• Piggelin1

Barnkarusellen snurrar vidare

Lappis - Cykla i tält???!!

Ang kompost, så körde vi såna där bruna påsar för kompost när vi bodde i lägenheten & det funkade hur bra som helst! Men nu när vi flyttat ut i förorten så verkar det inte finnas Enda alternativet är att ha en egen kompost & det är vi knappast intresserade av på vår lilla tomt plus allt jobbet med det. Däremot hade jag gärna kört vidare med de bruna påsarna, men som sagt, det alternativet verkar inte finnas, så nu får komposten tyvärr åka i bingen. Fast plast, metall, glas & papp sorterar vi iaf - det känns som om jag gjort i typ tio år eller så, så det hade verkligen varit helskumt att INTE sortera det... Om inte annat så vill man ju hålla nere sophämtningskostnaden
    Mannan & jag har skojat några ggr om att bostadsrättföreningen där vi bodde, deras sopkostnader måste sjunka drastiskt när vi flyttat & ingen slänger några blöjor längre (vi var de enda med barn i huset)

• Piggelin1

Nähäpp, inte lyckas jag vara först idag heller
    Jag som tycker jag är så grymmans morgontidig varannan dag nu!
    Skulle gissa att mina inlägg kommer att komma typ varannan dag, dvs de dgr jag är på jobbet i ottan & inte lämnar på dagis

Snaily, vad kul att få se hur du ser ut!! Alltid skoj att koppla ihop ett namn med ett ansikte!

MSW - kul att få se A!
    Liten - dito med Mindre!

Kul att man kunde roa lite med bilden på den gigantiska gräsMATTAN

Koko - när du skrev att du var same, så fattade jag först inte, jag läste det på engelska, dvs i betydelsen "samma" & fattade ingenting! Kan det bero på att man är utpräglad sörlänning?!

Telis - bingen för mig är skräpbingen/slaskhinken/papperskorgen

• Piggelin1

Nu glömde jag ju det viktiga: LYCKA TILL; KÄNGU!!!

Snaily, hur gick det för maken din igår?
    Härligt med lediga fredagar!

Själv ser jag fram emot nästa vecka som blir kortvecka! Visserligen är det vanlig heldag här på firman på Valborg, men 1 maj är ju iaf ledigt! Veckan därpå är jag faktist ledig på fredagen igen. Firman jag jobbar på går ju (som så många andra) inte så bra, vilket resulterat i att det blir ett antal "stoppdagar" under året även för tjänstemän, varav den första är 8 maj för den delen av firman som jag är på. Mannen min är ju på samma firma, men där han jobbar är de flesta stoppdagarna under hösten, så tyvärr är vi inte lediga samtidigt. Men jag ska inte beklaga mig - är glad att jag har jobbet kvar!

• Piggelin1

Liten, vi får betalt som vanligt för dessa fem dgr. Om man jobbar i produktion är det fler stoppdagar & då tror jag att en del tjänstemän där dras med & får ett visst löneavdrag, upp till 15% är en siffra som jag tror mig ha hört, men jag kan ha fel. Eftersom det inte drabbar mig, så har jag inte engagerat mig så mkt i den biten.
    Lönerna är frysta hela året & jag som har övertiden inkluderad i min lön fick välja mellan att gå ner 3% i lön alt. välja bort min sjätte semestervecka. Eftersom det ändå är fem stoppdagar inplanerade så kändes inte den sjätte semesterveckan lika viktig längre. Enda skillnaden är ju att jag inte kan välja vilka dgr jag vill vara ledig, men eftersom vi ändå inte har ngn långresa eller liknande inplanerad, så funkar en fredag lite då 6 då alldeles utmärkt, tycker jag.
    Alla är här tycks köpa läget, allt är ju för att undvika fler varsel & det hoppas jag att vi ska lyckas med.

• Piggelin1

...och ni som undrar & kanske sett att det var nya varsel här i trakten senast igår, det är inte vår firma, utan den svenska "grann-firman", vi är ju amerikansk-ägda. Totalt OT, jag vet...

