer börja spy fast jag är smittad, och då kan jag ändå ge sjukdomen till någon annan. Och det vill jag ju inte...

• gotlandsulrika

Jag är i precis samma sits! sambon har kräkts varje kvart i 12 timmar nu..INTE roligt.

Jag däremot brukar klara mig. Vi skulle egentligen på pardans-kurs ikväll och ett tag funderade jag på att gå ensam, men jag håller mig nog hemma..

• momi boki

aldrig hört att man är smittsam innan de brutit ut

• Sååå lurade

Vi bara berätta att både sosnen och mannen är friska efter en rejäl magsjuka och jag klarade mig helt... Jag jobbade och har då inte smittat någon på jobbet...

Svar på tråden OT- Magsjuka