• Zozo

Barnkarusellen snurrar vidare

Huva! Nu har jag läst ikapp.. jisses sa mycket konstigheter vara kroppar hittar pa!!

Själv har jag nyligen (läs ÄNTLIGEN) fatt ny spiral insatt, 4 manader efter förlossningen. Det gick finemang och gyn glömde tom sin vanliga litania om min vikt, sa det far väl anses som en lyckad dag Har ju svart att pasta att sexlivet varit speciellt intensivt sedan förlossningen.. men hur F'N kommer man igang igen??? Det är inte direkt lusten som saknas - men vi är ju sa himla trötta mesta delen av tiden och resten av tiden är pluttan vaken... Vi var ju vana att ta det som det kom - nu skulle man nästan behöva planera in möten.. Arf!

Vi mar finfint annars. Lea sover sina nätter för det mesta, förutom ett uppvaknande da och da när man bara far plugga in nappen, annars sover hon i princip 12h i sträck. Oturligt nog anser hon att det är morgon strax efter 6... Gääsp! Men jag ska inte klaga - jag tycker nog hon är ganska lätt att handskas med, fastän jag inte har ngt att jämföra med.
    Nya bilder finns pa www.mycurious.net/Lea om det är nagon som vill se..

Det där med tävling... har jag väl inte direkt med nagon vän, men jag hade sk vänner som kläckte ur sig dumheter hela tiden, som jag da accepterade. Typ en som hävde ur sig att det var konstigt att jag och maken var ihopa för att han var sa snygg och jag sa ful; Plus att hon som var sa snygg kunde fatt honom när som helst om hon ville. Just da nickade jag och tyckte att det nog var sant.. idag vill jag bara skrika at mig själv.. men idag finns hon inte längre i min värld. Jag hade turen att berikas med flera sk vänner av den kalibern, vilket gjorde att den del av mitt självförtroende som gällde utseende/dragningskraft etc (och som i sig självt var ganska lagt) länge lag i botten.. Konstigt nog efter som jag har ett starkt självförtroende vad gäller alla andra delar.. Na, men vad jag ville ha sagt är att det är för djäkligt vad man kan acceptera av sk vänner innan man en dag säger stopp och inser att de inte är bra för en! Fnyyyys!

• Zozo

Hmmm.. ja och här far man da ett UL per manad minst under hela graviditeten. Hjärtljud görs lika ofta och sedan fick jag lyssna pa det tre ggr om dagen de sista tre veckorna när jag lag inne... Har svart att tänka mig att det verkligen skulle göra illa.. men sa vet jag a andra sidn inte riktigt hur det fungerar.

Här rader just nu stor diskussion om huruvida man ska vaccinera bebisar eller ej, iom risker som finns i själva vaccinationen.. Vaccinering KAN leda till allvarliga sjukdomar pga nat ämne som finns i vaccinen... Suck! Hur F-N ska man veta hur man ska göra i en sadan djungel?

Inte sjutton kan man heller ga och vara rädd för allting! Visst kan man försöka sänka riskerna sa gott man kan, men som mamma sa - det har gatt lite troll i allt om risker.

• Zozo

MSW.. Mmm men hon var sa lagom söt kl 4 imorse när hon tyckte det var morgon NU sover hon den rackaren!

• Zozo

*fniss* Ja, just nu är hon inne i en period när hon vaknar ofta och grater om natten, men bara ett litet ryck, da det räcker att stryka henne över kinden eller putta in nappen.. Undrar vad det är som händer..? Kan bebisar ha mardrömmar?

• Zozo

Frejis: Waaaaaaaaaaaaah! Grattis!!!!!!!!
    Jag blir ju MER och mer övertygad om ordentligt festande och rikligt med champagne är vad som ska till... / Dr Zozo

Sweetan: Hej! Oh men hon kryper ju inte alls! Hon bara ligger och fäktar, sa saa tidig är hon nog inte. Vända sig själv helt kan hon heller inte, bara pa sidan.

BS: Sa konstigt; det brukar ju funka.. Far du inte ens fram fotona? Filmerna brukar ju ta lite tid. Filmerna ligger ju mest ute för att familjen ska fa ta del av utvecklingen, när vi e sa langt fran alla.

Hmmm.. nu kom maken hem och sa att hans Australienansökan KANSKE gar igenom.. Arf, jag som sa "ja ok da" till den för att det var saaa otroligt att det skulle funka. Har ingen större lust att bo tre ar i Australien.. Dagens I-landsproblem!

