• capu

När ändra namn?

Vi kommer att åka på bröllopsresa en månad efter bröllopet. Hur ska jag göra med namnet? Hinner det fixa sig på en månad? I vilket namn ska jag boka biljetten?
    Känner att jag är helt lost vad gäller det här.

• Svar på tråden När ändra namn?
  • Tooticki

Boka biljetten i ditt nuvarande namn. Det kan ta 3 veckor innan namnändringen går igenom och sen ska du hinna skaffa nytt pass, nytt betalkort etc så risken finns att det blir väldigt tight, om inte omöjligt att hinna.

• Kojak

Hur vet man när ens namnändring gått igenom?
    Får man hem någon information om det? Vi gifte oss förra veckan och jag vill gärna ha mitt nya namn registrerat NU!!! :)

• Fairytales

Man får hem ett utdrag ur folkbokföringen när namnändringen gått igenom. Om man har Bank-ID kan man gå in på Skatteverkets hemsida och se om det nya namnet registrerats.

• Susanna och Fredrik

När ska man skicka in den här namnändringslappen?

• lundgren

Jag ska gifta mig i maj- kan jag inte ändra mitt namn redan nu och alla kort så slipper man göra det sen och behöva vänta???

• Tooticki
    lundgren skrev 2009-02-09 15:50:04 följande:
    Jag ska gifta mig i maj- kan jag inte ändra mitt namn redan nu och alla kort så slipper man göra det sen och behöva vänta???
    Nej, det kan du inte. I så fall måste Skatteverket tillfråga alla med det namnet om du får byta och du får betala för det.
  • Tooticki

Susanna och Fredrik skrev 2009-02-09 15:46:02 följande:

När ska man skicka in den här namnändringslappen?
    Tillsammans med den underskrivna hindersprövningen (prästen brukar göra det om ni gfter er kyrkligt).
  • Susanna och Fredrik

Men vaddå...hmm...jag har skrivit ut ansökan om hindersprövning. Den ska man skicka nånstans...sen får jag ett papper...och det ska nån skriva under...?

Tooticki skrev 2009-02-09 15:57:32 följande:
    Susanna och Fredrik skrev 2009-02-09 15:46:02 följande:Tillsammans med den underskrivna hindersprövningen (prästen brukar göra det om ni gfter er kyrkligt).
  • Susanna och Fredrik

Jag är trög....men jag har aldrig gift mig förut =)

• älskarlivet

JAg bokade vår bröllopsresa i gamla namnet, men sen kommer vi vara hemma 3 veckor och sen åka till Italien, och den resan är bokad i nya namnet..

Däremot är det en vecka mellan bröllopet och första resan, så jag ska försöka fixa nytt pass redan då (men hämta ut det när vi kommer hem från resan), ska se till så att prästen skickar in lappen direkt.

• Tooticki
    älskarlivet skrev 2009-02-09 16:01:28 följande:
    JAg bokade vår bröllopsresa i gamla namnet, men sen kommer vi vara hemma 3 veckor och sen åka till Italien, och den resan är bokad i nya namnet..Däremot är det en vecka mellan bröllopet och första resan, så jag ska försöka fixa nytt pass redan då (men hämta ut det när vi kommer hem från resan), ska se till så att prästen skickar in lappen direkt.
    Du kan inte fixa nytt pass förrän namnändringen är gjord och det kan jag nästan garantera att det inte går på en vecka.
  • Tooticki

Susanna och Fredrik skrev 2009-02-09 16:00:57 följande:

Men vaddå...hmm...jag har skrivit ut ansökan om hindersprövning. Den ska man skicka nånstans...sen får jag ett papper...och det ska nån skriva under...?
    Ja, vigselförrättaren.
  • Susanna och Fredrik

=) Tack! HAHA Vilken tur att du är här Tooticki, du har kolla på de viktiga små detaljerna! (inte så små iofs, hindersprövning och namnändring...utan hindersprövning.....inget bröllop)

• Kanskesnartfru
    älskarlivet skrev 2009-02-09 16:01:28 följande:
    JAg bokade vår bröllopsresa i gamla namnet, men sen kommer vi vara hemma 3 veckor och sen åka till Italien, och den resan är bokad i nya namnet..Däremot är det en vecka mellan bröllopet och första resan, så jag ska försöka fixa nytt pass redan då (men hämta ut det när vi kommer hem från resan), ska se till så att prästen skickar in lappen direkt.
    nej det där kommer nog inte att fungera, tyvärr. Det tog 3 veckor innan min namnändring registrerades och intyget dröjde nog ytterliggare en vecka. Du kan inte skaffa nytt pass förräns nmanändringen är gjord, och passet tar ju en vecka innan det är klart. Det hjälper inte att prästen är snabb att skicka in pappret om namnändringen för det är på skatteverket/folkbokföringen som registreringen dröjer.
  • älskarlivet

Jo, men det kommer inte dröja 6 veckor innan namnändring och pass är färdigt, så i vilket fall som helst så hinner vi fixa nytt pass innan vår andra resa till sommaren.

Svar på tråden När ändra namn?