• Linn74

Erfarenheter av följande resmål önskas:

Hej

Vi har lite problem med att hitta ett resmål för vår bröllopsresa! Var först helt inne på Maldiverna, men vi har kommit fram till att vi kanske vill göra NÅGOT annat än att sola och bada i 2 veckor - även om det är avkopplande...

Vi har nu följande alternativ som vi kan tänka oss:

Mauritius
    Bahamas
    Guadelope
    Dominikanska
    Venezuela (Isla de Margarita)

Kriterierna är:
    Rena, vita sandstränder och turkos vatten
    Inte överbefolkat av turister
    Gärna billigt att äta och handla
    Lite shopping på rimligt avstånd (max ett par mil)
    Omväxlande utbud av restauranger

Har ni andra tips än de jag har listat, så tar jag tacksamt emot! Budgeten ligger på ca 50000/2 pers.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Erfarenheter av följande resmål önskas:
  • Joji

När ska ni åka? Om det är på vår sommar går flera av dem bort tyvärr...

• Goldi

Hej du!!
    Vi ska åka till Mexiko på vår bröllopsresa, har varit där tidigare och älskar det.
    Där finns allt som du beskrev. Där finns otroligt vackra vita stränder men också massa kultur som t.e.x maya ruiner och pyramider som man kan klättra på.I Canncun kan man shoppa i flashiga shoppingcenter och det är sååå billigt.Paradiset på jorden. Vi gifter oss i augusti men åker i slutet av november.

Ving har mexiko, vi bodde på Grand porto real. Kan verkligen varmt rekomendera Mexio.
    Men denna gången åker vi med apollo och ska bo på Dreams Tulum resort & spa..

Blir ca 50000/2 pers.

Lycka till!

• lottis77

Kan också rekommendera Mexico!

• Jen75

Kom hem från Dominikanska för 1 månad sedan och det var bra. Däremot trodde jag de skulle vara ännu vitare stränder och billigare än vad de var. Men jag rekommenderar det men vet inte om era kriterier uppfylls om jag ska vara ärlig. Plus att dominikanerna är så lata så man blir tokig. Säger ja till allt men inget händer. :)

• Originalrosen

När på året åker ni? Vissa resmål funkar inte vissa delar av året på grund av monsunsäsong, regnsäsong, orkansäsong etc.

• Luucie

Åk till Florida så kan ni få allt ni önskar! Underbara restauranger shopping och stränder. Massor av av vattensporter, delfiner, krokodiler etc att titta på. Åk ner till hippieparadiset i Key West ett par dagar och softa. Ta sen båten till Bahamas för de vackraste stränderna ni någonsin sett!

Ni slipper magsjuka, träffar underbara, trevliga amerikaner och maten är fantastisk överallt.

Perfekta kombinationen på håll-i-handen och äventyr.

Dominikanska var inte min grej...Fanns inget att shoppa, riktikgt äckliga toaletter på alla restauranger vi besökte, alla var magsjuka på hotellet, kör som galningar gör de men ändå gick allt makalöst segt...

• Linn74

Tack för alla tips!

Vi har tänkt åka i september-oktober nån gång.

Dominikanska kanske inte är grejen för oss då, om det är sunkigt och folk är lata...

Mexico kommer vi nog åka till ändå nån gång, svärfar bor där på vinterhalvåret

Luucie: Jo, vi har allt funderat på USA också, Florida eller Kalifornien. Det går ju itne att komma ifrån att det uppfyller alla kriterier Samtidigt känns det som en resa som är mer lättillgänglig än en paradisresa...

Att det ska vara så svårt, man väger än åt ena hållet (USA) och andra (paradisö)... Nåja, vi har ju ett bra tag på oss att läsa på och fundera.

• lottis77

Aruba? Skulle det kunna vara ett alternativ? Bucciti Resort är grymt och ingen all-inclusive anläggning.. Underbara stränder, jättebra shopping och god mat. Var där 2005 så det var ju i och för sig några år sen, men då var det helt super!

