Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Min sambo vill inte gifta sig.

Det du kan göra är att upplysa honom om att det juridiska skydd som ett äktenskap innebär, med tanke på att ni har barn, går inte att ordna på något annat sätt. Kanske kan det vara värt det för honom att gifta sig då.

• Tooticki
    miiia87 skrev 2009-02-09 12:19:48 följande:
    Okej. Vd inneber de då?
    I korta drag det att om någon av er skulle gå bort så ärver barnet allt, om det finns mycket att ärva kommer en förmyndare att utses som ska bestämma över barnets tillgångar. Det kan alltså betyda att du skulle kunna bli av med bostad, bil och alla sparade pengar om din sambo dog för att ert barn ärver det.
  • Tooticki

Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 12:27:44 följande:

Att man har valt att skaffa barn behöver ju inte betyda att man därmed känner sig redo för något åtagande i äktenskap?Det går alldeles utmärkt att vara redo för alla åtaganden som gäller ens barn utan att för den sakens skull vilja vara gift...
    Jag håller med.
  • Tooticki

Jaa du, att skaffa barn med en människa som man tror kommer bli en bra förälder är inte detsamma som att vara redo att gifta sig med den personen. Rent krass skulle man ju faktsikt kunna dela föräldraskapet med en människa som man respekterar och har förtroende för, utan att älska vederbörande som en partner. Att bli förälder är ju främst ett stort åtagande mot människan som man sätter till livet, inte mot den andra föräldern.

Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig.