Inlägg från: Baby S |Visa alla inlägg
  • Baby S

Islamisk vigsel utomlands

Varför inte en Islamsk vigsel i Sverige? Kommer era familjer från något annat land så kanske deras hemland då?

• Baby S
    ILU skrev 2009-01-26 23:40:15 följande:
    jag och min kille var i tunisien och gifte oss, men det var mer borgligt vigsel, vi e båda muslimer och de har där påde borgligt och muslimsk vigsel, den muslimska e svårare och registrera och få giltigt här i sverige.mitt bästa tips till er at när ni väll bestämer er fr vilket land ni ska till så kan ni koll amed ambassaden där så ni vet vilka papper som behövs och hurlånt i förväg ska man boka en vigselförätare, tror inte det finns några researangörer som tar hand om sånt. våran vigsel bestod av att förrätaren läste några rader från koranen och sedan läste han för oss rättigheterna och efter att vi har förståd det hela så frågade han oss om vi tagar varandra och det sa vi ja till och sedan hade vi två vitne. det hela var som en forkortat virson av den muslimiska imam varianten. hoppas att jag gav dej svar på det du ville. lycka till
    Varför skulle den muslimska vigseln vara svårare att få till som du skrev än den svenska? Eller få giltig sa du kanske?
    Inte i min erfarenhet! Du får gärna förklara.
  • Baby S
    Panzerfaust skrev 2009-01-27 00:58:18 följande:
    Ska ni åka långt eller kort?Har hört mycket positivt om Malaysia och det är ju muslimskt om jag minns rätt.Hur är det med vigslar från dessa länder? "Räknas" det i Sverige i alla lägen?
    Vilka är dessa länder? Muslimska eller?
    Man får ett vigselkontrakt när man ingår äktenskap och detta registreras sen hos skatteverket när man kommer hem.
  • Baby S
    Panzerfaust skrev 2009-01-27 15:09:53 följande:
    Med dessa länder menade jag länder där Sverige inte nödvändigtvis har en beskickning.
    Nej det spelar ingen roll enligt min erfarenhet.
  • Baby S

Så vitt jag vet går en muslimsk vigsel (borgerlig alltså) till på samma sätt i hela världen. Därför fattar jag korkat nog inte vad problemet verkar vara.

Svar på tråden Islamisk vigsel utomlands