Inlägg från: Originalrosen |Visa alla inlägg
  • Originalrosen

Hur lång resa till Sydafrika?

Hmmm...jag känner inte igen mig i Cecilias beskrivning.

Flygbiljetter 10.000 tor Stockholm. Billigt att bo och gå på restaurang, normalpris på att hyra bil. Hyra bil är i min värld ett måste i Sydafrika.

Må vara att det är hög kriminalitet men det är mest gängrelaterat som driver upp statistiken. Jag hade stor hjälp av denna sajt och efter att ha varit i Sydafrika kan jag tycka att det var bra råd på sajten. www.kapstaden.nu

Kolla gärna FAQ

• Originalrosen

Javisst är det jättebra att slippa jetlegen. Låter som en skitsak, men det är verkligen skönt att inte lida av tröttheten de första dagarna på semestern och direkt efter man kommer hem. Det är liksom som vanligt med sova/vakna-tider.

• Originalrosen

Det är klart att man mår dåligt att att flyga långt. Sitta trångt, trångt länge är inte trevligt. Stödstrumpor är verkligen jättebra och precis som Tooticki säger: -Drick mycket vatten. Själv brukar jag låta bli alla sötsaker också, ingen bra idé för mig att sockerchocka när jag flyger.

Under den vakna tiden så ställer jag mig upp ganska ofta, krullar tårna, rullar huvudet och så - allt för att hålla igång cirkulationen. Sedan tar jag lite vin till maten och efter det sover jag gott.

Förutom att jag får ont överallt så är det himla tråkigt att flyga långt - men det är bara att gilla läget om man vill åka till det stället som ligger så långt bort, inte sant?

• Originalrosen

Celeste, jag skulle inte åka till Sydafrika för just sol och bad men det finns massor av annat härligt att göra och se. Atlantkusten är vattnet kallt och egentligen inte så mycket varmare på andra sidan heller. Sydafrika är stoooort. Det tar en dryg timme att flyga mellan Kapstaden och Jo'burg.

Vi var på safari i ett naturreservat som heter Madikwe. Det ligger på gränsen mot Botswana och är i ett malariafritt område vilket passade oss bra. Det var mitt livs bästa reseupplevelse, orden räcker inte för att beskriva hur fantastiskt det var. (Jag har haft förmånen att resa en hel del.)

Vingårdarna runt Kapstaden är härligt att besöka och det finns många bra restauranger runt hela provinsen.

Vi hade stor hjälp av nätet när vi planerade vår resa och en bra utgångspunkt är www.kapstaden.nu och de tipsen som finns där.

Svar på tråden Hur lång resa till Sydafrika?