Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen snurrar vidare

Tjaaa - kollar vi AMs wikipedia-adress, så ska barn fortsätta äta normal mat och dricka ordentligt när magen är lös. Undrar hur de kommit fram till det?

Vet ju själv att jag inte direkt längtar efter riktigt mat när magen är i olag. Varför skulle barn vara annorlunda?

• Liten med Mindre

MrsB - de finns ju de som äter mycket protein och mycket fett, och lite kolhydrater, och hävdar att de blir av med sötsuget och överskottskilon. LCHF-kost som jag nämnde tidigare (har jag fått för mig att det kallas). Tror att berömda Dr Dahlqvist är förespråkare för detta.

• Liten med Mindre

MSW - har du en matälskare? Mindre väger 8,5 till sina 74 cm. Hon älskar att kladda med maten...

Förstår att det är gnälligt efter vaccinationen. Maaamma - jag haaaar ooooont i mitt runda goa lår!

EA, jag försökte först fundera ut hur de fick in en eremitkräfta i kyrkan och fram till er i altarringen under vigseln. Sen kom jag på att det väl var strandbröllop i Thailand? *de små grå ligger nu utmattade och ropar på choklad*

• Liten med Mindre

Tillhör också de som gympat med FruLlans berömda gröna gaser i magen. Inte alls skoj. Lider förstås även med de som drabbas av ångorna när man inte hinner smita undan.

• Liten med Mindre

På bröllopsresan slog vi på stort och betalade 700 per natt för oss två. Egen jättebungalow vid stranden, frukostbuffé, 3 rätters lunch och 4 rätters middag. Visserligen halva priset eftersom hotellets pool spolats bort i senaste översvämningen, men ändå.

Förmodligen var affärshotellet vi bodde på i Singapore lika dyrt, totalt opersonligt, inget ingick och personalen såg på oss turister med rynkad näsa...

• Liten med Mindre

hehe - skrämde chefen lite när jag kom in och sa att jag ville förvarna om mer föräldraledigt.

"Are you...?" *blick mot magen*

Nä, vi har bara inte fått (eller försökt få) dagisplats, och får nog inte förrän augusti.

"Puh!" *lättad*

Han ser väl hur alla på avdelningen försvinner på föräldraledighet i sommar.

• Liten med Mindre

Här är det mest pappor, de tar ju ledigt lite mer "plötsligt". Syns liksom inte utanpå.

Är det förresten någon som har full koll på det där med att förälrapeng inte ger a-kassa om man inte är ledig på heltid (eller är det tar ut full peng som räknas)? Fundrar på om jag som bara tog ut på halvtid förra året kanske inte har någon a-kassa alls egentligen just nu, för jag hade ju ingen annan inkomst utöver låg föräldrapeng.

Vi hade ju tänkt dela på nästa föräldraledighetperiod, men nu känns det inte som en bra idé.

• Liten med Mindre

Nytt förslag på regler som ska gälla från 1 juli 2009, om jag förstår det hela rätt. Men jag kanske får ringa dem och höra vad som gäller mig om nåt skulle hända...

----------------------------
    Sjuk- och föräldrapenning kan få räknas med
    För att arbetslöshetsersättningen i högre utsträckning än idag ska spegla den inkomst och veckoarbetstid de arbetslösa hade när de arbetade föreslås att bland annat sjukpenning och föräldrapenning, ska få räknas med när a-kassan fastställer den inkomst respektive arbetstid som ska ligga till grund för en sökandes ersättning.

Kravet på hur mycket man ska arbeta för att ha rätt till a-kassa är dock oförändrat. det innebär att du måste förvärvsarbeta i minst 80 timmar i månaden i sex månader eller mer under ramtiden för att klarar arbetsvillkoret. Reglerna gäller från och med 1 juli 2009.

---------------

• Liten med Mindre

Kopierar fler regler. Det blev plötsligt så rörigt att vara ledig före juli...
    -------------------------

Hel föräldraledighet hoppas över
    När du blir arbetslös grundas din a-kassa på vad du gjort under, i första hand, de senaste tolv månaderna. Har du varit helt föräldraledig med eller utan föräldrapenning för barn yngre än två år är föräldraledigheten överhoppningsbar. Det är den också om du varit helt föräldraledig med föräldrapenning för barn äldre än två år. Det betyder att AEA grundar din a-kassa på det arbete du utförde tolv månader före föräldraledigheten. Har du arbetat 80 timmar eller mer per månad och samtidigt varit föräldraledig kommer din a-kassa dock att grundas på deltidsarbetet (se nedan).

-----------------
    Deltidsarbete räknas
    Har du arbetat deltid och varit föräldraledig, med eller utan föräldrapenning, på deltid året före arbetslösheten grundas din arbetslöshetsersättning på deltidsarbetet om du arbetat 80 timmar eller mer per månad. Har du arbetat med olika arbetstid under det år som ligger till grund för a-kassan räknar AEA fram en genomsnittlig inkomst och veckoarbetstid.
    -------------------------

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare