• Saggezza

Schabloner på frostat glas?

Om man vill göra schabloner och dekorera frostat glas är det någon som har tips på hur man kan skära ut en schablon och vilken färg man bör använda?

Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Schabloner på frostat glas?
  • Kirsto

Hur ser bilden ut som du vill använda, och är glaset runt? Är det en enkel bild utan håligheter (t.ex. ett hjärta går bra, medan t.ex. bokstaven A har ett hålrum i sig) bör det gå bra att skära ut bilden i OH-papper eller ännu hellre självhäftande film som håller sig fast på glaset.

Lämplig färg finns på t.ex. Panduro. Enklast är att fråga personalen där, annars kan du läsa dig till hur de olika varianterna skiljer sig. Glasfärg är iaf vad du letar efter, och jag tror att det blir bäst om du stöpplar (duttar på färgen med en svamp/svamppensel).

• Saggezza

Glaset kommer att vara runt då jag vill ha monogramet på ljuslyktorna. De är de monogramet som jag har som profilbild. Tack för tipset om filmen det hade jag totalt glömt bort att det fanns... men den sitter ju där den ska när färgen ska på!

• Kirsto

Saggezza: Aj tusan. Förlåt om jag är neggig, men din bild är riktigt svår att få till eftersom det är så tunna linjer och snirkligt. Vet du, jag tycker nästan att du ska överväga att printa ut din bild på genomskinliga ettiketter och klistra på istället. De enda andra alternativ jag kan komma på är stämpel (gummistämpel som du beställer från en lämplig firma) eller screentryck. Panduro har också film i olika färger som man kan klippa motiv i och värma fast i ugn, men som sagt är ju din bild minst sagt en utmaning att lyckas med..

• Saggezza

Jag har faktiskt tänkt den tanken själv, funderade på att kanske göra linjerna lite tjockare men det är fortfarande tunna linjer.....

Men din idé om ettiketter är en bra idé och jag har genomskinliga som jag ska ha till inbjudningarna men vet du om man kan köpa större någonstans? Hade ju tänkt ha ganska stora lyktor med monogramet på ser så fjuttigt ut om man bara har en liten bild...

• Kirsto

Saggezza: Hm, jag vet att Matton har små genomskinliga etiketter men är osäker på om de har större också. Svanströms och Matton är iaf mina bästa förslag!

• Saggezza

Jag får kika... Tack för din hjälp!

• Kirsto

Saggezza: Inga problem! Håller tummarna för att du ska hitta en bra lösning!

Svar på tråden Schabloner på frostat glas?