• bongen80

Hur man fixar bröllop under 20000:-

Visst får man lägga ner en del tid på att leta priser o jämföra, men det gäller att börja planera i god tid.
    Vi blir ca 60-65 vuxna o 15-20 barn.

Jag har bett några av min mammas kusiner/väninnor att servera på festen de kommer "bara" behövas nån enstaka timme då vi har gjort klart det mesta dagen innan o vi ska ha buffe. 100:-/tim + en korg med smått o gott.
    Köpte klänningen (på bilden) för 630:- på tradera. Fyndade tärn- och näbbklänningar på rean 6 st ´a 150:- Ringen på guldfynds rea Ca: 3000:- i höstas.
    Bystugan kostar 800:- i fyra dygn.
    Bröllopstårta beställs på Ica Maxi 20:-/bit
    M2b gifter sig i sin morfars smoking (billigt o gulligt)
    Bjuder på brudskål o dricka till maten, sen betalbar
    Egenlagad buffe bla lax, rostbiff, potsallad mm
    Har gjort egna inbjudningskort, placeringkort (enkla men precis i min smak)ca 200:-
    Lokala solister (ska tilläggas jätteduktiga) 500:-
    Fotografering sköts av m2b:s systerdotter
    Mormor ska binda buketten räknar med 800:- för alla blommor (corsage, brud, tärnor)
    Barnvakt under kvällen 500:-
    Tiara lånas av väninna
    Slöjan har mormor sytt till min mammas bröllop
    Svärmors väninna syr bolero o släp till klänningen (svärmor betalar)

Maten o alkoholen o tårtan räknar vi med 10000:- (hoppas det räcker) å då finns det 10000:- kvar...vad tror ni? Hur har ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 09:20
    Ooooh glömde frisör....1500:-

• Svar på tråden Hur man fixar bröllop under 20000:-
  • Alemonia

Även jag har tajt budget men har bara börjat planera dock ser det i nuläget ut på följande sätt:

Mat (förrätt + huvudrätt) är presenten från min mamma
    Tårtan är presenten från min moster
    All dryck samt snacks (typ frukt) efteråt är presenten från mina svärföräldrar
    Tärnan använder en klänning hon redan har
    Min lillasyster ordnar med blommorna (dock ej inköpet) samt placeringskorten
    Inbjudan skickas till alla som går via mail
    Min storasyster gör min frisör och blivande svägerska gör tärnans (båda är frisörer)
    Smycken blir eget eller lånat
    En bekant till mig samt en tjej till kommer servera (summa för detta vet jag ej)
    Min ring kostar 3300kr men den var vald redan tidigare
    Min lillasysters make kommer fotografera
    Bröllopsnatten (hotell) har vi önskat oss av tärnan och toastmadamen
    Dukar blir fiberväv från där min sambo jobbat tidigare
    Lokalen är en samlingssal som kostar 750kr från fredag fm till måndag morgon.

Jag tycker din planering ser bra ut. Har du med allt gällande dukning?

• bongen80

vi ska ha vanliga vita dukar o det finns på bystugan, annars blir det metervara...massvis med värmeljus o lite rosenblad strödda så det blir inte så dyrt. nu är jag ganska säker på att 10000:- räcker med goood marginal till mat, tårta o dryck till det, så det finns nog lite över där.

• bongen80

bröllopsnatten tillbringar vi i mammas o pappas sommarhus

• S00L

Härligt att höra att ni får i hop det. Jag har just börjat planera vårat bröllop och vi har inte riktigt fått ordning på allt än men vår målsättning är att ha det så billigt det bara går då vi vill ha våra sparade pengar till bebisen som ska komma vilken sekund som helst. Våra föräldrar ska sticka till lite pengar till maten som vi tänkte köpta buffé på Ica eller liknande. Alkohol till maten fixar vi via utlandet där min far bor. Fokus kommer ligga på att kunna bjuda alla de 70-80 pers vi vill och ha en rolig fest ute på vår sommarstuga i skärgården. Kläder, utsmyckningar mm kommer långt ner på listan, dock ska vi lägga 8000.- på ringar som vi hoppas kommer bära resten av livet.
    Kompisar får hjälpa till med hår, sjunga och annat för att göra dagen minnesvärd. Vi kommer även önska oss pengar till bröllopsresa, kanske blir det en hotellnatt i sverige eller kanske ett par dagar i utlandet. Lycka till!

• bongen80

Funderar på att ta hjälp av en kompis med att fixa håret och sminket. Fanns massvis med bra tips på youtube. Har ju nästan 5 månader på oss att prova olika frisyrer

Svar på tråden Hur man fixar bröllop under 20000:-