• Persianbride2009

kyrklig vigsel

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har i och med min smörgårdsbords-religiositet valt att ha en kyrklig vigsel och en persisk vigsel.

Jag har aldrig varit på ett kyrkligt bröllop och har inte stenkoll på traditionerna.

Jag har sett att vissa tar nattvaden under vigselceremonin, är detta frivilligt eller är det något som ingår?

Kommer säkert komma på massa andra frågor också men jag börjar med denna =).

• Svar på tråden kyrklig vigsel
  • allehanda

Det är mycket ovanligt att man firar brudmässa(nattvard+vigsel) istället för vigsel(utan nattvard).Här på min front har jag varit med om det en gång på 20 år och då var det en präst som gifte sig.

• En till präst

Nattvard vid kyrklig vigsel är det bara mycket medvetet kristna som har.

Jag är osäker på vad Du menar med "persisk vigsel".

Kan Du berätta mer?

• Persianbride2009

Tack för alla svar. Då vet jag vad som gäller.

Men persisk vigsel menar den muslimska vigseln som hålls i den persiska kulturen. Vigseln är en kombination av det gamla Zarathustra religionens traditioner och islam.
    Så här går vår vigsel till om ni vill veta mer =):

www.persianmirror.com/celebrations/persianweddings/sofreh/sofreh.cfm

Tyvärr har jag inte hittat något om detta på svenska.

En fråga till: finns det psalmer på engelska eller får man bara välja svenska psalmer. Jag ska hela vigseln på engelska.

Tack!

• MrsWindh

I svenska psalmbokan står bara verserna på svenska, men dom flesta finns garanterad med engelsk vers på nätet eller i någon annan typ av psalmbok.

Lycka till!

• En till präst
    MrsWindh skrev 2009-01-29 09:16:32 följande:
    I svenska psalmbokan står bara verserna på svenska, men dom flesta finns garanterad med engelsk vers på nätet eller i någon annan typ av psalmbok.Lycka till!
    Nja, inte de flesta - en del psalmer är "typsikt svenska" eller nordiska. Men många psalmer är internationella. Och många psalmer har vi översatt från engelska i vår psalmbok.

De jag på rak arm kan säga att de finns på engelska är

Vår Gud är oss en väldig borg
    O store Gud
    "Amazing Grace"
    och
    Bliv kvar hos mig

Men det finns MÅNGA fler av våra psalmer i den amerikanska lutherska psalmboken.
  • MrsWindh

Tack! Någon med lite mer imput!
    Jag har alltid trott att större delen var översatta..

En till präst skrev 2009-01-29 11:30:22 följande:

Nja, inte de flesta - en del psalmer är "typsikt svenska" eller nordiska. Men många psalmer är internationella. Och många psalmer har vi översatt från engelska i vår psalmbok.De jag på rak arm kan säga att de finns på engelska ärVår Gud är oss en väldig borgO store Gud"Amazing Grace"och Bliv kvar hos migMen det finns MÅNGA fler av våra psalmer i den amerikanska lutherska psalmboken.
  • En till präst
    MrsWindh skrev 2009-01-29 12:09:42 följande:
    Tack! Någon med lite mer imput! Jag har alltid trott att större delen var översatta..En till präst skrev 2009-01-29 11:30:22 följande:
    Alltså - psalmboken är ju en samling med sånger från kristendomens barndom och frammåt, så det är ett sammelsurium av psalmer från många länder som är översatta TILL svenska (och många från engelska). Sen finns förstås "våra" svenska psalmer också, och en del av dem är översatta till engelska, eftersom svenskar flyttade till USA och startade kyrkor där...

De flesta psalmer ur "läsartraditionen" är ursprungligen på engelska, eftersom man i 1800talets engelska och amerikanska väckelser tog moderna trallvänliga låtar och satte kristen text på dem.
  • Zozo

Är du säker pa att man kan ha bade och da? I princip kan man ju bara gifta sig en gang i Sverige.. men det kanske funkar med en persisk ceremoni?

• En till präst

Har den muslimska vigselförrättaren vigselrätt kan man såklart inte gifta sig 2 gånger, men jag har inte koll på hur det är där... Finns här någon insatt muslim som vet om mullorna i Sverige har vigselrätt?

• Persianbride2009

Nja, jag är väl 95% säker på att den vigseln som förättas av mullorna inte är godkänd.

• Persianbride2009

Ännu en fråga: är det så i svenska tradition att man kan bjuda alla gästerna till vigseln men att man inte behöver bjuda alla till festen?

I vår tradition är det nämligen så att man bara bjuder nära släkt och vänner till vigseln men man bjuder alla tillo festen.

• Persianbride2009

Hur lång tid tar en vigsel ungefär?

• En till präst
    Persianbride2009 skrev 2009-02-10 10:35:05 följande:
    Hur lång tid tar en vigsel ungefär?
    En kyrklig vigsel tar runt 25 minuter "rakt av". Sen får man lägga till tid om man vill ha något utöver vigselakten, som solosånger och dikter och sånt.
  • Persianbride2009

En till präst skrev 2009-02-10 17:57:10 följande:

En kyrklig vigsel tar runt 25 minuter "rakt av". Sen får man lägga till tid om man vill ha något utöver vigselakten, som solosånger och dikter och sånt.
    Tack för svaret =)
Svar på tråden kyrklig vigsel