• Zozo

Lappis: Maken ska byta kontrakt (vi är hursom helst färdiga här i Luxemburg i juni eller senast januari nästa ar).. och vi vill inte tillbaka till Paris. Sa valet star mellan att han säger upp sig och letar annat eller tar detta i Sydney (OM det nu gar igenom). Och mja i dagsläget (han arbetar i bankvärlden och min lön kan inte styra eftersom vi inte kan leva pa den) sa är ju fragan hur stort valet är... Naja det är inte klart ännu, sa vi far väl se. Men när de väl bestämmer sig sa gar det fort som attan i regel. När vi kom hit sa tog det bara tva manader fran första förslaget tills att vi var pa plats.

Kängu; ja med ditt nick sa skulle det ju passa! Själv har jag flyttat rundor sedan jag var 18 och flyttade hemifran och känner mer att jag skulle vilja rota mig lite, iaf tillfälligt! plus att det skulle vara himla jobbigt att hamna sa langt fran familjen.

Det där med flersprakighet. Vi pratar ju franska oss emellan. Maken pratar franska med pluttan och jag svenska. Det är faktiskt lättare än jag trodde, bara man tar till vanan fran början. Engelskan ska vi lägga in sa fort som möjligt men inte riktigt ännu. Jag hoppas att vi ska slippa släppa henne pa luxemburgiskt dagis för jag vill helst inte att hon ska behöva blanda med luxemburgiskan, nu mitt i inlärningsfasen. I synnerhet som att hon inte kommer att hinna lära sig/ha nytta av det ända.

• Zozo

frejis: jo men det där är ju jättesvart när man väl börjat pa ett sprak! Jag blir saa otalig om jag ska försöka prata svenska, eller engelska för den delen, med maken. Pa franska gar det ju som ett rinnande vatten... Tar du det däremot i början av en relation, tex vid barnets födelse, sa gar det av sig självt!
    Den enda person jag naturligt och flytande kan prata tva sprak med är min skottska väninna. Vi lärde oss franska tillsammans i Frankrike och började redan da skifta vilt, sa idag känns det helt naturligt med vilket som. Ja eller pa jobb, men da är det lite annorlunda - tyskarna tilltalar mig pa tyska medans jag svarar pa franska... (Fegis jag!)

• Zozo

Ja det där är helt annorlunda pa andra ställen, i tex Frankrike där jag ju jobbat/jobbar mycket. Där MASTE man skrika och gapa för att bli tagen pa allvar. Liiite jobbigt när det är en själv de skriker pa och man inte är van att hantera det..

• Zozo

Izzie; ja eller som jag.. arg som ett bi gick jag tbk till juveleraren som salt vara vigselringar eftersom det var märken pa utsidans baksida efter gravyren... Och de vänligt bad mig titta efter igen - det var de frbnnade stämplarna! Som siter pa UTSIDAN i Frankrike!

Jag har ocksa fatt min del reklammationer i jobbet - bäst var väl konferenskunderna som hade mage att klaga pa att de fatt vitt, slätt papper istället för randat att skriva pa.. eller de som klagade pa att kaffet varit kallt - tva veckor efter hemkomsten! Vad ska jag göra at det DA?

• Zozo

Pa tal om resor..; Nagon som rest till varma länder med smabarn pa runt 8-9 manader?? Maken vill att vi ska aka till Guadeloupe i slutet av maj (Han har släkt där) men jag är lite orolig att det ska vara förbenat varmt.. Vi har alltid akt i augusti-september tidigare och da är det ganska lagom värme..

• Zozo

Lappis; ja ngt av det dummaste jag sett! Arf.. na jag rodnade nog en del ända.. jag var lite väl upprörd när de inte ville tro mig, och sa visade det sig vara stämpeln..

• Zozo

Har just varit och lunchat med kollegorna. Det var väldans trevligt...

Mindre trevligt var att jag just fick veta att min kompis fatt sitt typ 5e missfall.. MEN f---n, det var ju efter v 12 sa det började kännas mera säkert. De har redan ett barn men tvaan har visat sig problematisk. Usch och fy!

• Zozo

Jag vet faktiskt inte, hon var sa nere just nu att jag inte ville fraga.

• Zozo

Vinkelivink! Zozo springer förbi.

Allt väl här, även om det varit tva lite jobbigare manader. Pluttan e solig som bara den, men hon har vaknat massor av ganger varje natt sa jag var lite slut. Semester i Skottland hjälpte lite

Nu ska jag passa pa att dra hem Léa en vecka till Sverige, innan det är dags att börja jobba igen i juni. Ja, dvs om vi nu inte flyttar i juni... ingen aaaaning om vad som ska hända. Känns lite kymigt men a andra sidan är jag bra sugen pa att flytta och inte behöva sätta Léa pa dagis redan. Det blir nog Frankrike igen som det ser ut.

Kram pa er alla

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare