Inlägg från: wiii |Visa alla inlägg
  • wiii

Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?

jag håller med någon som ovanstående skrev om alfakassa, det ska man kunna få utan att man jobbat nånting egentligen..man får inte mycket men ändå något.. och om ni får det bgge två är det ju ännu bättre! sen är dom tyvärr ganska sega och det tar ju ett tag innan man får ut några pengar..
    sedan tänkte jag på att du skrev att du utreds för bipolär sjukdom, hoppas att du kommer få hjälpen du förtjänar där iaf för det är fasen ingen liten nätt sjukdom!
    och, till sist, vet inte hur det är där du bor, men kolla upp om det finns nåt som heter personligt ombud, det är en organisation som man kan vända sig till om man har tex bipolär
    sjukdom eller andra problem, för att få hjälp i kontakt med myndigheter osv, dom har stenkoll på vad du har rätt till och hjälper till att kämpa och ringa osv!
    hoppas verkligen att det löser sig för er!
    kramar

• wiii

men är du sjukskriven? och om inte så borde din läkare kunna se till att du blir det, speciellt med tanke på vilken diagnos du utreds för. och är man sjukskriven så ska man ju få pengar från försäkringskassan, vilket iofs är ett kapitel i sig...

Har alfakassan ändrat sina regler då tro? för när jag slutade gymnasiet fick en kompis till mig från alfakassan direkt, och då hade hon inte jobbat nånting alls...

Sen ang, planering av bröllop.. jag förstår att det suger, men kan nog vara bra att vänta litegrann, om det skulle vara så att du faktiskt ÄR bipolär, så kan den pressen, + all den andra pressen du har just nu (som räcker gott och väl bara den), kunna kasta dig in i en riktigt läskig depression som du troligtvis redan är en bra bit in i.. sen när/om du väl får diagnosen, så kommer du att få medicinering och då kan ni börja tänka på det igen.

• wiii

men om du är sjukskriven så kan du ju inte söka jobb rimligtvis,vilket helt utesluter akassa för vem som helst.. varifrån är det tänkt att man ska få pengar?
    en närstående till mig är sjuksriven, och har varit så länge, och han hade inte nån jobbgaranti, eller ens hade jobbat mer än ytterst tillfälligt när han först blev sjukskriven..han får 5800 i månaden....

• wiii

Usch, det är allt bra påfrestande att läsa i den här tråden, för jag önskar så innerligt att jag kunde ge något råd som löste era problem!

Tycker att det är helt sjuk att du ska behöva söka jobb när du är i den situationen du är i när det gäller hälsan..som du själv skriver så vet du ju att det inte kommer att fungera nån längre tid.
    Det här landet är så jäkla sjukt i vissa frågor.. kan man inte dra in pengar till staten, ja då jäklar ska man straffas ut..vi är ju trots allt bara människor, människor blir sjuka,och man borde få lov att bli det....

• wiii

hm, vi klarar oss på 11000 i månaden, på två personer,och vi bor i sverige, och dessutom i ett bra område i göteborg där hyrorna inte är superlåga...nej, vi har inte direkt kunnat shoppa kläder och dylikt, men vi snålar absolut inte på maten. det är inte så kul alltid kanske, men det går absolut, även i sverige...

förlovad julafton 2007 skrev 2009-02-16 19:59:04 följande:

Nej jag fattar väl det. Inte så att man kanske åker på studs och visst nästa inlägg kommer säga att man inte ska fly från sina problem. Men det är f-n så mycket billigare än att leva i Sverige där du inte kommer undan med 12 "blad" i månaden på två personer eller hur gör du inklusive allt man behöver. Vill man spara och leva snålt kan man nog gå runt på 8-10 tusen i månaden där ner om man måste. Det gör du lätt inte här.
Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?