• Linn74

Låter toppen, det ska vi kolla upp. Tack för tipset!

lottis77 skrev 2009-02-08 21:05:31 följande:
    Aruba? Skulle det kunna vara ett alternativ? Bucciti Resort är grymt och ingen all-inclusive anläggning.. Underbara stränder, jättebra shopping och god mat. Var där 2005 så det var ju i och för sig några år sen, men då var det helt super!
  • Taaanja

Jag & min m2b var i Venezuela i en månad i sommras.
    Vi tillbringade 10 dagar på Isla de margarita.
    Och jag tror att det beror väldigt mycket på hur man är som person när det gäller det resemålet. Kvällarna där ska du helst hålla dig på hotellområdet, då det är mycket farligt där.
    Du kunde alltså inte gå ut & promenera hur som helst, varken när det var ljust eller mörkt.
    Margarita blev ingen hit för oss, tyckte fastlandet i Venezuela var grymt mycket bättre.
    Priserna är dock ganska bra, vi kom undan med 50 000:- hela resan. Med boende, flyg och fickpengar. Och vi är inte direkt sparsamma av oss. För övrigt är Venezuela ett grymt häftigt land.

• marriage09

Zansibar i Afrika? Nån vecka eller två med stränder och bad och sedan en vecka med the big five på savannen, kan det vara något? Aldrig varit där, men en kompis till mig var där för några år sedan och tyckte att det var underbart!

Bali och öarna däromkring, billigt, vackert, trevligt!

• längelevekärleken

INTE ISLA...det uppfyller inte kraven ni har..Mauritius räcker inte budgeten,de andra har jag inte varit

• Therese 83

Thailand har ett stort utbud, men tänk på att det är den östra sidan ni ska åka till.
    Domenikanska, Venezuela och Mauritius anser jag går bort också. Stora hotellkomplex med all inclusive dominerar på dessa platser.

• Originalrosen

För den budgeten kan ni bo och leva som kungar på Bali i september/oktober. Stränderna på Nusa Dua är vita och fina (södra Bali).

Thailand är fint, många fina stränder och öar. Kolla om Tioman Island funkar med tanke på säsongen.

• Luucie

Men åker ni till Florida får ni ju både USA och paradisö (Bahamas)

Annars håller jag med orginalrosen: Bali is the shit! Jättenice verkligen, trevliga människor, serviceminded, solnedgång, delfiner, snorkling, varaner (inte så långt därifrån), finns både lyx och budget alternativ, god mat, goda drinkar, skön massage!
    Långa stränder, romantiskt.

Enda nackdelen är att de kör som galningar, Jakarta suger och ta med koltabletter

• Goldi

har också kollat in bahamas, men det är ju svindyrt...Ni kommer inte långt med 50000 där..

• Hofsan

Någon som vet vad det kostar att åka till Seyshellerna?
    Det är mitt drömresemål.

• Originalrosen

Jag gillade Dominikanska Republiken. Bra väder, bra stränder, bra hotell, god rom och goda cigarrer. Hittade några toppenrestauranger. Mest höll vi till vid poolen på hotellet som var ett toppenhotell all inclusive (men man behöver ju inte äta där hela tiden för det). Tänk, även baren var all inclusive dygnet runt, det gillade vi.

• Bridemma

Jag och sambon var på Isla Margarita och på Venezuelas fastland i höstas. Vi gillade verkligen upplevelsen, även fats vi kanske tyckte att maten inte rikitgt är lika kulinarisk som asien osv. Vi badade på Isla margerita, som har turkost vatten och härliga stränder, speciellt om ni gillar surfning. Men det finns inte sådär jättemycket mer att göra där så vi åkte i alla fall in till fastlandet och besökte Canaima (där angel's falls finns) helt otroligt vackert och underbar upplevelse! Vandra genom vattenfall, åka uppför floderna, se lite regnskog! Dessutom kan man passa på att åka på orinoco floden och se pirayor och krokodiler. Massa spännade, men inget för den känslige (mycket kryp!). Vi avslutade resan med att åka till atollöarna Los roques, vilket var fantastiskt, kritvit sand, turkost vatten, korallrev, snorklingsparadis! Så jag kan absolut rekommendera det om ni gillar detta upplägget, men shopping fanns det inte så mycket av tyckte vi!

Svar på tråden Erfarenheter av följande resmål önskas: