Inlägg från: Pumpkin |Visa alla inlägg
  • Pumpkin

Bila i USA

Ja bor man downtown så är man faktiskt rätt långt från allting :-/ Men det är säkerligen en upplevelse i sig det också.

Leeeloo skrev 2009-02-09 13:27:22 följande:
    Vi gillade också Hollywood city inn när vi gick in och läste på deras hemsida. Tyvärr har vi ju redan bokat hotell inne i Down town. =( Det är ett fint hotell det med men det verkade ju jäätebra att bo i Hollywood, lite närmre till allt.

• Pumpkin

Saltakatten: Det beror lite på när på året man åker dit, till Yosemite alltså, och hur mycket man vill vandra osv. Vi var där lördag-måndag, och hade alltså bara en heldag på oss att utforska naturen. Vi hann se det "viktigaste" men vi hann ju inte dra iväg på någon lång vandring direkt, vilket krävs om man t ex vill se Half Dome på riktigt nära håll. Men när vi var där, i september, så hade det inte gått att gå dit heller - vi hade mellan 35 och 40 grader varmt! Hade vi åkt i maj t ex, då hade vi nog velat stanna längre. Då finns det dessutom mer vatten i vattenfallen, när vi var där var det nästan helt torrt.

Mellan Yosemite och San Francisco är det typ 35 mil om jag inte missminner mig, men det tar ett bra tag att ta sig de förhållandevis få milen ut ur nationalparken och även efter det är det en hel del smala, vindlande vägar uppe bland bergen.

• Pumpkin

emmaw: När vi var där i höstas låg bensinen på 6kr/litern ungefär. Tvivlar på att den gått upp särskilt mycket mer. Redan då tyckte amerikanarna att det var alldeles för dyrt med bensin.

• Pumpkin

I Yosemite bodde vi på Falcon's Nest, se www.yosemiteperegrine.com. Ligger inte i själva dalen, men i parken i alla fall. Tar väl 15 minuter med bil ungefär ner till "the Valley" och man hinner se otroligt mycket vackert på vägen.

Joji skrev 2009-02-09 17:51:44 följande:
    Åh, trevligt med fler erfarana! Era tips är tippen!!!Just boende är alltid så svårt att veta - det kan se bra ut på nätet, men helt annorlunda ut i verkligheten. Så att få tips från personer som verkligen bott där, är ovärderligt!Big Sur - är det ett ställe man vill bo över en natt på, eller mest att stanna till vid?Tar gärna emot boendetips i:* Yosemite* Santa Barbara. Tack!!
  • Pumpkin

Nej, jag skulle inte ta Monterey istället för Carmel faktiskt. Fast det är klart, vi bodde aldrig i Carmel utan var där på dagen bara. Men jag önskar att vi hade haft mer tid där än vi hade.

Tycker Carmel, Pismo och Santa Barbara låter alldeles ypperligt faktiskt

Trist att ni missar Yosemite, men samtidigt så åker ni ju mitt under värsta sommarhettan, så det är nog lika bra ändå skulle jag tro. Ni får återvända till Kalifornien och Yosemite vid ett senare tillfälle

• Pumpkin

Vi bodde i både Pismo och Santa Monica, en natt vardera. Skulle inte vilja vara utan någon av de övernattningarna faktiskt, då båda ställena blev två favoriter för mig Visst hinner man se mycket i Santa Monica över en dag, men solnedgången över stranden och piren tycker jag inte att man ska missa, och stämningen är så härlig där på kvällen! Sen finns det ju en hel del fina ställen att bo på i Santa Monica, så bara för den sakens skull så...

Ni som ska till Kalifornien, om ni flyger till eller från Los Angeles när det är mörkt - ta er en ordentlig titt på staden från luften, det är så läckert i mörkret!

• Pumpkin

Åh så roligt det är när man kan inspirera andra

I Pismo bodde vi på Motel6, mest för att det var billigast och det enda som var ledigt den natten (bokade på morgonen). Men det finns säkert mycket mysigare ställen att bo på

För er som inte upptäckt den sidan än så måste jag rekommendera min bästa vän (när jag ska planera resor): www.hotels.se.

Joji skrev 2009-02-10 21:28:22 följande:
    Din beskrivning av Santa Monica kvällen avgjorde saken Pumpkin: En natt i Santa Monica it is! Så till dagens frågor: Boendetips i:CarmelPismo BeachSanta BarbaraAlla som helst tips mottages tacksamt!
  • Pumpkin

I Yosemite måste man boka ganska långt innan, vi hade tur som hittade nånting ledigt någon månad innan vi åkte. Rekommenderar att man tar minst en natt där, om inte annat så för den underbara luften som är där och som gör det så skönt att sova (jag sov som ett litet barn!). Vi bodde som sagt på Falcon's Nest, jättemysigt men enkelt. www.yosemiteperegrine.com.

Vad gäller bil rekommenderar jag att man tar en vanlig bil, hur lockande det än känns med cab längs Hwy1.

Längs Hwy1 bokade vi allteftersom, det var "bara" i Los Angeles, Yosemite, San Francisco, Santa Monica och San Diego vi hade bokat boende. Allt däremellan fick bli det det blev.

Svar på tråden Bila i USA