• ML Dalkulla

    Bjuda vänner men släkten får betala?

    Vi har börjat planera ett borgerligt bröllop och tänkte att vi skulle bjuda våra vänner till festen. Nu undrar jag hur jag ska göra med släkten. Jag har en enormt stor släkt som brukar träffas ofta och gärna men jag har inte råd att bjuda alla på middag till bröllopet.

    Jag skulle kunna tänka mig att bjuda alla till vigseln men inte till festen men det känns lite dumt eftersom nästa alla i släkten kommer att få resa minst 2,5 timmar för att se mig gifta mig i 5 minuter.

    Jag undrar kan jag göra så att jag har två olika inbjudningar där jag bjuder mina vänner på middagen och där släkten får betala om de vill ha middag?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Bjuda vänner men släkten får betala?
  • Bröllops Monique

    Varför ska släkten betala och inte vänner? Jag tycker det känns lite kostigt att dela upp det. Antingen eller tycker jag men det är ju min åsikt.

  • Augusti2010

    Nej, det är väldigt orättvist. Jag tycker inte att man kan särbehandla på det sättet. Antingen bjuder man sina gäster på festen (och alla är ju era gäster), eller så får alla gäster betala för sig. Eller bjud inte släkten. Eller dra ner på något så att ni har råd att bjuda alla gäster.

    Jag skulle ta mycket illa vid mig om jag som släkting fått betala för mig på ett bröllop och sedan får veta att detsamma inte gäller vännerna.

  • Lycklig2009

    man kan ju skriva att alla får betala i stället för o köpa present..
    Det är det många som gör..
    De e inte rätt att vännerna blir bjudna.. o inte släkten..

  • Igia

    Jag håller med övriga talare. Antingen betalar alla el så betalar ingen. Jag skulle nog dessutom bli riktigt sur om jag var släkt och fick betala men vännerna fick gå "gratis". Det kommer ju att komma fram på ett eller annat sätt.

  • Ore

    Håller med, man kan inte låta en del gäster betala och andra inte. De som inte betalar något ger ju kanske presenter, hur kul är det för släktningarna att stå och verka "snåla"...

  • Luucie
    Lycklig2009 skrev 2009-02-06 11:44:55 följande:
    man kan ju skriva att alla får betala i stället för o köpa present..Det är det många som gör..De e inte rätt att vännerna blir bjudna.. o inte släkten..
    Jag var precis inne på en annan tråd och jag tänker säga samma ska här.

    En present är frivillig alltså inget man kan kräva av sina gäster. Man kan önska sig saker men det betyder inte att man ska få allt det man vill ha.
    Mao kan man inte byta ut presenten, som man förövrigt inte ens har fått än, mot betalning för middagen!

    Jag är emot att gästerna ska betala för bröllopet så jag tycker att ni ska spara pengar tills ni har råd att bjuda alla eller så har ni en mindre tillställning.
  • marriage09

    Jag tycker också att det är tråkigt med betalande gäster, satsa istället på en enklare bjudning, kanske buffé och en enkel tårta och ha sedan betalbar (som jag inte heller tycker så mkt om egentligen, men mycket bättre än att ta betalt för middagen), då kan ni tex åka till Tyskland och handla och sen ta en tia per öl/glas vin och då tjäna några kronor per öl/vin.

    Måste ni bjuda hela släkten? Min m2b har också en herrans massa släkt, men det gick inte att bjuda alla dessa för 1. vi hade svårt att hitta lokal, 2. vi hade inte råd, 3. det känns på nåt sätt som att det blir lite opersonligt med 150 gäster.

  • ML Dalkulla

    Tackar för alla svar. Det får nog bli så att vi skippar släkten, men oj vad några kommer att bli besvikna.

  • Lattelover

    TS! Om nu släkten träffas ofta och gärna, kan ni inte fira med dem att ni gift er vid ett annat tillfälle o då ha kanske knytkalas eller liknande? Och så kör ni vigsel + party me vännerna om det är dem ni vill prioritera.

