• Luucie

Chokladpraliner egen tillverkning

Tjolinti skrev 2009-01-30 22:17:47 följande:
    jag testade idag faktiskt, fyllde hjärtformar med smält choklad o smör blandning, eller ja jag penslade formarna sen fyllde jag med mandelmassa o sen hällde jag på choklad. men sen när jag tog ut dom så smälte liksom mina fingrar in i pralinerna. inte snyggt med mina fingeravtryck direkt :D
    Haha, ja jag är också en hobbybagare av rang kan jag meddela...har gjort choklad mousse och vit tryffel för flera tusen säkert...skam den som ger sig

Men vanliga hederliga tryfflar har jag nog bemästrat nu..tror jag. Här finns ett super enkelt recept.
    Och du kan blanda i sprit eller apelsin eller lime eller chili eller vad du vill! Mums!!!!
    www.recepten.se/recept/chokladtryffel.html
  • Luucie

Jag har haft riktig choklad alltså fin minst 70% choklad istället för block. Men jag har inte provat med ljusare choklad..Fast det borde väl gå...Vad säger Aleta?

Man kan göra dem ganska långt i förväg och ha dem i kylen eller svalen.
    Fast jag skulle akta mig för att lägga dem i favorpåsar. Dels så ramlar kakaon av och smutsar ner och sen smälter de om man råkar ha dem för varmt.

I en ask skulle funka bättre tror jag...Och för er som har sommarbröllop, ställ dem i skuggan

• Luucie

Vit tryffel har jag blivit alldeles galen på...senast misslyckades jag 2 ggr innan det blev bra. Det verkar vara ännu mer temperaturkänsligt än "vanlig" choklad? Stämmer det?

• Luucie

Tänkte bara säga att det finns jättefina små formar i guld på lagerhaus. 100 st/25 kr

Svar på tråden Chokladpraliner egen tillverkning