• ogiftnickenyfiken

endast liljor

Har en fråga ang liljor...

Måste man ha gröna strån och sånt om man vill ha en armbukett med 5 liljor.
    Hade först tänkt ha kallor och binda hårt men ändrade mig nu till liljor i sista stund.

Kan man binda dem likadant som jag hade tänkt gör med kallorna?
    Ville alltså bara ha blommor hårt bundet med platsbast och sen sidenband...

Eller ser det konstigt ut om man skippar gröna stå eller liknande

• Svar på tråden endast liljor
  • passionsblomman

Det går utmärkt som alternativ! personligen tycker jag varje blomma kommer mer till sin rätt om de får ligga på lite olika nivåer, men det gör man som man vill med. Strån eller ej likaså. Jag ÄLSKAR gräs och strån av olika slag, men det ska man ju känna efter själv.

Liljor är både vackert och prisvärt och en blomma jag hoppas kommer mer i binderierna, för det finns så mångaa fina. Allt vackert är inte Pioner och Kallor!

• connys hjärta

Säger som passionsblomma.Blir jättefint,men tänk på att klippa bort den gula pistillen så inte klänningen blir gul

• ogiftnickenyfiken

Ska man ta bort alla blad på dem?

• ogiftnickenyfiken

Och nu är de inte öppna men de hinner väl öppna sig till lördag em eller?
    Och då är det väl bara att klippa av pistillen då?

• passionsblomman

Ja, eller spar lite ovanför bandet. renast blir utan blad.Helt rätt att komma ihåg dra bort pistillerna! Inte kul med gula fläckar på klänningen.
    (Snyggare att dra av dem, än att klippa, men det är petitesser.)

ogiftnickenyfiken skrev 2009-02-12 11:41:41 följande:
    Ska man ta bort alla blad på dem?
  • ogiftnickenyfiken

Fasen va många frågor då...
    Hur lång ska jag slippa dem sen när jag budit klart dem?
    Bara så det ser bra ut på armen eller?

• ogiftnickenyfiken

Kanske drar bort alla blad då... så det inte spretar för mkt (?)

• passionsblomman

Tja, så det ser lagom ut...

Det finns ju en massa proportionsregler om man ska vara sån, men de bygger ju på vad vi uppfattar som lagom. Ta inte av dem för mycket!

ogiftnickenyfiken skrev 2009-02-12 11:44:38 följande:
    Fasen va många frågor då...Hur lång ska jag slippa dem sen när jag budit klart dem?Bara så det ser bra ut på armen eller?
  • ogiftnickenyfiken

Åhhh vad gulliga alla på BT är... amn får så snabba svar
    Tack snälla!!!!

Men nu när jag testar med det ljusgråa sidenbandet som ska vara på stjälken så ser det ju ut som om blommorna har bandage

Hur göra för att de inte ska se ut så...?

Fäste med lite lim längst upp och sen virar jag lixom lite snett neråt.

Tänkte ha det längst upp och sen lämna lite stjälk emellan och sen lite sidenband längre ner igen...

• ogiftnickenyfiken

Undra som flundra om man kan ha den såhär...
    Vigseln tar ju bara 3,5 minut typ
    Och sen ska vi bara ta några bilder...

Ni som kan sånt här viker väl er av skratt, ser säkert gräslig ut i era ögon

• passionsblomman

Hördu, nu måste jag bara checka: Har jag fattat det rätt att ni gifter er nu på lördag?

Isåfall har du BRÅTTOM att får de där knopparna utslagna!!!

Gör genast följande:

-fyll en hög vas med VARMT (kranvarmt) vatten, tänk som onm du skulle duscha varmt ca i temperatur.

-skär ett långt snett snitt på varje stjälk och sätt fort som tusan i buketten i vasen. Helst ska du ha en sådan där näringspåse i också!!!!

-ställ buketten på ett varmt ställe i rummet och helst under en rätt stark lampa!!! Släck den INTE inatt!

Du har redig tur om du får upp dem, för de där är riktigt knoppiga!!! Byt imorgon igen till nytt varmt vatten!

Buketten blir jättefin, bara du får ut blommorna lite!

• ogiftnickenyfiken
    passionsblomman skrev 2009-02-12 19:35:13 följande:
    Hördu, nu måste jag bara checka: Har jag fattat det rätt att ni gifter er nu på lördag?Isåfall har du BRÅTTOM att får de där knopparna utslagna!!!Gör genast följande:-fyll en hög vas med VARMT (kranvarmt) vatten, tänk som onm du skulle duscha varmt ca i temperatur.-skär ett långt snett snitt på varje stjälk och sätt fort som tusan i buketten i vasen. Helst ska du ha en sådan där näringspåse i också!!!!-ställ buketten på ett varmt ställe i rummet och helst under en rätt stark lampa!!! Släck den INTE inatt!Du har redig tur om du får upp dem, för de där är riktigt knoppiga!!! Byt imorgon igen till nytt varmt vatten!Buketten blir jättefin, bara du får ut blommorna lite!
    Ja precis så är det... gifter oss på lördag

Oj är det bråttom!!!!????
    Och jag som inte har blommorna hemma nu, de är hos en kompis.
    Hon ska ta med dem till Gbg på lördag...
    Måste meddela henne detta genast!!!

Tack snälla för hjälpen!!!

Och håll tummarna för att de slåt ut lite nu då.

Kram på er!
  • passionsblomman

Ja! BRÅTTOM!!! meddela henne genast! Annars ser de ut sådär på lördag!

Jag håller tummen!

ogiftnickenyfiken skrev 2009-02-12 22:06:48 följande:
    Ja precis så är det... gifter oss på lördag Oj är det bråttom!!!!????Och jag som inte har blommorna hemma nu, de är hos en kompis.Hon ska ta med dem till Gbg på lördag...Måste meddela henne detta genast!!!Tack snälla för hjälpen!!!Och håll tummarna för att de slåt ut lite nu då.Kram på er!
Svar på tråden endast liljor