Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen snurrar vidare

Kängu - logoped...har du någon teori om varför jag nästan alltid tappar rösten mer eller mindre, när jag blir förkyld?

Min egen teori baseras på att rösten (stämbanden) är hyfsat ansträngda från cykelpassen jag håller (fastän det inte känns så när jag är frisk), och därmed lättare får stryk när jag blir förkyld. Ungefär som jag får än mer ont i min spända nacke när jag blir förkyld.

Eller kan det vara annat? Är ju ingen pratkvarn till vardags.

• Liten med Mindre

Kängu - jag gick en röstvårdskurs för några år sen, och försöker tänka på alla tips o tricks. Kör också färre cykelpass nu än för några år sen. Men förmodligen hojtar jag mer under ansträngning än gemene man.

Tror också att mitt "normalläge" är lite väl spänt - för ofta efter en dag i "tysthet" på kontoret sitter det många tuppar i halsen och det tar ett par övningar för rösten att komma igång utan att låta som en fiolsträng.

(Känner mig lite udda där jag går och låter "bolibompa" och "mmmm" "nnnn" "ngngngngng" "jakaganga". Eller det kanske är helt normalt? )

• Liten med Mindre

Ea - vad är det för kalas ni ska ha? (har missat)
    Smaskigt lät det i alla fall. *kakmonstret dreglar*

Muggles - klaga! (det är så lätt att säga och svårt att göra)

• Liten med Mindre

Aha - grattis i förskott då! ifall jag glömmer det senare. Är erkänt glömsk när det kommer till bemärkelsedagar senaste året.

Tror säkert både familj o vänner blir mätta. Rapportera gärna om något är ofantligt gott! Givetvis med recept här förstås.

• Liten med Mindre

EA, jag lärde mig pruta i Indonesien, även om det tog emot. Det är lättare att fixa om man ser det som en del av spelet, och att den andra kanske blir "förnärmad" om man tar ifrån dem endel av det roliga med att sälja.

Fast jag är usel på att strida här hemma... Inte som min mor som ska ha rättvisa vare sig hon kan språket eller ej.

• Liten med Mindre

Izzie - problemet tycker jag är när man har olika åsikt och ingen kan bevisa något. Då har jag svårt att föra en bra diskussion framåt (för jag blir så illa berörd av osämja). Blir säkert bättre om man kan alla lagar o regler.

Som när vi skulle laga bilen i höstas och det bara blev dyrare och dyrare och vi tyckte att de gjorde saker de ej fått go-ahead på, ändrade muntliga priser etc. Men de tyckte ju tvärt om.

Och hur många gånger jag än säger åt mig själv att ta skriftligt på saker så blir det ofta inte så av bekvämlighet... Och sen står man och slåss om skägget i brevlådan igen.

• Liten med Mindre

Izzie - jo - jag var smörtrevlig mot en oförskämd kund när jag jobbad i klockaffär. Av någon outgrundlig anledning höll jag mig iskall när hon hetsade upp sig och skällde över företagets policy för återbetalning av återlämnad vara. Önskade ha en trevlig kväll och allt på slutet.

• Liten med Mindre

Izzie - det vore nåt med en babyblå fläktkåpa. I vårt ljusblå kök... Mmmm - najs!

• Liten med Mindre

Nenne - krya på dig! Hoppas febern går ner. Om det får dig att känna dig mer uppåt så kan jag ju tala om att jag hade en sjutusan till influensa månaden innan Mindre blev till. Den flyttade lite på ÄL (en vecka senare), men annars blev ju kroppen bra motiverad...

Vänner - det låter så gulligt med Prinsen och hans skugga! Glömde förresten berätta - jag träffade en vän som jag inte sett på flera år. Det visade sig att hans fru jobbar på samma företag som du, fast runt hörnet från mitt jobb. Han blev lite impad av att jag kände till företaget.

Sällar mig för övrigt till skaran som inte vill ha någon form av skumpa när jag är sjuk. Hönsbuljong i soppa o örtte/ingefärsgucka går ner. Tur att jag kör sojamjölk på mornarna, annars hade det blivit torr-gröt, för mjölk går bort helt.

Gotto go!

• Liten med Mindre

EA förresten, ibland tycker jag "amerikanska" recept ger rätt bleka kakor. Det är nog tänkt att de ska gömmas i frosting.

Själva lyckades vi med en perfekt misslyckad sockerkaka i söndags. Minns att mormor gjorde en sån för en väldig massa år sen. Och efter det försökte jag på alla sätt sabba sockerkakorna så de skulle bli så där härligt knapriga utanpå men kompakta och sega inuti. Tror ni jag lyckades?

Men nu gick det bra, och vi vet inte varför förstås. Har gjort samma recept förut och lyckats. Visserligen är ugnen lite konstig, men det har ju gått förr. Typiskt!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare