Avgift för vigsel/registrering
Kanske tar dom betalt om vigsel sker mellan två personer som inte är folkbokförda i kommunen? Det medför ju extrakostnader. Annars förstår jag inte VAD det är man betalar för??? Och 1500 spänn är ju ocker!
Kanske tar dom betalt om vigsel sker mellan två personer som inte är folkbokförda i kommunen? Det medför ju extrakostnader. Annars förstår jag inte VAD det är man betalar för??? Och 1500 spänn är ju ocker!
Fast grejen är ju att ersättningen för vigsel är runt 200 kr för vigselförättarna (lite beroende på kommun), ingen fet lön där inte. De pengar som kommunen tar ut är ju för att täcka kommunens "kostnader" antar jag, inte som lön för VF. Om en VF inte vill jobba på en lördag så behöver h*n ju inte göra det heller, det är ju trots allt frivilligt.
Men jag tycker absolut att man ska ifrågasätta vad ens pengar går till när man tar kontakt med kommunen.
Jag tror att principen med att ta betalt för vigseln bygger på, som i Ölands (och även Gotlands) fall, är att efterfrågan på vigsel egentligen är mer än vad kommunen kan möta och för att kompensera att det "kostar mer än det smakar" så tvingas de ta ut dessa avgifter. Det måste ju finansieras på något sätt, och uppenbarligen får de inte sin budget till att täcka detta.
Sen har jag ingen aning om vad som gör Norrtälje så himla speciellt?