• e2e

Islamisk vigsel utomlands

Jag och min pojkvän tänkte gifta oss utomlands i maj. Då vi båda är muslimer vill vi ha en islamisk vigsel.
    Är det någon som har något bra förslag på länder eller vet någon hemsida/researrangör som har koll på det.

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Islamisk vigsel utomlands
  • Baby S

Varför inte en Islamsk vigsel i Sverige? Kommer era familjer från något annat land så kanske deras hemland då?

• ILU

jag och min kille var i tunisien och gifte oss, men det var mer borgligt vigsel, vi e båda muslimer och de har där påde borgligt och muslimsk vigsel, den muslimska e svårare och registrera och få giltigt här i sverige.
    mitt bästa tips till er at när ni väll bestämer er fr vilket land ni ska till så kan ni koll amed ambassaden där så ni vet vilka papper som behövs och hurlånt i förväg ska man boka en vigselförätare, tror inte det finns några researangörer som tar hand om sånt. våran vigsel bestod av att förrätaren läste några rader från koranen och sedan läste han för oss rättigheterna och efter att vi har förståd det hela så frågade han oss om vi tagar varandra och det sa vi ja till och sedan hade vi två vitne. det hela var som en forkortat virson av den muslimiska imam varianten. hoppas att jag gav dej svar på det du ville. lycka till

• e2e

Tack så mycket för hjälpen! Ska kolla upp vilka länder vi kan tänka oss.
    Det e lite problem med familjerna så vi har bestämmt att det bara ska vara vi nu.

• Panzerfaust

Ska ni åka långt eller kort?

Har hört mycket positivt om Malaysia och det är ju muslimskt om jag minns rätt.

Hur är det med vigslar från dessa länder? "Räknas" det i Sverige i alla lägen?

• Baby S
    ILU skrev 2009-01-26 23:40:15 följande:
    jag och min kille var i tunisien och gifte oss, men det var mer borgligt vigsel, vi e båda muslimer och de har där påde borgligt och muslimsk vigsel, den muslimska e svårare och registrera och få giltigt här i sverige.mitt bästa tips till er at när ni väll bestämer er fr vilket land ni ska till så kan ni koll amed ambassaden där så ni vet vilka papper som behövs och hurlånt i förväg ska man boka en vigselförätare, tror inte det finns några researangörer som tar hand om sånt. våran vigsel bestod av att förrätaren läste några rader från koranen och sedan läste han för oss rättigheterna och efter att vi har förståd det hela så frågade han oss om vi tagar varandra och det sa vi ja till och sedan hade vi två vitne. det hela var som en forkortat virson av den muslimiska imam varianten. hoppas att jag gav dej svar på det du ville. lycka till
    Varför skulle den muslimska vigseln vara svårare att få till som du skrev än den svenska? Eller få giltig sa du kanske?
    Inte i min erfarenhet! Du får gärna förklara.
  • Baby S
    Panzerfaust skrev 2009-01-27 00:58:18 följande:
    Ska ni åka långt eller kort?Har hört mycket positivt om Malaysia och det är ju muslimskt om jag minns rätt.Hur är det med vigslar från dessa länder? "Räknas" det i Sverige i alla lägen?
    Vilka är dessa länder? Muslimska eller?
    Man får ett vigselkontrakt när man ingår äktenskap och detta registreras sen hos skatteverket när man kommer hem.
  • Panzerfaust

Med dessa länder menade jag länder där Sverige inte nödvändigtvis har en beskickning.

• Baby S
    Panzerfaust skrev 2009-01-27 15:09:53 följande:
    Med dessa länder menade jag länder där Sverige inte nödvändigtvis har en beskickning.
    Nej det spelar ingen roll enligt min erfarenhet.
  • Panzerfaust

www.regeringen.se/sb/d/3696

Här är alla svenska beskickningar i dagsläget, enklast vore ju att kontakta dessa per mail om man har frågor om vigsel i dessa länder.

• ILU

en borglig vigsel är lättare ocg få översatt, alla papper ska ju registreras i det land man gör vigseln i och stämplas av olika myndigheter,sedan tar man med sig vigsel akten till sverige, i sverige söker man hos bokfolkföringen då översätter de vigsle akten till svenska och sedan registrera detta. man får bekräftelse hem att man står inte som singel i person beviset utan som gift.
    det tar kortare tid och registrera en borglig vigsel akt än en muslimsk, man kan ha en muslimsk också men man ska vara mycket någa med allt som kommer och sägas och skrivas i akten.
    jag talar från egna erfarenhter.

• ILU

den borgliga vigseln i ett muslimsk land är inte samma som en svensk, det är bara man gör inte den i mosken utan i kummonen eller hemma, med en domare och två vittne.

• anne på grönkulla

ännu bättre är att kontakta en myndighet (tex deras ambassad i Stockholm) för det land man funderar på!

Panzerfaust skrev 2009-01-27 15:15:01 följande:
    sb/d/3696" target=_blank>www.regeringen.se/sb/d/3696Här är alla svenska beskickningar i dagsläget, enklast vore ju att kontakta dessa per mail om man har frågor om vigsel i dessa länder.
  • ILU

aa det går ju också men det bästa är att kunna få kontakt med myndigheten som sköter detta i själva landet som man ska vigas i, för saker man får veta från ambassaden stämmer inte alltid med det som de frågar efter på plats.

anne på grönkulla skrev 2009-01-27 17:08:36 följande:

ännu bättre är att kontakta en myndighet (tex deras ambassad i Stockholm) för det land man funderar på!
  • anne på grönkulla

Visst har du rätt i det! Jag menade bara att det var bättre att fråga landets egen ambassad om lagen i det landet än att fråga en svensk ambassad. Men bäst är självklart att fråga myndigheten som ska utför vigseln.

ILU skrev 2009-01-27 17:54:05 följande:
    aa det går ju också men det bästa är att kunna få kontakt med myndigheten som sköter detta i själva landet som man ska vigas i, för saker man får veta från ambassaden stämmer inte alltid med det som de frågar efter på plats.anne på grönkulla skrev 2009-01-27 17:08:36 följande:
  • Baby S

Så vitt jag vet går en muslimsk vigsel (borgerlig alltså) till på samma sätt i hela världen. Därför fattar jag korkat nog inte vad problemet verkar vara.

• miss N fashion

Jag har oxå gife mig i Tunisien, det va inga problem med att skicka in vigsel beviset till skattymyndigheten i sverige.
    Dessutom var vigselbeviset på arabiska men dom har egena översättare.
    Det är super fint i Tunisien samt finns det jätte fina hotel.
    Vilket land kommer ni ifrån...

• ILU

va kul att det var en till som gifte sig i tunisien, vi fick våra vigselbevis både på arabiska och franska härhema så lämnade jag in den franska, jag själv kommer från irak, min man född i algeriet av en irakisk pappa och algeriska mamma. vilken stad var ni i?

Svar på tråden Islamisk vigsel utomlands