• purjopillan

    Inbjudan - När?

    Vi gifter oss 3 oktober.
    vi har ett kock och konditor gymnasium som ska sköta middagen som ett skolprojekt. De vill för planeringens skull ha osa 1 månad innan, vilket vi finner vara helt okej men NÄR SKA VI SKICKA UT INBJUDAN? Vi tycker det är lite lurigt. vi kommer inte att ha några "save the date".

  • Svar på tråden Inbjudan - När?
  • zeddy

    Va härligt att de kan ordna med maten!

    Vi ville vara ute i god tid eftersom vi har långväga gäster. Bröllopet är 13 juni och vi skickade ut inbjudan veckan innan jul. Så det var verkligen i god tid! Vanligtvis tror jag att man skickar typ 3-4 månader innan. Ni har inte ett datum som är i semestertider direkt heller.

  • MV85

    Enligt etiketten ska det väll skickas ca 2-3 månader innan.. men många idag skickar betydligt tidigare.
    Det beror lite på om ni ska ha resande gäster eller inte t.ex...

  • purjopillan

    vi har ju några från usa och en sjöman - men de vet redan om det och har fått en muntlig inbjudan och naturligtvis kommer vi att skicka en på papper oxå...

  • MrsWindh

    Jag tycker att det är bra med inbjudan typ 4-6 månader innan, så kan man redan då planera in. Dock ska du alltid ha kort osa datum typ 2 veckor.

  • Snäckan08

    Vi skickade 5 månader innan och har osa 3 månader innan. Vi ville vara ute i god tid så folk kan planera (särskilt de som ska resa en bit). Osa ville vi ha i tid så vi kan planera med slottet i ska vara på med övernattning, mat mm

  • jajapaja

    skickade våra i början av januari och bröllopet är 18/4 tyckte de var lagom men alla våra gäster bor ju inom 10 mils avstånd.

  • MissieA

    Vi har också redan berättat för de långväga gästerna så att de kan planera in datumet. Men vi skickar ut inbjudningskorten till alla 3 månader innan bröllopet och osa är 1 månad innan.

    Vi tänkte på att man lätt kan slarva bort inbjudningskortet eller glömma bort att osa om man får inbjudningskortet föööör tidigt.

  • Blivande mrs walker

    Etikettböcker och Magdalena Ribbing brukar säga att man ska skicka ut inbjudningarna tre-fyra veckor innan, men det gör ingen. Det vanliga är istället tre-fyra månader tidigare, och snarare tidigare än senare än det.

  • purjopillan

    3-4veckor innan!!!!! tjo ho den som kom på det vill verkligen se mig på hispan... Det kan jag lova att jag inte skulle fixa

  • 20090725

    inte jag heller, jag vill ju att alla ska svara samma dag de får inbjudan, men så e det ju inte heller, jag måste ha framförhållning på allt jag gör annars blir jag sönder stressad direkt... vi gifter oss 25juli och kommer att ha osa sista maj! jag blir arbetslös då (om jag inte hittar något annat) så då kan jag sätta igång massa projekt... å då vill jag självklart veta hur många det blir!

  • Boobi

    Vi har skickat våra idag & har bröllopet 23 maj

  • Mrs2009

    vi såg till att alla skulle få inbjudningarna exakt 4 månader innan alltså fick gästerna inbjudan den 16:e januari då vi gifter oss 16:e maj. Många har faktiskt kommenterat att det var kul att vi tänkt på detta.

  • purjopillan

    Mrs2009 - kul idé jag tror nästan att jag snor den för då hinner inbjudningarna ut innan alla ska iväg på semester 3okt osa 3sept utskick 3 juli hmmm det blir ju mitt i semestern men strunt samma det var en så bra idé att jag kör nog på det...

  • miss u

    Hur lång tid bör man ha mellan att man skickat ut inbjudningskorten och sista OSA-datumet?

    Vi ska gifta oss 18 juli, tänkt ha OSA-datum 20 maj (min födelsedag). Är det knappt om tid att skicka ut dom en månad innan OSA-datumet?

  • purjopillan

    jag är kanske fel person att svara men jag skulle nog ha iaf 2 månader då 18 juli är mitt i semester tider, jag menar så att gästerna har tid att planera eventuellt ändra på planerna för att gå på erat bröllop, om de tex har bokade semestrar, vi har redan bokat vår bröllopsresa i december...

  • miss u

    Dom allra flesta, om inte alla, vet om att vi ska gifta oss så det är ingen hemlighet och våra närmasta har redan bokat in det. Jag tänkte att man vill ju inte dra ut på det så att folk glömmer att svara, för folk svarar gärna sista dagen har jag fått för mig.

  • purjopillan

    Nä det är klart men jag skulle ändå gå på två månader tror jag!
    Om inte så för matplaneringens skull. De som ska ha hand om våran middag vill ha 1 månad på sig alltså osa 1 månad innan bröllopet.

Svar på tråden Inbjudan - När?