• Boobi

Avgift för vigsel/registrering

Vi ska ha en borgelig vigsel & jag har fått för mig att det skulle vara gratis, men nu när jag tittar på kommunens hemsida om vigseln så står det att de tar en avgift på 500:- för vigsel/registrering.. Är set så överallt?

• Svar på tråden Avgift för vigsel/registrering
  • Boobi

Nu gick jag in på Kalmar kommun & där står det att det är gratis, men i Borgholms kommun kostar det 500:-..undrar varför det är en sån skillnad

• konstigabaralillajag

Jag trodde det var kostnadsfritt överallt.

• Boobi
    konstigabaralillajag skrev 2009-02-02 09:34:36 följande:
    Jag trodde det var kostnadsfritt överallt.
    Jag med
  • S00L

Jag jagar vigselförättare i Norrtäljetrakten och de verkar ta 1000-1500:- för att viga oss borgligt i rådhuset... Trodde också det var gratis

• konstigabaralillajag
    S00L skrev 2009-02-02 17:21:02 följande:
    Jag jagar vigselförättare i Norrtäljetrakten och de verkar ta 1000-1500:- för att viga oss borgligt i rådhuset... Trodde också det var gratis
    Snacka om att ta betalt!
  • Taaanja

I Göteborg är det gratis tror jag...hmm, vi har inte fått höra att det ska kosta oss något i alla fall.

• stinch

Kanske tar dom betalt om vigsel sker mellan två personer som inte är folkbokförda i kommunen? Det medför ju extrakostnader. Annars förstår jag inte VAD det är man betalar för??? Och 1500 spänn är ju ocker!

• MulleNuh

Men va konstigt!!! Dom har ju redan lön för det liksom.
    Kan det vara om man gifter sig utan för en speciell tid??

• Boobi

Det bli ju ingen dålig timlön direkt

• stinch

Fast grejen är ju att ersättningen för vigsel är runt 200 kr för vigselförättarna (lite beroende på kommun), ingen fet lön där inte. De pengar som kommunen tar ut är ju för att täcka kommunens "kostnader" antar jag, inte som lön för VF. Om en VF inte vill jobba på en lördag så behöver h*n ju inte göra det heller, det är ju trots allt frivilligt.

Men jag tycker absolut att man ska ifrågasätta vad ens pengar går till när man tar kontakt med kommunen.

• Mrs Mommy

Men vigselförättarna får betalt när de viger i stadshus/rådhus tror jag

I stockholms stad är det gratis i stadshuset men om man vill viga sig någon annan stans får vigselförättaren gör det på sin lediga tid.

Det står att  ceremonin är kostnadsfri men förettaren har rätt till reseersättning som ska göras upp innan.

Om det kosar för att de viger på sin lediga tid eller som reseersättning är inget konstigt men att det ska kosta extra på deras arbetstid och arbetsplats tycker jag är märkligt

• stinch

Jag tror att principen med att ta betalt för vigseln bygger på, som i Ölands (och även Gotlands) fall, är att efterfrågan på vigsel egentligen är mer än vad kommunen kan möta och för att kompensera att det "kostar mer än det smakar" så tvingas de ta ut dessa avgifter. Det måste ju finansieras på något sätt, och uppenbarligen får de inte sin budget till att täcka detta.

Sen har jag ingen aning om vad som gör Norrtälje så himla speciellt?

• S00L

Jag har frågat om de kan viga en lördag och i rådhuset, så det är väl kostnader för resa och att det är en helgdag säkert. Men det är lite skrattretande då vi kommer att ha 20 sek varianten på ceremonin, ruggigt bra minutlön =)

• Tx2

Alla kommuner hanterar det olika. Vissa tar betalt om man inte skall viga sig i rådhuset, vissa påpekar att det är bra att ge en gåva då dem ställer upp på sin fritid, vissa tar alltid betalt osv. Som någon påpekat så får dem mindre än 200:- för att utföra en vigsel oavsett om den varar i 20 sek el 30 minuter.

• MulleNuh

De jag har pratat med säger att vigslar sker endast lördagar.
    Ja verkligen olika verkar det som.

Svar på tråden Avgift för vigsel/registrering