• Piggelin1

Lite mer trådrelaterat:
    En kompis sms:ade förresten igår att de fått en liten tjej, en Harriet BF var 13 april, så när hon var hemma på en kaffe i förra veckan, så hade hon börjat tröttna. Gott att hon slapp gå runt & vänta längre.

• Piggelin1

Snaily - Lennart kanske?

Mannen min heter Helge i andranamn & han verkligen avskyr det namnet. Själv hade jag lite att göra i jobbet med en Helge (i 30-årsåldern!) för några år sen & man vänjer sig efter ett tag!
    Harriet är jag också rätt skeptisk till, men är övertygad om att jag snart vant mig & inte längre tänker på det.
    Brorsans tjejer har väldigt annorlunda namn & de har jag vant mig vid nu (fast yngsta tjejens namn känns fortfarande lite konstigt - kanske beror på att vi inte varit i A'dam & träffat henne ännu).
    Kompisen som fick Harriet hade ett favvo-pojknamn, som hon dock inte fick gehör för hemma - samma namn som min sambo, DET måste vara extremt ovanligt på bebisar idag. Men ge det några år, så är det säkert tillbaka tillsammans med alla gubbnamn här ovanför

Sigge heter några kompisars pojke!

En annan kompis fick sitt andra barn för några veckor sen & de valde mellan Vilgot(t?) & Morris, tror att det blev det förstnämnda. Morris för mig är en katt!

• Piggelin1

Jaaa - bilen Morris, den gillar jag!!

• Piggelin1

Vi får väl börja planera Götet-helgen så smått snart också Inte långt kvar till Varvet! Noterar det varje dag - hur många som helst som är ute & springer/joggar/lunkar veckorna innan Varvet. Sen dagarna efter så är det inte en kotte ute & springer
    Tinga - hur är löparformen?!

• Piggelin1

...och jag ville bli arkitekt eller konditor

Muggles, det är bara i år som det är så, förutsatt att det vänder så småningom förstås. Man har ju ingen aning om i vilket läge vi är om ett år, kan vara precis hur som helst Fast just nu så bryr jag mig faktist inte, det är rätt skönt att skippa att tänka på det & få lite arbetsro efter den apjobbiga hösten vi hade med all ovissheten.

Tinga - TACK för ditt mail! Svar kommer!

Lappis - klart att vi ska ses i augusti! Vi ska på bröllop på lördagen där plus att en kompis i Sthlm kommer ner av samma anledning som ni, men det är klart att vi ska se till att ses! Har redan satt ett kryss i min kalender den helgen

• Piggelin1

Jag gillar Rut! Tycker det är gulligt!
    Fast lite kul att du skrev "han" om Rut, MSW! Jag vet nämligen en pojke som heter Rut, fast han är belgare. En fd kollega därnere fick en pojke & gillade skandinaviska namn & tyckte att Rut var så himla fint, så han fick heta det, fastän att det är ett tjejnamn egetligen (Muggles, minns du den belgiska tjejen som vi tyckte var lätt hysterisk då det begav sig 1996-97? Det är hennes son)

Cicci - gå hem med dig, BASTA! Frullan - bra rutet!!

Satt ute i solen vid GKSS/Långedrag på lunchen idag med en leverantör - HUR härligt som helst!! Mer sånt Känns nästan som det stramar lite i kinderna efter all sol!

Nähä, nu ska jag snart packa ihop & hämta min going på dagis. Ska förresten på ett intressant föredrag ikväll på världskulturmuséet - Britt-Marie Mattsson (mkt duktig journalist på GP, för er som inte känner till det) ska prata om Obama/USA under en timme. Var på det för ett par år sen också, hon är grymt kunnig & intressant att lyssna på. Kul med lite sånt, kan behövas efter allt fokus på flytt/hus/Amanda/dagis de senaste veckorna!

• Piggelin1

Nenne, vad kul att du hade båda två drömyrken samma som jag
    Fast nu när jag läste Vickans inlägg, så kom jag på att bibliotekarie hade jag också tankar på, bokmal som jag var!

Vickan, hoppas det blir en ifn begravning imorgon!

Kängu, vad KUL att det gick bra, grattis!

