Inlägg från: Lennarts Fru |Visa alla inlägg
  • Lennarts Fru

inte redo för giftemål !?

Iblnd kan jag bli ite fundersam över folks sätt att tänka ! De är väldigt många som skriker rakt ut och ifrågasätter folk som gifter sig ung. Dom är inte redo att binda sig så pass att dom gifter sig, men ändå är folk redo att skaffa barn när dom är 15-20 år. På vilket sätt är ett barn ett mindre ansvar eller en mindre grej än att gifta sig? Att gifta sig handlar om ett livslångt löfte och ett ansvar om trogenhet i kärleken. De handlar om kärleken mellan två personer.. Men de ansvaret är något man genom en skiljsmässa och lite papper faktiskt kan bryta om situationen kräver de. Men att bryta sig fri från ansvaret av ett barn kan man inte. Barn handlar om kärleken mellan tre personer och ett barn kräver livslångt ansvar. Jag menar inte alls att man ska se ett giftemål som en liten grej bara för att man kan skilja sig om så behövs för att man ska ju inte se skiljsmässan som en utväg på de sättet som de kanske låter i detta inlägg, jag har absolut inte de i åtanke när jag själv sa "ja" till giftemål. jag bara undrar hur i hela friden man kan känna sig redo för ett barn men inte för att binda sig vid en partner när ett barn kräver såå mycket mer !?

• Svar på tråden inte redo för giftemål !?
  • Lennarts Fru

ja precis.. barn är helt okej, men giftemål är för bundet ? :S

Luucie skrev 2009-02-01 15:25:11 följande:
    Jag håller med dig i din undran och förstår precis hur du tänker.Jag undrar också över dessa som absolut inte vill gifta sig men barn, ja det kan vi skaffa?Jag säger inte att det är fel men...har aldrig riktigt fattat hur det hänger ihop...
  • Lennarts Fru

ja precis.. barn är helt okej, men giftemål är för bundet ? :S

Luucie skrev 2009-02-01 15:25:11 följande:
    Jag håller med dig i din undran och förstår precis hur du tänker.Jag undrar också över dessa som absolut inte vill gifta sig men barn, ja det kan vi skaffa?Jag säger inte att det är fel men...har aldrig riktigt fattat hur det hänger ihop...
  • Lennarts Fru

vad menas med de.. eller rättare sagt, vad menar du? =)

Fjosok skrev 2009-02-01 15:29:56 följande:
    ljuv musik för mina öron detta.
  • Lennarts Fru

de e ju en sak om man uttryckligen inte vill gifta sig.. de e ju en annan sak.. men om man vet att man kommer vilja gifta sig en vacker dag men bara inte är redo så förstår jag inte ritktit hur man kan vara redo för barn .. som 18 åring tillexempel som verkligen försöker få barn med en kille men känner sig inte alls redo för giftemål !

• Lennarts Fru

min man var med om en tjej innan mig som ljög att hon hade preventiv medel.. tjejn här var väldigt kär i min man men min man hade väl inte samma känslor för henne. Men från början viste inte han hur hon kände utan han trode att hon precis som han bara var ute efter ett stadigt sexuellt umgänge om man säger så. Efter 3 månader fick Lennart veta att hon var gravid i ungefär v.7 .. de var ett försök av henne att få Lennart som hon vill ha från början.. Lennart sa nej och att han inte ville ha fler barn än domf yra han har .. att de är viktigt för han att om man skaffar barn så ska föräldrarna leva ihop. De har hittilss inte fun kat för han på de viset och han vägrade att sätta ett barn till till världen utan att ha två föräldrar som verkligen älskar varandra oc skaffade barn just på grund av att dom älskar varandra.. då gjorde han som tur var till sist abort ..

Lennart hade ju sagt att han inte ville ha fler barn, men näör han träffade mig så ångrade han sig för han vill verkligen ha barn med mig.. =) de kändes ju bra...

• Lennarts Fru

jo, visst är de så. åldern har ju ingen betydelse egentligen.. men om man ser till hur perosner i en viss ålder normslt sett på ett ungefär bruklar vara .. de finns ju alltid ett medel..

