Tinga: jag håller med Liten om att smör är betydligt godare i mat än rapsolja (det finns ju osaltat). Du kan även prova medelhavsyoughurt som är ganska fett. Addera ngn god frukt (tex upptinade jordgubbar el hallon).
Jag tror tyvärr att du inte kommer att se en snabb lösning på det här problemet, det låter inte så på Vänner och andra. Du behöver lära dig hantera att de äter dåligt och ta det lite med ro. Det är skitsvårt jag vet, men där kanske psykologen kan hjälpa dig. Jag var frustrerad i början att Moa är det slags barn som kräver mkt stimulans och inte kunde sitta själv och roa sig ngn gång (nu kan hon det lite mer när hon är större). Men jag lärde mig hantera det och acceptera henne som hon är. Bla lärde vi oss att gå ut 2 ggr per dag för att roa henne, att vara inne en hel dag var uteslutet om man inte ville ha ont i öronen (känner igen mig i det koko skrev om Conny!). Du kanske får lära dig hantera detta genom att acceptera att de äter dåligt av puréer, att det tar lååång tid innan de äter mat med bitar mm. Du kanske ska köra mer drickbart på flaska istället? Behöver du växla till pipmugg verkligen? Det går nog lika bra med nappflaska tror jag. Tänk att det kanske tar ett extra halvår för dina barn pga att de är så små i växten bla. De kanske inte har utvecklat motorik för ätandet el drickandet i pipmugg ännu? Jag vet att det är otroligt svårt att tänka så (och jag skulle antagligen inte klarat det heller) men försök att inte pressa dig själv så hårt. Du är precis som jag och andra här så himla ambitiös som mamma och vill göra allt rätt. Men försök att inte jämföra för mkt med andra barn och när de klarar vissa saker (tex bitar el pipmugg) utan kör ditt eget race. Jag tror du skulle må bättre av det.