• Izzie

Barnkarusellen snurrar vidare

Nä nu måste jag fixa lunch. Är helt efter i schemat idag!

• Izzie
    muggles skrev 2009-02-12 12:31:22 följande:
    Nr 3 stämmer också: Att utestänga någon eller marginalisera dennes roll genom att undanhålla den väsentlig information. Exempel: Du förstår att dina kollegor haft ett möte där du borde ha varit med. Beslut som skulle fattas på ett möte har redan fattats tidigare i informella sammanhang, där inte alla berörda haft tillträde.Ngn som har råkat ut för detta och kan ge råd om hur jag bör agera? Izzie - du som är i ledarroll? (Obs, ngn skrev här för ett tag sedan att jag var chef, det stämmer inte. Jag är bara produktchef och har inget personalansvar. Men jag har ansvar för de här produkterna tekniskt och försäljningsmässigt så jag borde bli inblandad därför.)
    Nummer 3? Härskartekniker? Är inte riktigt säker på vad du menar?

Skulle beslut som även rör mig och min roll eller mina ansvarsområden fattas utan att jag fått vara med, skulle jag bli fly förbannad. Jag skulle ifrågasätta med en gång. Det värsta som kan hända i en sånt läge är att man drar ut på tiden och inte får till en diskussion om det omedelbart.

Hade vi regelbundna möten (och ett inom kort) skulle jag ifrågasätta beslutsförfarandet då, och låta alla veta det inte är ok att fatta beslut utan att berörda personer är närvarande och återigen lyfta frågan (som beslutet rörde).

Om inget sådant möte fanns på agendan, skulle jag snabbt kalla till ett möte och ta upp frågan då. Det behöver inte bli så dramatiskt utan bara samla de som är berörda och tala om hur jag uppfattar situationen.

Jag skulle absolut inte låta det passera iaf. Då kan det bli en vana, och svårare att ta upp senare om man redan accepterat det tidigare. Du jobbar väl med män också? De är ofta ganska okomplicerade när det gäller sånt enligt min erfarenhet. Man säger sin mening rakt på sak och får oftast en reaktion med en gång (till skillnad från tjejer som ofta snackar mycket skit efteråt).

Stör det dig - så ta upp det, med en gång! Det är mitt råd.
    Vet inte alls om jag förstått dig rätt?

Grattis till en lösning med tvättmaskinen förresten! Ja, det lönar sig att ligga på lite, åtminstone i 99% av 100...
  • Izzie

Lappis - Så jäkla gott att hcg sjunkit nu! Det var fan i mig på tiden! Härligt med lite goda nyheter!

• Izzie

AM - Vet inte vad jag ska säga. Fruktansvärt att förlora sina föräldrar och desstutom i förtid. Även om det var ett litet tag sen nu så är det väl en sorg som aldrig riktigt släpper taget. Kram!

• Izzie

Åh, har varit så i valet och kvalet om jag skulle ta med Matilda till babysimmet idag eller inte. Hon blev lite förkyl igår och jag vet inte om babysimmet kanske förvärrar situationen?

Ska till Göteborg imorgon för att hälsa på några kompisar från studietiden. Har inte sett dom sen mitt bröllop för 2,5 år sedan och jag vill ju inte att M ska bli sämre så vi tvingas ställa in... Ska bli så kul att se dom!

• Izzie

Usch ja, statistik... Era inlägg kastade mig tillbaka till gamla minnen då jag läste statistik. Fy f-n, det var verkligen inte min grej. Minns i stort sett ingenting av kursen heller. Så tyärr kan jag inte vara till någon större hjälp.
    Hoppas du löser det, Kängu!

Muggles - Nä, visst beror det på person och hur konflikträdd man är, det håller jag med dig om.
    Däremot har jag jobbat på olika ställen/avdelningar med både övervägande kvinnor resp män och stämningen och sättet hur man kommunicerar har varit väldigt olika. Båda har sina för- och nackdelar, tycker jag. Nu kan väl detta såklart vara beroende av vilka det är som jobbar i de resp grupperna och jag kan bara utgå från mina erfarenheter.
    Men... Kärnfrågan handlade ju inte om gruppsammansättning utan faktum kvarstår. Oavsett om de är konflikrädda eller inte, så tycker jag fortfarande att du ska ta upp saken med de berörda ang besluten som fattades utan din medverkan.

Vickan - Vad skönt att du fått en tid i mars. Ska bli intressant att höra vad de säger om det hela.
    Synd om din lilla mormor! Hoppas hon piggar på sig snabbt.

