Inlägg från: Villemoa |Visa alla inlägg
  • Villemoa

Brådis, behöver hjälp!

Sitter här och ska boka bröllopsresa! Vår lilla dotter ska också följa med och hon har dubbla efternamn, alltså både mitt och sin pappas. När vi gifter oss byter jag efternamn till min blivandes.
    Härom tvistar vi; jag menar att vår dotter får behålla sitt dubbelnamn även om jag byter efternamn och min blivande har fått för sig att hennes mellannamn (mitt efternamn) kommer strykas automatiskt.
    Vem av oss har rätt?

Naturligtvis skulle vi kollat upp det här på Skatteverket innan vi bokar resan men nu har de stängt och jag hoppas på att nån av er kan svaret på frågan

• Svar på tråden Brådis, behöver hjälp!
  • Villemoa

Tack för era svar! Turligt nog fick jag tag på Skatteverket och vår dotters mellannamn (mitt efternamn) stryks inte automatiskt bara för att jag byter efternamn. Både jag och sambon är hennes vårdnashavare eftersom vi är hennes föräldrar.

Det är två månader mellan bröllop och resa så både namnbyten och nya pass hinner ordnas tills dess. Vi kommer att stryka hennes mellannamn redan nu så att hon bara heter pappans namn i efternamn. Jag får ju också heta det snart!

Svar på tråden Brådis, behöver hjälp!