• emmibob

ADHD del 2

aikidoaasa skrev 2009-02-01 12:34:14 följande:
    Men om jag inte minns fel så var väl denna broder även efterbliven... och det är väl just den delen som gör att han inte kan förstå var gränsen går. Jag måste faktiskt säga att jag blir arg då det fortsätter att vara 'ADHD:ns' "fel" att han är som han är...Ta tag i den delen som faktiskt är problemet, inte en av de saker som är en "bisak". Några dumma metaforer: en läkare ger inte patienten som har brutit ett ben ett plåster på näsan för att dölja det fula födelsemärket... eller ett småbarn (mindre en ett år) som inte kan gå skyller man inte på att denne inte kan gå för att den inte kan springa... Men det är precis sådant som jag ser/har sett i den förra tråden! -> fel lösningar/orsaker till problemet! Nej, se till VAD som kan göras åt hans efterblivenhet! Det finns lösningar, även om de flesta innebär att han har en övervakare dygnet runt. ADHD är endast ett LITET problem i sammanhanget so gör så att hans koncentration är ickeexisterande, men en person med AHD kan skilja på rätt/fel... men hinner inte alltid komma på det i förväg, men en sådan person blir alltid ledsen efteråt då deras eftertanke hinner ikapp... vilket inte verkar vara i detta fallet. (Detta kan tränas upp så att de alltid måste tänka efter före... till viss grad.)Nu får både ts och övriga läsare tycka att jag är dum/hoppar på i onödan. Det är inte meningen att starta ett "krig" eller att såra i onödan, men då jag är insatt i hur det är med personer med ADHD, Asperger, ADD, efterblivenhet etc. så blir jag arg då ts fortsätter skylla på fel orsak. Jag står för min åsikt.
    håller med dig! släpp Adhd- diagnosen, den tycker jag är rätt "oväsentlig" i diskussionen...och en diagnos som får mycket skit. Killen har andra problem som tar överhanden!

lite svårt att svara när man inte har alla bakgrundsfaka (kring brodern) men ska försöka uttrycka hur jag skulle tänkt!!

lillbritt - Kan du och din m2b prata om din oro (vet han om den)?

iosf skulle jag be honom (m2b) ta ett allvarligt snack med sin bror och tydliggöra hur ni ser på hans beteende och vilka konsekvenser det kan få om han inte kan bete sig på er dag. Prata och berätta för brodern villkoren ni har, på så sätt ger ni också honom förutsättningar att lyckas (och inte förstöra)

Självklart underlättar det dessutom om han har någon som "finns till hands" som han själv känner att han har förtroende för...

Hoppas jag inte uttrycker mig oklart- fråga gärna om det är något i mitt svar som du har frågetecken kring!
Svar på tråden ADHD del 2