Var o hämtade Matildas 1-årsfoton idag. Fasen vad dyrt det är! Bara själva fotograferingen med bildvisning kostade 1500kr och sen fotona över tusenlappen st (20*30 format). 3500kr för två små foton

Nähä, nu ska jag mysa lite med maken!
    kram o gonatt

• Izzie

Då var mna hemkommen från en dag i Götet! Trevligt att träffa mina gamla pluggkompisar igen! Dagen började i och för sig lite halvtaskigt med att ena bildörren inte gick att stänga. Typiskt när man har packat ihop, burit ut och packat in alla grejer plus lyckats få på M ytterkläderna, skottat fram bilen, skrapat alla rutor och lite sådär i sista minuten äntligen ska åka. Vet inte om något frusit eller om den bara dummar sig. Det har hänt en gång innan men det var ett tag sedan nu.

Slutade iaf med att maken fick åka hem från sitt kundbesök och lämna sin bil till mig, och sen fick jag skjutsa honom till jobbet och till slut ta mig till Göteborg, kraftigt försenad.

Men men, man kanske inte kan vänta sig annat på fredagen den 13?!

En trevlig eftermiddag fick vi iaf. När vi väl var hemma igen kom det ett sms "vi hittar inte våra fjärrkontroller till tvn, vet du vad de är?". Hmm... M hade lekt lite med dom på eftermiddagen. Nix, kan inte minnas att jag sett dem någonstans. Fick en snilleblixt - bäst att kolla M's lilla ryggsäck med leksaker som hon har med sig när hon åker någonstans. *rotar, rotar* Vad ligger längst ner? Jo, två fjärrkontroller. Ridå.

Muggles - Apropå härskartekniker så hade lokaltidningen stor uppslag på sidan två om dessa idag (apropå bråk bland Jönköpingspolitikerna). Har nog aldrig tänkt på härkartekniker eller läst om dem heller för den delen, och så nu forsar det fram info om dessa

Cicci - Fy tusan. Det lät inget vidare... Hoppas du får lite sömn i natt och att Victor piggar på sig. Jag o min lillebror hade krupp som små och jag har för mig att anfallen oftast försvann lika fort som de kom...

Tinga - Krya på sig vännen! Jättejobbigt att vara magsjuk när man är ensam med små barn hemma...
    Intressant det där med teorin om att man öppnar sitt sinne under graviditetens sista trimester. Kommer faktiskt ihåg att jag tänkte i lite andra banor under den perioden...

Mrs B - Vilka härliga inlägg! Du verkar haft en superdag! Skoj, det var du väl värd!

Ore - Drinken lät supersmarrig! Kan du cyberskicka en?

Förresten så verkar jag ha en liten mellanblödning, eller åtminstone spottings. Och jag hade nyss mens? Strange. Äter minipiller så ägglossning vet jag inte om jag har?
    Någon som varit med om detta?

Nä, dax att hoppa i säng. Eftersom klockan snart är tolv så tar jag tillfället i akt att önska alla en riktigt mysig alla hjärtans dag och skickar ett gäng pussar till alla härliga trådisar

• Izzie

Sömn... Matilda har omväxlande under sitt första år sovit jättebra och uruselt i perioder. Som sagt, ibland har hon sovit kanon och hela nätter, första gången var när hon var ca 3 mån. Ibland har vi sprungit in och ut ur hennes rum hela natten. Hon somnar oftast själv jättebra, men behöver vaggas lite när hon vaknar på natten. Hon åt välling en gång på natten fram tills hon var 9 mån. Just nu sover hon jättebra, det är nästan så jag knappt vågar säga det, rädd att jinxa det
    Läs boken "Allt du vill veta om barns sömn men är för trött för att fråga om" (el nån likn titel), tror författaren heter Stawreberg. Tar upp allmänt om sömn och beskriver olika sömnmetoder och tipsar om både det ena och det andra.

Bröst... Innan jag blev gravid hade jag H-kupa. Nu är det ännu värre. Det är fan inget kul. Jag hade gärna delat gärna med mig om det gått

Vin... Maken föredrar öl och jag vin. Sprit dricker vi nästa aldrig. Har fortfarande kvar flaskor inköpta på semestrar för flera år sen. Drack ett gott vin i helgen faktiskt. Fick det när vi gifte oss och passade på att dricka upp det på alla hjärtans dag. Minns inte vad vinet hette tyvärr...

Lappis - Ha det underbart i Barcelona!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare