• sarahkka76

Vad ska jag använda för lim till inbjudningskorten?

Jag ska göra mina egna inbjudningskort och ska trycka texten på ett transparent papper som jag sedan ska klistra på kortet. Vad ska jag ha förlim för att pappret inte ska krulla sig eller för att det inte ska bli mörkt och synas där man har haft lim. Vad använder ni?

• Svar på tråden Vad ska jag använda för lim till inbjudningskorten?
  • propp

Vi hade oxå ett transparant papper i vår inbjudan...jag fick tipset att bara använda dubbelhäftande tejp på våra trycksaker...ALDRIG LIM sa hon i butiken till mig...

• thildamy

jag har tänkt använda mig av tejp fast sån där som e i rulle..
    lätt att förstå mig? hmm... ska kolla

scrapbooking tejp / easy mounter / dubbelhäftande i liten förpackning påminner om tippex...nya modellen...

förstår du?

finns på panduro

• propp
    thildamy skrev 2009-02-11 20:51:22 följande:
    jag har tänkt använda mig av tejp fast sån där som e i rulle..lätt att förstå mig? hmm... ska kolla scrapbooking tejp / easy mounter / dubbelhäftande i liten förpackning påminner om tippex...nya modellen...förstår du?finns på panduro
    Jag började med en sådan tippex-liknande tejp...men jäklar vad den tog slut fort och va dyr den var...så sen köpte jag "vanlig" dubbelhäftande tejp på Ica och tyckte faktiskt att den var bättre...
  • DanKat

Ska ni alltså limma fast hela det transparenta pappret på kortet? Vi hade transparent papper som innerpapper och limmade bara fast den översta biten, resten fick liksom hänga fritt eller vad man ska säga (men det sitter ju ganska tätt mot pappret ändå). Vi limmade med Panduros limstift, det gick superbra!

Måste förresten bara varna om någon tänker köpa limstift (vad ni än ska ha det till), köp ALDRIG på Akademibokhandeln!!! Jag har köpt ett par limstift där och dom var helt otroligt sjukt dåliga!! Har aldrig haft något sämre lim, det var totalt bortkastade pengar! Så det är verkligen inte sak samma vilket limstift man väljer.

• T RO

Spraylim är ALLTID att föredra om ni fråga mig Inte sån "omflyttningsbar" då. ALLT går att spraylimma typ Blir jämnt och fint också, inte klumpigt och knöligt som limstift. Dyrt, JA, men en flaska räcker superlänge.

Har använt skotch- den gröna, till våra kraftigare kort (limmade tapet på 300gr kartong, där är inte spraylim tillräckligt bitigt)

Använder alltid skotch när jag bygger modell i kartong, bästa limmet ever, karlssons KAN funka, men luktar mer.

• sarahkka76

Tack så jätte mkt tjejer för alla tips!
    Ska prova mig fram

• elsi

Måste förresten bara varna om någon tänker köpa limstift (vad ni än ska ha det till), köp ALDRIG på Akademibokhandeln!!! Jag har köpt ett par limstift där och dom var helt otroligt sjukt dåliga!! Har aldrig haft något sämre lim, det var totalt bortkastade pengar! Så det är verkligen inte sak samma vilket limstift man väljer.

Menar du Akad.bokhandels egen lim?
    Är scotch Stift den bästa?

• Athena79

Det finns ett speciellt lim som inte ska synas under transparent papper, jag vet dock inte vart jag såg det. Jag scrappar och surfar runt på olika sidor. Men sög på google så kanske du kan hitta nåt. Jag ska kika lite på mina scrap-sidor så kanske jag hittar det.

Lycka till :)

• Athena79

www.stellas.se

Under Lim- och fästprodukter - Lim

Limmet heter Gloo
    Jag vet ju inte hur det funkar eftersom jag inte testat det. Men det var inte allt för dyrt heller, 42 kr, kanske kan vara värt att testa.

Annars kan du ju fästa med pins, det finns i massor av olika former och färger. Kanske sätte en blomma under eller nåt.

• DanKat
    elsi skrev 2009-02-12 21:04:18 följande:
    Menar du Akad.bokhandels egen lim? Är scotch Stift den bästa?
    Hmm, märket heter b.n.t verkar det som (eller b.n.t/office). Det är grått med någon orange linje och texten är vit. Det var det enda stift som fanns i den butik där jag köpte det, men andra Ak-butiker kanske har fler.

Av dom limstift jag testat är Panduros helt klart dom bästa. Har inte funderat så jättemycket över hur olika limstift kan vara tills jag testade dom där superdåliga. En sak som gjorde att Panduros var så bra var att om det kom lite lim på framsidan av det man skulle limma fast så kunde man bara gnugga bort det utan att det blev några märken Så har det inte varit med något av de limstift jag haft tidigare iaf, och det blev inga klumpar heller.
  • Athena79

Får man lim bredvid så finns det speciella "sudd" som kan "sudda" bort limmet.
    Fotofix (dubbelhäftande små fyrkanter)är perfekt om man inte ska ha transparent. Lätt att flytta på och det blir inget lim-kladd.

• sarahkka76

Athena: vilka bra tips! Tack

• FrökenP

Jag måste bara tipsa om FASTIK lim.. Helt underbart! Vi limmade ett lite kraftigare A4 papper på en lite större tapetbit som skulle bli inbjudan till en 20 års fest och det blev som ett papper, kmmer det utanför gnuggar man bort det..

Det är ett sorts gummiklister. Det är helt suveränt att ha till inbjudningar och andra saker, finns i de flesta bokhandlar..

• Undertecknad

Man kan använda bara så duttar av dubbelhäftande tejp, i hörnen och mitt på. Så gjorde jag och det gick utmärkt.

propp skrev 2009-02-11 20:59:21 följande:
    Jag började med en sådan tippex-liknande tejp...men jäklar vad den tog slut fort och va dyr den var...så sen köpte jag "vanlig" dubbelhäftande tejp på Ica och tyckte faktiskt att den var bättre...
  • Happy Bride

Vi använder dubbelhäftande tejp till våra inbjudningskort. Det blir inte kladdigt och det blir inte klisterrester på inbjudningarna.

• SnäckanTompa

Jag ska också ha transperant papper och jag kommer nita fast det med ett hjärta från panduro. Det kommer ju sitta löst nedtill.

www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet&p=IXS750

Så snart de är färdiga ska jag lägga ut bilder.

• J e n

Det finns något somhete gluedots som är små limkluttar, kan tänka mig att de skull kunna funka. Finns i de flesta scrapbooking-butiker. De är supersmidiga!

Svar på tråden Vad ska jag använda för lim till inbjudningskorten?