Tanzania & Zanzibar
Hej!
Har bott i Tanzania ett tag och kan varmt rekommendera Ngorongoro-kratern och Serengheti för safarin. Har varit i Tarangire-parken också men där såg vi mest bara elefanter (lejonen kom på besök på natten när vi sov i tält på en lodge mitt i parken och höll oss vakna)... Vilken park av Tarangire och Serengheti som man bör besöka beror helt på vilken tid på året det är, djuren vandrar mellan parkerna olika tider.
För safari så kolla upp JM Tours (ligger i Arusha, Tanzania där nästan alla safaris utgår ifrån). Företaget drivs av en underbar finlands-svenska som heter Barbro. Hon pratar svenska och ger riktigt bra service! Dom är helt proffisionella och man åker självklart i en Land Rover med öppet tak så att man kan stå upp och se ut i parken på alla djur. Ni bestämmer om ni vill åka själva i bilen eller tillsammans med flera. Billigare ju fler ni är helt klart men dom har riktigt bra priser. Vi var sex stycken vänner som åkte på en 2 1/2 dags safari (inklusive allt resande+boende i toppklass och mat) för 2500 kronor per person. Det är ett oslagbart pris så vitt jag vet iaf.
Det är mycket bättre att kolla upp ett sånt här lokalt safariföretag istället för någon resebyrå som ska boka för er i Sverige. Ni sparar tusentals kronor på det.
Angående Zanzibar så tycker jag att det är den vackraste platsen på hela jorden! Det beror helt på var man befinner sig på ön, men jag kan varmt rekommendera Amaan Kendwa Hotel som ligger på stranden Kendwa (ligger på Zanzibars nordvästra udde). Dom har riktigt fina rum längst ner mot vattnet som kostar ca 120 dollar per natt, men det finns rum i flera prisklasser. Det tar ca 1 1/2 timme att åka dit med minibuss (taxi). Den här stranden är den absolut bästa på hela Zanzibar tycker jag. Har dock inte varit på Zanzibars nordöstra sida där jag också har hört att stränderna är riktigt fina. Annars har jag besökt i stort sett alla stränder på ön. Östra sidan av Zb har väldigt mycket hög- och lågvatten vilket innebär att halva dagen kan man knappt bada alls för vattnet är för långt ut från stranden. Detta slipper du på Kendwa.
Ett måste om man är på Zb och framförallt uppe på norra delen (Kendwa) är en snorklingstur ut till ön Mnemba som har världens åttonde (tror jag, iaf topp tio) finaste strand. Man åker dit med typisk "Zanzibarisk" träbåt och snorklar nån timma och beger sig sen in till stranden för att äta nyfiskad och nygrillad fisk (oftast tonfisk) med mer typiskt afrikansk mat.
Nu har jag pratat på i evigheter!
Hoppas du kan använda något av tipsen:)
Ha d!