Inlägg från: Persianbride2009 |Visa alla inlägg
  • Persianbride2009

kyrklig vigsel

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har i och med min smörgårdsbords-religiositet valt att ha en kyrklig vigsel och en persisk vigsel.

Jag har aldrig varit på ett kyrkligt bröllop och har inte stenkoll på traditionerna.

Jag har sett att vissa tar nattvaden under vigselceremonin, är detta frivilligt eller är det något som ingår?

Kommer säkert komma på massa andra frågor också men jag börjar med denna =).

• Svar på tråden kyrklig vigsel
  • Persianbride2009

Tack för alla svar. Då vet jag vad som gäller.

Men persisk vigsel menar den muslimska vigseln som hålls i den persiska kulturen. Vigseln är en kombination av det gamla Zarathustra religionens traditioner och islam.
    Så här går vår vigsel till om ni vill veta mer =):

www.persianmirror.com/celebrations/persianweddings/sofreh/sofreh.cfm

Tyvärr har jag inte hittat något om detta på svenska.

En fråga till: finns det psalmer på engelska eller får man bara välja svenska psalmer. Jag ska hela vigseln på engelska.

Tack!

• Persianbride2009

Nja, jag är väl 95% säker på att den vigseln som förättas av mullorna inte är godkänd.

• Persianbride2009

Ännu en fråga: är det så i svenska tradition att man kan bjuda alla gästerna till vigseln men att man inte behöver bjuda alla till festen?

I vår tradition är det nämligen så att man bara bjuder nära släkt och vänner till vigseln men man bjuder alla tillo festen.

• Persianbride2009

Hur lång tid tar en vigsel ungefär?

• Persianbride2009

En till präst skrev 2009-02-10 17:57:10 följande:

En kyrklig vigsel tar runt 25 minuter "rakt av". Sen får man lägga till tid om man vill ha något utöver vigselakten, som solosånger och dikter och sånt.
    Tack för svaret =)
Svar på tråden kyrklig vigsel