Inlägg från: Carla77 |Visa alla inlägg
  • Carla77

inte redo för giftemål !?

Intressant tråd detta. Att ha barn är ju en sak men sen gäller det ju också att ta ansvar för sina barn och livskamrat. Har en bekant som förlorade sin man när hon var gravid och hade inte de varit gifta, så hade hon t.ex inte fått ngn pension efter honom och hade kanske inte samma möjlighet till ett hyfsat liv som hon och hennes barn har nu. Har du t.ex bonus barn iblandade så är det klokt att kanske skriva ett testamente åtminstone för att minimera riskerna om ngt skulle ske.
    Har en annan bekant som förlorade sin sambo för ett tag sen. Hon måste sälja deras gemensamma hus för hon har inte råd att köpa ut sambons son, som har laglig rätt till halva huset!
    Naturligtvis har barn alltid rätt till sin laglott men man kan minimera risker med giftermål eller skrivande av samboavtal samt testamente. Sen, väljer man att skaffa barn tillsammans är man ju knuten till varandra på något sett resten av livet, ett giftermål kan man ju alltid upphäva.....

• Carla77

Vi gjorde som så (min sambo har ett barn sen tidigare) att när vi flyttade ihop, skrev vi ett samboavtal där vi skrev att våra egna tillhörigheter/tillgångar ska förbli våra egna vid en ev separation. När vi köpte hus skrev vi in i samboavtalet, hur mkt vi hade betalat var och en. Jag hade lagt in en del kontanter efter ett arv så jag äger 60% och min sambo 40%. (Viktigt vid ev separation, försäljning eller dödsfall)
    När vi fick barn, skrev vi ett testamente. Vi skrev att hans barn sedan tidigare, fick endast sin laglott. (väldigt komplicerad relation till barnets mamma...så därför garderar vi oss)och att vi ser att laglotten inte utfaller direkt.
    Nu ska vi gifta oss i och vi kommer skriva om vårt testamente samt ett äktenskapsförord. Har en släkting som råkade ut för en riktig "gold-digger" har nu tyvärr inte råd att skilja sig, då de inte skrev ett äktenskaps förord!
    Har också sett en massa hemskheter där släkt mer eller mindre har förbjudit sambon att besöka den avlidnes grav, stormat in i hus/lägenheter och roffat åt sig det mesta av deras GEMENSAMMA tillhörigheter! Sedan så anser vi att det är viktigt att förebygga ev olyckor....Har ni sett över era pensioner? Har ni efterlevande skydd? DEt är en djungel men väljer man att skaffa barn så tycker jag att man ska även ska ta ansvar för det! Genom att se över sin livssituation!

• Carla77

Jag kan säga att vi gifter oss av hälften kärlek och hälften juridiska skäl!

Svar på tråden inte redo för giftemål !?