Inlägg från: Lillac |Visa alla inlägg
  • Lillac

Restips Italien ?

Tizia skrev 2009-02-11 18:23:37 följande:

Har ni fler tips på vad man ska besöka eller skippa att besöka ? =) Förresten ligger amalfi i norra italien ?
    Hur länge stannar ni? Om ni är här 1-1,5 vecka så kommer besöken i Florens, Venedig, Verona och Gardasjön räcka gott.

Amalfi ligger i södra Italien..
  • Lillac

Okej.

I närheten av Florens ligger städerna Siena (känt för det snäckformade torget "Piazza del Campo") och Lucca (medeltidsstad) samt byarna Volterra (känt för bergarten albaster) och Colle Val d'Elsa (medeltidsby) som kan vara värda ett besök.

Området kring Gardasjön har otroligt vacker natur och där finns även "Gardaland" som är Italiens största nöjesfält.

I Verona har ni såklart Romeo och Julias balkong och Venedig kan man skriva om i en evighet, det finns massor att se där..

• Lillac

Mlle M skrev 2009-02-12 10:40:21 följande:

Ett fantastiskt hotell som vi bodde pa i Florens förra aret var www.palazzomagnaniferoni.com/ Inte alls dyrt men alldeles underbart!!!!
    Piemonte-regionen kan jag ocksa rekommendera varmt, otroliga viner och massor av fantastiska restauranger.
    Wow, verkligen fantastiskt hotell! Fast 2000SEK per natt för två personer i ett rum är dyrt för mig..

Jag kan också rekommendera Piemonte. Särskilt Turin som var Italiens första huvudstad.
  • Lillac

Tizia skrev 2009-02-12 10:32:55 följande:

Lillac: Åhh va bra, 1000 tack =) Men hur är verona egentligen? Är det ett ställe man vill bo på eller räcker det att åka dit över en dag? Å venedig, vissa säger att det är överskattat...men det känns ändå som att man vill se det, men frågan är om man ska bo där eller bara besöka d kort?
    Personligen tycker jag att man kan stanna i Verona även över natten, men det är ju lite vad ni tycker. Svårt att säga eftersom man har olika "smak".

Venedig hinner man inte på en dag om man vill se staden ordentligt. Jag hade räknat med 2-3 dagar..
Svar på tråden Restips Italien ?