• Tizia

Restips Italien ?

Så nu är det dags för bröllopsrese planering och flyg är nu bokat till Milano =)
    Finns det någon som har lite bra tips på vad man ska se göra (eller undvika) i området ?
    Funderar på att besöka Florens, Venedig, Verona och Gardasjön =)

Tacksam för alla tips =)

• Svar på tråden Restips Italien ?
  • lucynator

Tipsa om Gardasjön, vi bodde i Bardolino förra året. Var jättefint och bra.

Lägg tid på Florens och Gardasjön, Verona är inte så jätte roligt/romantiskt.

Vi bodde här, var toppen.
    www.winbergresor.se/Sydeuropa/hotell_1.lasso&HotellNr=722&-Token.bild=1&-Token.land=Italien&ort=Gardasj%C3%B6n&-session=anvid:53FE116507bdc33E2AhOrXVA804D

• Sofia och Niklas

AMALFI! Världens mysigaste lilla stad. Hyr bil och åk på slingriga små bergsvägar till små ensliga badklippor, underbara små byar och upp i bergen. Helt fantastiskt, en av de mest romantiska och minnesvärda resor jag gjort.
    Maten, värmen, vattnet, vyerna.. wow.

• Dinnajad

Bobolis trädgårdar i Florens!
    Vi var där när vi just hade träffats. Tänker återvända under bröllopsresan.

• Tizia

Åhh va mkt bra tips, tack =) Gardasjön är inplanerat, men är svårt att veta vart som är bäst!

Har ni fler tips på vad man ska besöka eller skippa att besöka ? =)

Förresten ligger amalfi i norra italien ?

• Lillac

Tizia skrev 2009-02-11 18:23:37 följande:

Har ni fler tips på vad man ska besöka eller skippa att besöka ? =) Förresten ligger amalfi i norra italien ?
    Hur länge stannar ni? Om ni är här 1-1,5 vecka så kommer besöken i Florens, Venedig, Verona och Gardasjön räcka gott.

Amalfi ligger i södra Italien..
  • Tizia

Lillac: Vi ska vara där i 10 dagar, e ute efter å se fin natur å mysiga byar... Så d e alltid kul å höra vad folk tycker man ska se som vart där =)

• Lillac

Okej.

I närheten av Florens ligger städerna Siena (känt för det snäckformade torget "Piazza del Campo") och Lucca (medeltidsstad) samt byarna Volterra (känt för bergarten albaster) och Colle Val d'Elsa (medeltidsby) som kan vara värda ett besök.

Området kring Gardasjön har otroligt vacker natur och där finns även "Gardaland" som är Italiens största nöjesfält.

I Verona har ni såklart Romeo och Julias balkong och Venedig kan man skriva om i en evighet, det finns massor att se där..

• Tizia

Lillac: Åhh va bra, 1000 tack =)
    Men hur är verona egentligen ? Är det ett ställe man vill bo på eller räcker det att åka dit över en dag ?
    Är även osäker på vart runt gardasjön man ska bo, vill kunna gå ut å äta å alltså inte bo mitt ute på landet, vet du någon mysig by ?
    Å venedig, vissa säger att det är överskattat...men det känns ändå som att man vill se det, men frågan är om man ska bo där eller bara besöka d kort ?

Maaassaaa frågor =) Hoppas du orkar svara =)

• Mlle M

Jag tycker att Gardasjön är ganska överreklamerat, ofta disigt väder, massor av turister............ blev uppriktigt sagt ganska besviken första gangen jag var där!!

Gillar manga andra delar av Italien bra mycket bättre. Florens är fantastiskt liksom de andra städerna i Toscana, Lucca till exempel, underbart. Ett fantastiskt hotell som vi bodde pa i Florens förra aret var www.palazzomagnaniferoni.com/
    Inte alls dyrt men alldeles underbart!!!!

Piemonte-regionen kan jag ocksa rekommendera varmt, otroliga viner och massor av fantastiska restauranger.

Rom är ju alltid Rom. Venedig är fint men saklar en ganska hög "turist-faktor". Har själv aldrig varit i Verona men vet att manga aker dit under tiden den berömda utomhus-operan spelas varje ar i Augusti?

Svar på tråden Restips Italien ?