Fjosok skrev 2009-02-01 15:38:55 följande:
    Mogen för barn är nog egentligen en fråga om att många tvingas bli mogna för det då sitsen kommer. En del blir det oavsett hur unga dom är medan andra blir nog inte det nånsin.Som lärare har jag sett det mesta. Alltifrån unga mammor som ger sitt allt och äldre morsor som bara gnäller för att vi "inte uppfostrat deras barn".Tror personlighet och insats är mer avgörande än ålder när det gäller barn.men men, mina tankar ...
  • Lennarts Fru

Fjosok
    hur gammal är du?

skogstrollet89
    Jag är också ung, 20 år och jag säger inte att man ska vänta och vänta, utan jag säger att folk hävdar sig vara redo för en sak men inte en annan trots att de dom är redo för är en större grje om du förstår hur jag menar..

• Lennarts Fru

hmm.. har adrig tänkt på detta..
    min man har ju 4 barn sen tidigare..

Men om vi köper hus igop blir alltså halva huset deras om min ma går bort? går de på nått sätt att skriva tillexempel papper när man köper huset att om han dör så blir huset MITT?
    jag tror att både jag och min man skulle tycka de underlättade situationen .. inte så att jag inte vill ha med dom att göra utan för att de är relativt stora nu och köper jag ett hus med min man såp vill jag ju kunna bo där också.. !

men går de skriva i kvittot för huset eler nått att huset bara blir mitt om så är fallet??

Carla77 skrev 2009-02-01 16:51:18 följande:
    Intressant tråd detta. Att ha barn är ju en sak men sen gäller det ju också att ta ansvar för sina barn och livskamrat. Har en bekant som förlorade sin man när hon var gravid och hade inte de varit gifta, så hade hon t.ex inte fått ngn pension efter honom och hade kanske inte samma möjlighet till ett hyfsat liv som hon och hennes barn har nu. Har du t.ex bonus barn iblandade så är det klokt att kanske skriva ett testamente åtminstone för att minimera riskerna om ngt skulle ske.Har en annan bekant som förlorade sin sambo för ett tag sen. Hon måste sälja deras gemensamma hus för hon har inte råd att köpa ut sambons son, som har laglig rätt till halva huset!Naturligtvis har barn alltid rätt till sin laglott men man kan minimera risker med giftermål eller skrivande av samboavtal samt testamente. Sen, väljer man att skaffa barn tillsammans är man ju knuten till varandra på något sett resten av livet, ett giftermål kan man ju alltid upphäva.....
  • Lennarts Fru

Vad gäller förlovning så är de vanligt att folk förlovar sig ihopp om att lappa ihop ett ganska rassligt förhållande och de är sällan de håller. Lappat kärlek håller sällan..

personligen anser jag de inte jobbigt att vara bunden, jag anser inte heller att vi äger varandra. Visst är det ett stort steg och ens tor grej att gifta sig, men jag är och var redo.. jag älskar min man och finner ingenting i hans närhet besvärlig.

Att de händer något hemskt när man gifter sig.. hur menar du då? att man möter en tyngre motgång? isfå fall så måste jag säga att när man älskar någon så måste man vara beredd att möta motgångar så väl som medgångar med öppna armar och ibland får man kämpa, men de gäller ett förhållande gift som ogift och har man skiljt sig så är de väl förmodligen inte utan en period med kamp om att återfå kärleken att vara densamma..?

tågjäntan skrev 2009-02-01 17:06:40 följande:
    Intressant fråga. Ibland har jag funderat och det käns som om en del tycker att det h¨änder något "hemskt" när man gifter sig. Jag har itne fått klarhet i vad. Som en tjej/kvinna berättade att hon hade gift sig och kort efter bröllopet skildes de. Här kändes det nästan som att det hade kunnat hålla tio år till om de hade fortsatt att bo sambo.Är det för jobbigt med att vara sååå bunden? Eller får parterna helt plötsligt för sig att man "äger" varandra? Eller tror man att ett giftermål ska lösa alla problem?Eller har jag fått det om bakfoten?
  • Lennarts Fru

jag och min är ju redan gifta .. men vi hade också tänkt på de med äktenskapsförord och de sa han vi mötte att vi kunde komma in och skriva vid senare tillfälle nör vi vet att de är dags för husköp och sådant även om vi sen länge är gift.. så de är alltså i äktenskapsförordet det ska stå att huset blir mitt om något händer ...

• Lennarts Fru

ja de var bra skrivet akidoaasa

• Lennarts Fru

didis

visst är de väl så, men själva diskutionen i detta fall är ju inte den. Det som var själva diskitions-syftet var ju att folk hävdar sig redo för en sak men inte en annan.. att ni inte viljat gifta er säger ju inte att ni inte var redo, ellerhur.. ?

Svar på tråden inte redo för giftemål !?