    Eller så ber ni om en kuvertavgift av ALLA och gör en lite enklare tillställning. Det här me kuvertavgift debatteras flitigt på BT; jag menar att jag betalar hellre 200 kr för att få dela parets stora dag, än att jag missar hela balunsen för att paret inte har råd.

  • marriage09

    Mitt råd är att prata med dem först isf och förklara varför, inte bara skicka ut så att de får höra det på omvägar. Kan ju hända att de själva erbjuder sig att betala om de bara får komma, och det skulle kanske vara mer OK isf. Kan ni inte bjudan vissa, dra en gräns vid tex kusiner i er ålder men inte mostrar etc, vad vet jag...

  • ML Dalkulla

    Bra tips, jag får fundera ett tag till tror jag.

  • violla

    Vi kommer ha kuvertavgift av alla... Tycker det är jätte tråkigt med alla som säger hur idiotiskt det är att ha kuvertavgift och att man inte ska gifta sig om man måste ha det.
    Tyvärr så är det så att alla är inte född med guldbyxor.
    Vi vill att så många som möjligt ska kunna komma. Däremot vill vi inte ha några presenter för vi har inte plats för mer saker.
    Vill dom då inte betala kuvertavgift kan dom vara hemma.

  • EmmaCaroline
    Silla69 skrev 2009-02-06 16:04:33 följande:
    Helt otroligt! Skrattar...
    Då är vi två!
  • 20120103

    Här i Norge är det helt vanligt att man delar upp mottagningen.. Vissa blir innbjudna till middagen, dom andra blir bjudna till festen, inget konstigt med det.. Så är det ju också i väldigt många andra länder också, där bröllopen annars blir allt för stora..

    Jag hade själv blivit gladare att bli bjuden till festen än inte alls..Alla vet ju hur dyrt det är med bröllop och är jag inte jätte nära så har man ju väldigt stor förståelse att dom inte har råd att prioritera mig till middagen :) Folk är ganskas förstående faktiskt och det är ju festen som är kul ;) Vissa middagar blir ju väääääldigt långa...

  • J D

     


    jaaleme skrev 2009-02-07 08:34:09 följande:
    Här i Norge är det helt vanligt att man delar upp mottagningen.. Vissa blir innbjudna till middagen, dom andra blir bjudna till festen, inget konstigt med det.. Så är det ju också i väldigt många andra länder också, där bröllopen annars blir allt för stora..Jag hade själv blivit gladare att bli bjuden till festen än inte alls..Alla vet ju hur dyrt det är med bröllop och är jag inte jätte nära så har man ju väldigt stor förståelse att dom inte har råd att prioritera mig till middagen :) Folk är ganskas förstående faktiskt och det är ju festen som är kul ;) Vissa middagar blir ju väääääldigt långa...

    Håller med om att det är OK att ha två inbjudningar och bjuda fler efter middagen. Vi vill t.ex bjuda typ 10 till men de får inte plats- hade det bara varit för ekonomin så hade vi fixat det. Vi kommer i första hand att bjuda in dessa till middagen om vi får in nej-svar (vi har dock bjudit 7 pers. mer än vad som är max) och i andra hand prata med dem och bjuda dem till festen efter middagen.


    Har själv hamnat utanför gästlistan på ett par av mina bekanta/vänner som jag gärna hade firat och då hade det känts mkt bättre om man iaf fick komma på festen.


    Dock känns det fel att dela upp gästerna som betalande och icke-betalande. Då är det t o m bättre att ta kuvertavgift för alla tycker jag.

  • Nalle Puh 40

    Nej, ni kan inte låta en del betala och en del inte. Skulle inte det kännas dumt om din kusin pratar med din vän vid bordet och den ena blir bjuden och den andra inte...

  • ML Dalkulla

    Det skulle faktiskt inte kännas dumt om kusinen fick veta att min kompis blev bjuden på maten men inte han/hon. Jag vet att min släkt inte skulle ta illa vid sig.

Svar på tråden Bjuda vänner men släkten får betala?