Paris??
Vi var i Paris i oktober -08. Det var första gången som vi var där, och det är bara så himla fint!!! Vi var där en sådan kort stund, men för att hinna med o se det mesta så gjorde vi så att vi började dagen med att se eiffeltornet (det är hur mäktigt som helst)!
Efter det så gick vi till båtarna som ligger där vid eiffeltornet (Batobuss heter dom) och köpte 1-dagsbiljett, du får åka hur mycke som helst, kliva av och på, med den båten till ett visst klockslag på kvällen. Den biljetten kostar 12 Eur/pers. Båten tar dig till 8 olika destinationer ( Tour Eiffel, Musée dÓrsay, St-Germain-des-Prés, Notre Dame, Jardin des Plantes, Hotel-de-Ville, Louvre och Champs-Elysées). Båtarna går ca 15 minuter mellan varven, så man behöver inte vänta särskillt länge om man ska hoppa på och åka vidare till nästa ställe. Detta är ett hett tipps från mig iaf. och när ni kliver av vid Champs-Elysées, så är där den mest fantastiska bro med dom fina charmiga lyktstolparna som finns!!
Ett annat tipps är om du ska åka Metro eller buss är att du köper "Carnet full care tickets". Dom kostar ca 11 EUR, men då får du 10 st biljetter (som du o din man delar på då) och den biljetten får du åka med Metro, Tåg och buss. När du använder 1 biljett så kan du åka på den biljetten i 1 timme, innan du behöver ta en ny. (Dessa biljetterna köper du på vilket Metro som helst).
Och det här med hundbajs i Paris kan jag svara på. Det var mycket sånt förut, men nu är det lag på att folk måste ta upp efter sina hundar, annars riskerar dom böter. (Det är så rent o fint i Paris, vi såg inget som var nerskräpat direkt)
Oj detta blev ett långt inlägg....men det är iaf. varma rekomendationer från mig