Tanzania & Zanzibar
Jag har bott två månader på Zanzibar och det ær den vackraste platsen på jorden. Håller med föregående om att Kendwa är ett måste att besöka. Fantastiskt! Dock lite mer folk på den sidan ¨øn. Vill man komma åt de tomma, långa sandstränderna skall man bege sig på den östra sidan, Paje och byarna norr om den. Breezes är ett hotell som ligger otroligt fint och hade en hel del aktiviteter om man inte bara vill ligga och sola. En sak att tänka på är att lågvattnet på den östra sidan av ön blir otroligt lågt under förmiddag/lunch så bada gör man bäst på eftermiddagen.
Jag finner människorna otroligt vänliga och tillmötesgående. Jag var ute i byarna och intervjuade kvinnor om deras arbetssituation och blev mycket väl omhändertagen. Tänk på att Znz är muslimskt, så då ni är i Stonetown kan det vara schysst att inte ha för lättklätt på sig. Särskilt om det är under ramadan. Mest för att visa att man respekterar deras religion och livsstil.
Maten på denna ö är magisk. Det är fullt med indiska influenser i den afrikanska maten och fantastiska kryddblandningar. För att inte tala om all seafood och frukt som finns i mängder!
PS - Vi kommer att åka till Znz på bröllopsresan. Det bestämde jag redan då jag var där första gången, långt innan jag träffade min sambo :) Som tur är så vill han också åka dit!