Inlägg från: dimma |Visa alla inlägg
  • dimma

Bila i USA

sasso skrev 2009-02-17 12:42:19 följande:
    Oj...undra hur det kommer sig att de har så dålig väg dit när det är miljontals som besöker platsen. Jaja...det får bli som det blir. Bäst att teckna bra försäkring om vi får punktering :)Hur länge har ni planerat att stanna i Las Vegas - Alla ni som ska dit i sommar? Vilka datum är ni där?Vi kommer vara där 1 - 3 juli.
    Det är vägen till GC West som är dålig, inte till South rim - dit majoriteten av Grand Canyonbesökarna åker. Jag har bara varit vid south rim, så jag kan inte tala av egen erfarenhet, men south, och även north, rim brukar rekommenderas (starkt) framför west. Speciellt om man bara vill se den lille canyonen från kanten, kan hända att man kan göra turer därifrån som är uppskattade. West ligger på indianland och de tar _bra_ för att inte säga hutlöst betalt för att man ska få parkera på deras parkering och gå ut på the skywalk. Träffa och lära sig om indianer gör man nog bättre på annat håll, och åker du till south rim är du inne i nationalparken, som ligger där den ligger av en anledning! Dessutom får du tillgång till alla faciliteter såsom utställningar, lodger, restauranger, utsiktpunkter, trails och guider.
    Från LV är det närmre till GC west så klart, men jag antar att ni inte åker till Grand Canyon bara över dagen om ni har bil, och då skulle jag helt klart ta några timmar till i bilen för att komma till nationalparken. Där kan man dessutom sova över. Kan rekommendera Bright Angel Lodge/cabins.

Vill dessutom varmt rekommendera en (fler)dagstur under kanten, gärna till fots, för att komma ifrån folkmassorna och uppleva storheten på riktigt. Vi tog en lufttur första gången vi var där, men det var ingen höjdare faktiskt. Andra gången blev det en tredagarsvandring, vilket var en fullkomligt fantastitsk kickoff på honeymoonen!!

Ett ps - jag har förstått det som att många biluthyrningsfirmor inte tillåter att man kör eller ens parkerar på gravel. Brukar stå i det mest finstilta och man kan ju köra vart man vill ändå - det har ju ingen betydelse förrän det händer något. Men det verkar alltså inte vara något man kan försäkra sig ur... Punkteringar brukar man dessutom få stå för själv, även om man kör på "tillåten" väg.

Lycka till alla med era härliga resor. Jag är obeskrivligt avundsjuk.
Svar på tråden Bila i USA