Sept - jag hade en pojkvän för en massa år sen som hette Ragnar, han gick mellan varven under smeknamnet Ragge Raggmunk

Kollade precis mina privata mail & då hade jag fått mail från en fd kollega som precis blivit pappa till en Tage (!). Värmde i hjärtat att få nyheten, för de fick ett väldigt sent missfall för ca ett år sen.

• Piggelin1

Just det Muggles, fin lgh! Fast när jag läste "etage" så blev jag lite besviken när etaget innebar att det var källare istället för övervåning. Reagerade även lite på de parkerade bilarna som såg ut att stå alldeles precis utanför sovrumsfönstret. Lite mindre bänkyta i köket jämfört med vad ni har idag, fick jag för mig? Men uteplatsen var fin!

En kollega pratade igår om bostadsrätter uppe på platån vid Bockkranen, att de är i tre våningar & har en liten egen uteplats. Kanske kan var ngt? Fast avgifterna lär väl vara schweindyra eftersom det är helt nytt.

• Piggelin1

Hej Tinga
    Jag fick en tår i ögonvrån när jag läste ditt mail innan idag KOm på att jag tänkte på dig en massa då vi passerade Lund med bilen & såg sjukhuset på håll från E6/E20. Minns också sms:et som kom när snittet var på G - vi var hos kompisar i deras sommarstuga den dagen & jag kunde inte släppa tanken på dig/er alls. Visst var det den 2 maj som de föddes? Det datumet har verkligen fastnat i min skalle

• Piggelin1

Nähä tjejer, nu överger jag er för idag

Puss på er

• Piggelin1

hej på er,

vi har både matsalsbord & matbord - fast det känns hyfsat avskilt & en bit emellan för vår del. I köket sitter vi till vardags, men så fort vi har folk hemma så använder vi matsalsbordet, inte minst pga storleken.

Ore - på tal om att folk frågar - ngt som folk frågar oss nu när vi bor i huset är att alla förustätter att vi använder ett av rummen på övervåningen som gästrum. Det var samma sak i lägenheten, men vi föredrog att använda extrarummet som TV-rum. Så himla ofta är det ju ändå inte som man har övernattande gäster - bättre att vi använder det till ngt som används mer frekvent för vår del. Just nu har vi en bäddsoffa i ena vardagsrummet. Så småningom ska vi skrota ut den & köpa en "riktig" soffa, men då tänkte vi att vi köper en sån där uppblåsbar extrasäng istället. Tar ingen plats när gästen åkt hem Har sovit på en sådan hos brorsan, funkar finfint om man har en liten bäddmadrass på den.

Septemeber - det kanske är samma Ragnar?! Visst bor du norr om stan? Det vet jag att han också gör med fru & barn

Telis - men bebisen saknades ju i den lgh-annonsen! Min känsla är att mäklarna Alvhem & Stadshem här i stan, är de som drar detta till extremen, de andra är lite mindre extrema.

Nu kom min lunch - ha det!!

• Piggelin1

Mitt inlägg kom alldeles galet inser jag nu Här pratar ni barnlöshet & BOM, så gaggar jag om matsalamöbler...

Kan bara hålla med tidigare talare, Koko, du är verkligen klok & uttrycker det på så bra sätt!!
    Lappis - skickar en jättebamsekram

Tänkte dela med mig av en liten solskenshistoria mitt i eländet; För en vecka sen fick jag mail från en kompis som jag inte hört av på säkert 10-11 månader. Vet att de har kämpat i bebisverkstan i flera år (minst tre år, förmodligen mer), gjort flera ivf:er (som misslyckats), inget fel hittas på ngn av dem, men nu berättade hon att hon var gravid i 23:e veckan! Har inga närmare detaljer, så jag vet inte om det var ännu en ivf eller om det var mer av "plötsligt så händer det" - men tårarna rann av glädje när jag läste mailet - de har kämpat såååå jädra länge & vet att det tagit hårt på dem & nu var hon mer än halvvägs Undrens tid är inte förbi! Lappis - det SKA gå för er med!!!

Ooops, nu måste jag rusa till ett möte!

Kram på er, pussgurkor

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare