Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Hur lång resa till Sydafrika?

CeciliaA skrev 2009-01-30 22:18:04 följande:
    Skriver ännu en gång om South Africa här.. Min bror har varit väldigt mycket i Sydafrika då han jobbat där i perioder. Det är ett väldigt farligt land med väldigt hög kriminalitet, att bli rånad är nästan garanterat om man är där under längre tid och det finns även en hel del farliga djur ormar etc om man nu är rädd för sådant. (som jag) Men sydafrika är också ett av de vackraste länderna i världen, åka på safari och se the big five osv. Men jag tror man ska vara införstådd i det kriminella klimatet som råder, korrupt polis osv innan man åker annars kan man nog lätt känna sig väldigt obekväm om man kommer dit och bara tror att man ska vara med om häftiga naturupplevelser. Det är väldigt dyrt att åka till Sydafrika, det är billigt att leva där men du kommer förmodligen inte dit under 30.000:- (endast flyg) då det är långt bort.Fråga gärna om du har frågor, har som sagt rätt bra koll på landet och en expert att fråga./Cecilia
    Jag hittade flygresa för 9 000 kr tur och retur från Göteborg till Kapstaden för ett tag sedan.
  • Tooticki
    Originalrosen skrev 2009-01-30 22:30:02 följande:
    Hmmm...jag känner inte igen mig i Cecilias beskrivning.Flygbiljetter 10.000 tor Stockholm. Billigt att bo och gå på restaurang, normalpris på att hyra bil. Hyra bil är i min värld ett måste i Sydafrika.Må vara att det är hög kriminalitet men det är mest gängrelaterat som driver upp statistiken. Jag hade stor hjälp av denna sajt och efter att ha varit i Sydafrika kan jag tycka att det var bra råd på sajten. www.kapstaden.nuKolla gärna FAQ
    Nu hittade jag för 8 100 kr, man kanske borde boka..?

Tack för länken, har sparat den i favoriter!
  • Tooticki
    CeciliaA skrev 2009-01-30 22:44:29 följande:
    Okej kanske har dålig koll på priserna (har nog blivit billigare sedan fler bolag börjat köra dit) men det politiska läget är precis så som jag beskriver det och bör inte förskönas för det är långt från Sverige om man börjar känna sig osäker och får hemlängtan och då blir ju liksom hela bröllopsresan förstörd..
    Du tror inte det beror på vart man befinner sig då?
  • Tooticki
    Celeste97 skrev 2009-02-01 23:46:57 följande:
    Vill du berätta hur ni hade lagt upp resan Cackis?Är det ingen annan som mår dåligt av att flyga långt? Jag känner mig helt förstörd efter en flygning på över 10 timmar!
    Vi flög 21 timmar för 3 månader sedan varav längsta sträckan var 17 timmar. Mitt förslag är stödstrumpor, åksjuketabletter, mycket vatten och godis samt böcker. Försök boka biljetter så att någon av er sitter vid gången så ni kan resa er så ofta ni vill.
  • Tooticki
    Celeste97 skrev 2009-02-02 11:54:34 följande:
    Stödstrumpor har jag kört, och försöker dricka mycket vatten. Det verkar inte räcka!? Hur mycket vatten måste man dricka egentligen? Kan det vara taskig blodcirkulation?Har hört om ett knep med värktabletter(?) som förtunnar blodet lite och minskar risken för blodpropp (inte för att jag är direkt i riskzonen).
    Ja, värktabletter är blodförtunnande vilket rent teoretiskt borde hjälpa. Dock vet jag inte om det räcker.
Svar på tråden Hur lång resa till Sydafrika?