Bila i USA
Tja, att jag har bilat runt i Kalifornien vet du ju redan Hmm... Nu ska vi se här...
För det första håller jag inte med de som "dissar" Los Angeles, jag älskar Los Angeles! Konstigt (enligt mig) att säga att det inte är en stad att lägga tid på och att man hinner se allt på en dag. För det första så är stan typ lika stor som hela Skåne och för det andra så finns det massor att se och göra, men det beror ju också på vad man är ute efter förstås. Hade vi försökt hinna med allt på en dag hade vi inte hunnit njuta en enda sekund, vilket vi ju ville göra eftersom det var vår bröllopsresa. Jag kommer definitivt åka tillbaka till LA, no doubt about it.
Däremot är jag inte mycket för Monterey, det var stendött i mina ögon. Men när ni åker är det ju mitt i högsäsongen, så det är säkerligen mer livat där då. Har hört att akvariet där ska vara läckert, så åker ni till Monterey tycker jag att ni ska ta en tur där. Restaurangtips här blir La Giostra, en riktigt mysig och prisvärd italienare.
San Diego var jättemysigt, dit kommer jag också att återvända. Vi var på San Diego Zoo, DET är ett måste! Loved it, hade kunnat vandra runt där i flera dagar. Sea World var vi inte på, vi tyckte det var för dyrt i förhållande till vad man får och vilka omdömen vi har hört om det. Men åker vi tillbaka kommer vi säkert göra ett besök där, när vi inte redan har lagt ut x antal tusenlappar redan Wild Animal Park kommer vi åka till nästa gång också, det hann vi aldrig med. En promenad i Balboa Park och även nere i Sea Village rekommenderas. Runt San Diego finns en hel del outlets, ett hett tips om man gillar (billig) shopping! Åker ni till outleten i Carlsbad rekommenderar jag er att käka på Ruby's Diner - lätt USAs godaste hamburgare! Finns på fler ställen också, fråga er GPS Här kan jag inflika att GPS verkligen är ett måste, vi hade aldrig klarat oss utan den. Om inte annat slipper man bråka över kartan
San Francisco = min absoluta favoritstad. Love love love! Här måste ni spendera några dagar, helst närmare en vecka enligt mig. Vi hade 4 dagar där tror jag och vi hade gärna stannat mycket längre. Åk spårvagnarna, det är en upplevelse. Besök Fisherman's Wharf och Pier 39, trots att det är väldigt turistigt tyckte jag att det var otroligt charmigt och jättemysigt att vandra runt där. Gillar man öl så finns det många mikrobryggerier i San Francisco, ofta har de också en restaurang. Ett sånt ställe är 21st Amendment, ett riktigt trevligt ställe i typ O'Learys stil med riktigt goda pizzor och mackor. Och öl förstås Andra saker man MÅSTE göra i San Francisco är förstås en promenad på Golden Gate-bron och en massa shopping - för butiker finns det överallt
Santa Barbara var supermysigt, vi kunde dock inte hitta något ledigt hotell när vi var där så vi åkte vidare efter en liten shoppingtur.
Skulle jag välja ett ställe att stanna på mellan San Francisco och Los Angeles så skulle det bli Carmel, Pismo Beach eller Santa Barbara. Men jag skulle aldrig välja bara ett ställe, det blir helt enkelt för långt att åka. Så jag skulle välja alla tre och sen också göra ett stopp i Monterey och ett i Solvang.
Om man gillar milkshakes så har man kommit till det förlovade landet när man kommer till USA. För de absolut bästa milkshaksen - leta reda på närmsta Ben & Jerry's!